portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Można poszerzać S19 Sokołów Małopolski - Jasionka
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POLSKIE DROGI
Aktualności

Będzie można pojechać szybciej

13-05-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Zgodnie z nałożonymi obowiązkami GDDKiA przeprowadziła kolejny audyt ustawienia znaków drogowych. Tym razem dotyczył on często ignorowanego przez kierowców B-33, czyli "ograniczenia prędkości".



Dla wagi tej weryfikacji należy przypomnieć, że GDDKiA zarządza zaledwie 5 proc. dróg w Polsce. Mają one łączną długość około 20 tys. kilometrów, ale to na nich odbywa się aż 40 proc. całego ruchu kołowego. Stąd tak ważne jest utrzymanie na nich płynności, co poprawia m.in. czas przejazdu.


Ale należy też pamiętać, że "niedostosowanie prędkości do warunków ruchu" to od wielu najczęstsza przyczyna wypadków w Polsce. W 2012 roku było ich 8550 (28,3 proc. ogółu), w których zginęło 1059 osób (42,2 proc.), a 11 791 osób zostało rannych (30,2 proc.).

Ostatnia weryfikacja zajęła 6 miesięcy i obok pracowników GDDKiA swoje uwagi mogli zgłaszać sami kierowcy. We wszystkich przypadkach uwzględniano m.in. statystykę zdarzeń drogowych - przede wszystkim spowodowanych nadmierną prędkością, parametry techniczne drogi, położenie i lokalizację przejść dla pieszych czy szkół i szpitali oraz postulaty zgłaszane przez policję, samorządy i społeczności lokalne.

W ten sposób wyłoniono 1444 miejsca, w których limity prędkości mogłyby zostać zmienione. Ostatecznie utrzymano je w 1038 przypadkach, podwyższono w 262 i obniżono w 144. Najczęściej dotyczyło to obszarów niezabudowanych, choć ze 100 ograniczeń prędkości na obszarze zabudowanym zdecydowano o podniesieniu limitu w 82 miejscach.

Większość z nich obejmuje drogę krajową nr 92 (równoległa do autostrady A2) i drogę krajową nr 11 (łączącą woj. zachodniopomorskie ze śląskim). Na tej pierwszej w 2012 roku doszło do 238 wypadków, w których zginęły 32 osoby, a 306 zostało rannych, a na drugiej - odpowiednio 134/31/171.

Statystycznie w 58 przypadkach podniesiono prędkość z 70 do 90 km/h, w 56 z 60 na 70 km/h, zaś w 20 z 50 na 70 km/h oraz 60 na 90 km/h.

Z kolei obniżenia limitów najczęściej dotyczyły miejsc, na których obowiązywała tzw. prędkość ustawowa. Tutaj zdecydowano się na ograniczenie jej znakami do 70 km/h (46 miejsc). Kolejne zmiany obejmowały z 70 do 50 km/h (27) i 90 do 70 km/h (17).


Według zapewnień przedstawicieli GDDKiA wszystkie te zmiany zostaną przeprowadzone do 15 czerwca tego roku.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry