strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Doskonalenie techniki jazdy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Szkoła Jazdy Renault

Z tyłu też w pasach!
12-10-2009, foto: archiwum

Aż 23% pasażerów nigdy nie zapina pasów, siedząc z tyłu w samochodzie. Kolejne 24% osób robi to jedynie czasami, a co 13. pasażer przypomina sobie o tym obowiązku tylko wówczas, gdy widzi nadjeżdżający samochód policji. To wyniki sondy, którą Szkoła Jazdy Renault przeprowadziła wspólnie z serwisem moto.onet.pl.*



Gdyby wszyscy podróżujący samochodami w Europie zapinali pasy, można byłoby uratować
20% ofiar śmiertelnych wypadków.** Podczas gdy nie ma wątpliwości, że zapinanie pasów na przednich fotelach jest obowiązkowe, nie wszyscy pamiętają, że dotyczy to również pasażerów podróżujących z tyłu. Na pytanie postawione w sondzie: czy zapinasz pasy, jadąc na tylnym siedzeniu, odpowiedzi "zawsze" udzieliło jedynie nieco ponad 40% osób, a 2% w ogóle nie wiedziało, że ma taki obowiązek.

Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault:
"Pasy należy zapinać zawsze, bez względu na zajmowane w samochodzie miejsce i długość trasy jaka jest do pokonania. W trakcie wypadku mogą one uratować życie zarówno kierowcy, jak i pasażerom".

Pas jest jednym z podstawowych elementów mających decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa. Auta nowej generacji coraz częściej wyposażone są w specjalne napinacze pasów zabezpieczające przed tzw. nurkowaniem, czyli zsuwaniem się ciała z fotela. Podczas zderzenia bardzo ważną rolę spełniają też ograniczniki napięcia, które pozwalają na pewne poluzowanie pasa, tak aby zmniejszyć jego nacisk na klatkę piersiową. Jednak nawet najbardziej zaawansowane systemy nie spełnią swojej funkcji, jeśli pas nie jest prawidłowo zapięty.

"Pas gwarantuje bezpieczeństwo tylko wtedy, kiedy płasko i dokładnie przylega do ciała oraz nie jest skręcony. Część biodrowa musi opinać ciało na wysokości miednicy, a piersiowa nie może zsuwać się z ramienia, dlatego ważne jest, aby odpowiednio wyregulować wysokość pasa.

Im większe napięcie pasa, tym lepiej utrzymuje on kierowcę czy pasażera w fotelu. Jeżeli napięcie jest zbyt małe lub pas w ogóle nie jest zapięty, w przypadku zagrożenia znacznie zmniejsza się też skuteczność działania poduszki powietrznej".

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach został wprowadzony w Polsce w 1983 roku i dotyczył wówczas tylko dróg poza obszarem zabudowanym. Osiem lat później obowiązek ten rozszerzono na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. Za jazdę bez pasów grozi mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. Warto przypomnieć, że jeśli pasażer nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa, mandat płaci zarówno on, jak i kierowca. Pasażer zostaje ukarany za to, że nie użył pasów bezpieczeństwa, natomiast kierowca otrzymuje mandat za przewożenie pasażera niezgodnie z przepisami.

Źródła:
* w sondzie wzięło udział ponad 67 tysięcy osób
** LAB (Laboratory for Accident Research, Biomechanics and Human Behaviour Studies)

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry