PORADY
Eksploatacja samochodu | Amortyzatory

Prozaiczne przyczyny uszkodze� amortyzator�w
30-03-2015 | �r�d�o: materia�y prasowe

Lubimy narzeka� na dziurawe i nier�wne drogi, kt�re w naszym mniemaniu niszcz� zawieszenie samochodu. Ale o wiele cz�ciej sami przyczyniamy si� do szybszego zu�ycia jego element�w.



Faktem jest, �e w d�u�szej perspektywie z�y stan nawierzchni drogi odbije si� negatywnie na w�a�ciwo�ciach jezdnych samochodu. Ale te� trudno b�dzie znale�� kierowc�, kt�ry z pe�n� �wiadomo�ci� czy nawet premedytacj�, przeje�d�a swoim samochodem przez dziury w jezdni. Je�li takie przeszkody pojawi� si� na naszej drodze zawsze b�dziemy starali si� je omin�� lub zwolni� na tyle, by nie odczu�o tego zawieszenie auta.

Zupe�nie inaczej traktujemy przejazd przez progi zwalniaj�ce czy podje�d�ania pod kraw�niki. W obu przypadkach ich kszta�t, wyprofilowanie i wysoko�� bywaj� r�ne. Wielu kierowc�w pokonuje je zbyt dynamicznie, a ca�e obci��enie przenoszone jest na uk�ad zawieszenia. W�a�nie w tym momencie najcz�ciej dochodzi do uszkodzenia jego element�w, szczeg�lnie t�umi�cych si�� najazdu i zjazdu amortyzator�w.

Czy w og�le kontrolujemy ich stopie� zu�ycia? Zapewne nie, bo wiemy, �e jaki� tam sprawdzian wykonana diagnosta podczas obowi�zkowego przegl�du technicznego. Jednak jego zakres - co prawda okre�lony przepisami - daleki jest od idea�u. Ale mo�emy przy okazji przegl�du poprosi� (odp�atnie) o rozszerzone sprawdzenie uk�adu zawieszenia.

Inn� okazj� jest sezonowa zmiana opon. Wycieki oleju i ogniska rdzy s� wyra�nym sygna�em do jak najszybszego dzia�ania. Sp�jrzmy r�wnie� na bie�nik opon, gdy� jego nier�wnomierne zu�ycie mo�e by� oznak� uszkodzonych amortyzator�w.

Zu�yte amortyzatory dadz� nam si� we znaki tak�e podczas codziennej jazdy. Nadwozie auta zaczyna podskakiwa�, ko�ysa�, wibrowa� czy �lizga� si� na zakr�tach. Negatywnie wp�ywa to na komfort, dzia�anie system�w elektronicznych (m.in. ABS, ESP), trakcj� a w konsekwencji na bezpiecze�stwo na drodze.

Na koniec dwie podstawowe rady: sprawdzajmy stan techniczny amortyzator�w co 20 tys. kilometr�w, a gdy dojdzie do konieczno�ci ich wymiany, zr�bmy to zawsze parami, na tej samej osi.