strona główna
Doskonalenie techniki jazdy
w ostatnim numerze
czytaj także

Szkoła Jazdy Renault

Nie wycieraj talerzy podczas jazdy
11-03-2010, tekst i zdjęcie: Szkoła Jazdy Renault

Prawidłowe ułożenie i praca rąk na kierownicy mają zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przestrzegają przed złymi nawykami, które mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach.



Ważne ułożenie

Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault:
"Poprzez kierownicę prowadzący bezpośrednio wyczuwa, co się dzieje z przednią osią pojazdu. Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia".

Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na zmianę biegów, trzymali obie ręce na kierownicy. Porównując kierownicę do tarczy zegara dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie. Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w przypadku bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy oparte są nieprawidłowo na szczycie kierownicy, głowa opadając na poduszkę wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń.

Niebezpieczne nawyki

Tymczasem u kierowców można zaobserwować szereg niebezpiecznych nawyków. Często prowadzą auto, trzymając kierownicę tylko jedną ręką, a do tego przy skręcaniu wykonują ruch przypominający wycieranie talerzy, czyli zamaszyście manewrują, trzymając otwartą dłoń na kierownicy. Podczas takich manewrów wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem.

Innym często popełnianym błędem jest chwytanie koła kierownicy od środka. Taki ruch trwa dłużej, niż ten wykonywany po zewnętrznej części koła kierownicy. Ponadto w sytuacji zagrożenia, kiedy należy bardzo szybko zareagować, można odruchowo natrafić na łączenie środka kierownicy z jej zewnętrznym wieńcem, co może skutkować np. wybiciem palca. Jeśli w takiej sytuacji dodatkowo wystrzeli poduszka powietrzna, kierowca może odnieść poważne obrażenia nadgarstka i stawu łokciowego.

Szybka praca

Nie tylko ułożenie, ale też odpowiednia praca rąk na kierownicy ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Szybkość i precyzja są nieodzowne szczególnie w przypadku uślizgu tylnej osi, czyli tzw. nadsterowności. Aby skutecznie wprowadzić auto z powrotem na pożądany tor jazdy, należy skierować koła przedniej osi w tę stronę, w którą "uciekł" tył samochodu, a taki manewr ma szanse na powodzenie tylko w przypadku szybkiego i sprawnego operowania kołem kierownicy.

Dobre nawyki związane z operowaniem kierownicą:
- trzymanie obu rąk na kierownicy
- ułożenie rąk na godzinie dziewiątej i piętnastej
- przeplatanie rąk podczas zawracania, manewrowania

Złe nawyki związane z operowaniem kierownicą:
- trzymanie kierownicy jedną ręką
- niepoprawne ułożenie rąk, np. na szczycie kierownicy
- chwytanie kierownicy od środka
- zaginanie kciuków do wewnątrz kierownicy
- kręcenie otwartą dłonią