strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Doskonalenie techniki jazdy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Szkoła Jazdy Renault

Jazda bez trzymanki
04-03-2009, tekst i foto: Szkoła Jazdy Renault

Aż 9 na 10 kierowcom zdarza się prowadzić auto kolanami, ponieważ w dłoniach trzymają w tym czasie np. napój lub telefon komórkowy. Ponad 70% osób prowadzących samochód poprosiło o przytrzymanie kierownicy pasażera po to, aby
w trakcie jazdy móc sprawdzić mapę lub zawiązać sznurówki. *



Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault:
"Pomaganie sobie kolanami lub wyręczanie się pasażerem siedzącym obok jest niedopuszczalne. Podczas jazdy nogi kierowcy są tylko od tego, aby obsługiwać pedał sprzęgła, gazu i hamulca".

Jadąc samochodem, kierowca zawsze powinien trzymać obie dłonie na kierownicy. Wyjątkiem jest manewr zmiany biegów, ale ta czynność powinna być wykonywana szybko
i płynnie. Jeżeli jest to możliwe, nie powinno się zmieniać biegów na wzniesieniach
i zakrętach, bo właśnie wtedy cała uwaga kierowcy powinna być skupiona na pewnym trzymaniu kierownicy, tak aby całkowicie panować nad samochodem.

Dłonie na kierownicy powinny być ułożone w jednej z dwóch pozycji: "za piętnaście trzecia" lub "za dziesięć druga".

Miłosz Majewski, trener Szkoły Jazdy Renault:
"Każda inna pozycja ułożenia dłoni na kierownicy jest nieprawidłowa i nie mają tu znaczenia złe nawyki i tłumaczenie kierowców, że tak jest wygodniej. Bo wygodniej nie znaczy bezpieczniej".

Jednocześnie dłonie nie mogą znajdować się powyżej linii barków. W przeciwnym wypadku kierowca po krótkim czasie może narzekać na bóle i "zmęczenie" rąk, a wszelkie manewry będą utrudnione. Fotel powinien umożliwić przyjęcie takiej pozycji, aby plecy kierowcy nie odrywały się od oparcia podczas próby sięgnięcia nadgarstkiem do szczytu kierownicy. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna przekraczać 35 cm.

* źródło: Sheila’s Wheels

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry