strona główna
Nasze testy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Volkswagen Tiguan

Recepta na samochód uniwersalny
01-01-2008, tekst: Grzegorz Traczewski, foto: archiwum

Tiguan to kolejny SUV i kolejne potwierdzenie, że segment tych ni to terenowych, ni szosowych pojazdów ma się coraz lepiej.


Prezentowany model: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI (140 KM), wersja wyposażenia "Trend & Fun", cena 114 040 złotych.

Linia nadwozia Tiguana przypomina w pewnym stopniu większego brata, czyli Tuarega, a także bliskiego krewnego, Golfa. Nadwozie nie przytłacza swoimi gabarytami, przód daje do zrozumienia, że mamy doczynienia z mocnym pojazdem, tył zaś jest odrobinę za delikatny. Ale przecież to, jak wspomniałem, dwa w jednym i takiej wersji będę się trzymał.

Wewnątrz miejsca dużo zarówno dla tych z przodu, jak i tych z tyłu. Rozmieszczenie elementów sterowania, gałko-, przełączniko- i schowkologia są typowe dla tej marki, mi przypomina Golfa z plusem. Samochód jest dobrze przyjmowany przez miłośników wnętrza a’la minivan, wchodzi się do Tiguana i z niego wychodzi nadzwyczaj wygodnie.

Ci, którzy lubią "pobawić" się możliwościami załadunkowymi też będą zadowoleni. Tylna kanapa jest dzielona, z regulowanym kątem pochylenia oparcia, składana i przesuwana  o 16 cm. Bagażnik o pojemności 470/1510 litrów ma dużą ładowność - 650 kg. Tak więc uniwersalność auta pod względem możliwości przewozowych jest, jak na ten rynkowy segment, bez zarzutu.

A jak Tiguan przemieszcza się z miejsca na miejsce? By się o tym przekonać w jeden z nielicznych zimowych dni wybraliśmy, by podziwiać podmiejski krajobraz. Pierwsze wrażenie to słuchowe. Pod maską testowanego samochodu znajdował się znany z innych modeli kwartetu VW, Skoda, Audi, Seat dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 140 KM. Był jednak o wiele cichszy od innych. Zamiast tradycyjnych dla Volkswagena pompowtryskiwaczy, których przyrodzoną cechą jest głośna praca, wyposażono go w o wiele cichszy system zasilania common-rail.

Na asfaltowej, choć nieco powybijanej drodze Tiguan pomyka podobnie, jak Touran. Tak więc wszystkie negatywne cechy pojazdu quasiterenowego utrudniające jazdę "po twardym" nie ujawniły się. Setkę osiąga, według danych producenta, w 10,5 sekundy, co uważam za dobry wynik. Przyspiesza jednak nieco dziwnie. Krótkie niskie biegi 6-biegowej skrzyni biegów pasują do silnika, który nie lubi wysokich obrotów.

Widoczność zza koła kierownicy, które w celu poprawy bezpieczeństwa i ku wygodzie kierowcy wyposażone jest w sterowanie radioodtwarzaczem jest więcej, niż dobra. Składają się na to wysoka pozycja kierowcy, wystarczające zakresy regulacji fotela i kolumny kierownicy, właściwie dobrane lusterka wewnętrzne i zewnętrzne oraz wąskie słupki przednie. Elektromechaniczny układ kierowniczy jest poprawny - ot, po prostu 
niemiecki. Mimo, że jest on stosowany od niedawna, funkcjonuje, jak byłby sprawdzany od lat.

Niewątpliwym plusem Tiguana jest przewidywalny układ hamulcowy, którego skuteczność porównywalna jest z typowym samochodem osobowym. Jeżeli już o hamulcach mowa – pojawił się tutaj znany między innymi z Passata hamulec elektryczny, którego dźwignia jest tam, gdzie się każdy spodziewa, czyli na środkowym tunelu.

Na zwykłej drodze układ przeniesienia napędu (sprzęgło typu Haldex) daje jego 90 proc. siły na przednie koła, a jeżeli zajdzie konieczność to nawet 100 proc. przenoszone jest na oś tylną. Na krótkim, śliskim odcinku ze śliską, oblodzoną nawierzchnią czułem, że jadę bezpiecznie. Wiem, skomplikowana technika, komputery, bajery. Ale właśnie takie odczucie jest dla kierowcy ważne, a więc konstruktorzy osiągnęli swój cel.

Testowany samochód był w najniższej wersji "Trend & Fun" (pomijamy więc opis trybu jazdy offroad). Wersja ta to nic innego, jak nastawione na spokojną, komfortową jazdę niskie zawieszenie. Trochę obawiałem wjazdu w nieznany teren. Jednak jak się okazało był on zamarznięty, a SUV-owe cechy Tiguana istnieją w rzeczywistości. Zawieszenie sprawowało się dobrze, a po powrocie na "cywilizowaną" drogę potwierdziło swoje dobre cechy. Na gęsto rozsianych dziurach nie trzęsło, a miejscami fatalny stan nawierzchni nie powodował żadnych trzasków. Szybciej przejechany zakręt nie przechylał zbytnio nadwozia.

Od strony bezpieczeństwa w tej wersji wyposażenie standardowe stanowi m.in. 6 poduszek powietrznych oraz rozbudowane układy ABS i ESP.

Koniec podróży, czas wysiadać i podsumować wrażenia. Tiguan to autentycznie uniwersalny samochód. Można nie lubić tego określenia utożsamianego często z brakiem grypy docelowej czy wyróżniających się cech. W przypadku testowanego auta grupą docelową są mieszkańcy miast lubiący od czasu do czasu pojechać gdzieś "w świat". A i miejskie ulice, pełne dziur, wystających studzienek i wysokich krawężników są jakby mniej denerwujące. Może więc Tiguan jest odpowiednią receptą na miejski samochód dla hobbysty.

Czytaj także:
· Bezpieczeństwo dziecka w Volkswagenie Tiguan 01-01-2008
· Wybór wyposażenia pod kątem bezpieczeństwa 01-01-2008
· Zdaniem sprzedawcy 01-01-2008
· Wybrane dane techniczne 01-01-2008

Zobacz także:
· Fotogaleria 01-01-2008

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Aktualności
· Diody LED w najmniejszych Volkswagenach 15-12-2010
· Eos w nowej odsłonie 22-11-2010
· Czwarty model w gamie Polo 17-06-2010
· Polo Światowym Samochodem Roku 2010 03-04-2010
· Ciężarowy Touran 05-03-2010
· Oficjalne wręczenie statuetki COTY 2010 26-01-2010
· Nowy pickup Volkswagena 03-12-2009
· Plebiscyt Car Of The Year 2010 rozstrzygnięty 30-11-2009
· Dwa Volkswageny ze znaczkiem R 28-11-2009
· Nowa generacja T5 20-11-2009
· Volkswagen Polo BlueMotion 19-09-2009
· Tiguan z homologacją ciężarową 24-07-2009
· Volkswagen Caddy 4motion już w salonach 02-02-2009
· Promocje w salonach Volkswagena 08-01-2009
· Nowy Golf z napędem na cztery koła 15-12-2008

Zapowiedzi
· Nowy Touran zadebiutował w Lipsku 12-04-2010
· Volkswagen Golf Variant 26-05-2009
· Volkswagen Polo BlueMotion 05-03-2009

Prezentacje
· Nowy Golf Variant 07-10-2009

Nasze testy
· Volkswagen Tiguan "Recepta na samochód uniwersalny" 01-01-2008

Technika
· WOKS, nowe rozwiązanie w Golfie VI 09-12-2008
· Nowy silnik w modelach Volkswagena 25-11-2009

Sport
· Volkswagen w Dakarze 2011 23-04-2010
· Sainz zwycięzcą Rajdu Dakar 2010 17-01-2010
· Dakarowy team Volkswagena w liczbach 30-12-2009
· Volkswagen szykuje się na Dakar 24-11-2009
· Volkswagen potwierdza swój udział w Rajdzie Dakar 2010 11-03-2009
· Volkswagen triumfuje w Rajdzie Dakar 19-01-2009

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry