w ostatnim numerze |
include"ostatni.php"; ?> |
czytaj także |
include"menu lewe.php"; ?> |
|
Szkoła Jazdy Renault
Teoria to za mało
20-03-2009, tekst i foto: Szkoła Jazdy Renault
Aż 17 proc. kierowców teoretycznie wie, jak należy zachować się w obliczu zagrożenia na drodze, ale nie potrafi w praktyce zastosować tej wiedzy – prawidłowo oceniają sytuację, podejmują odpowiednią decyzję, a następnie niepoprawnie wykonują manewry.* Gdy o życiu mogą decydować ułamki sekund, kierowca musi wykonywać czynności intuicyjnie. Aby były prawidłowe, muszą być poprzedzone treningiem.

Badania wykazały także, że u 50 proc. kierowców, którzy spowodowali wypadek, zawiodła percepcja sytuacji na drodze. Część z nich w ogóle nie zauważyła niebezpieczeństwa, inni nie ocenili prawidłowo sytuacji, a pozostali dostrzegli ją zbyt późno. Kolejne 10 proc. nawet gdy poprawnie oceniło sytuację, podejmowało błędne decyzje – nie wiedziało jak odzyskać kontrolę nad pojazdem.*
Prowadzenie samochodu i kontrola nad pojazdem to kompleksowa i złożona czynność, szczególnie wtedy gdy kierowca znajdzie się w obliczu zagrożenia.
Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault:
"W sytuacji niebezpiecznej nie ma czasu na świadomą analizę i wybór optymalnego rozwiązania. Liczą się instynktowne odruchy, które przynoszą tym lepszy efekt, im lepiej są wyuczone."
Jedynym sposobem, aby poznać i przede wszystkim "zaprogramować" w sobie prawidłowe reakcje jest symulowanie sytuacji zagrożenia i regularne powtarzanie określonych manewrów w bezpiecznych warunkach. Nawet najbardziej szczegółowa wiedza teoretyczna na temat zasad bezpiecznej jazdy nie jest w stanie zastąpić praktycznych ćwiczeń.
Miłosz Majewski, trener w Szkole Jazdy Renault:
"Trening wyprowadzania samochodu z poślizgu, awaryjnego hamowania czy omijania przeszkody pozwala "zakodować" prawidłowe zachowanie kierowcy w obliczu zagrożenia.
Dzięki temu kierowca intuicyjnie wie nie tylko co powinien zrobić, aby uniknąć niebezpiecznej sytuacji na drodze, ale przede wszystkim wie, jak to zrobić."
* źrodło: LAB (Labolatory for Accident Research, Biomechanics and Human Behaviour Studies);
wnioski badań opublikowane w “Driving Safety Forward, Renault and Safety” |
|