include"menu_lewe.php"; ?> |
|
PORADY |
Eksploatacja samochodu | Amortyzatory
Systematyczna kontrola amortyzator�w
14-03-2015 | �r�d�o: materia�y prasowe
Wymiana opon zimowych na letnie powinna by� pretekstem do sprawdzenia stanu technicznego auta. Nie ograniczajmy si� przy tym do o�wietlenia i p�yn�w eksploatacyjnych.

Zdejmuj�c ko�a najcz�ciej oceniamy wzrokowo stan klock�w i tarcz hamulcowych. Ich zu�ycie przek�ada si� na poziom bezpiecze�stwa. Ale nie tylko: du�y wp�yw na zachowanie samochodu maj� tak�e amortyzatory. Jednak po�wi�camy im zwykle najmniej uwagi. Wed�ug specjalist�w z firmy Bilstein powinni�my robi� to regularnie, co 20 tys. kilometr�w. Dlaczego?
Jazda samochodem to nieustanna praca uk�adu zawieszenia, na kt�rym nie tylko ci��y masa nadwozia, ale te� poddawane jest ono nieustannym drganiom i si�om. Ka�da nier�wno�� drogi, o kt�r� w Polsce nietrudno, r�wnie� odbija si� na ich kondycji. Do tego dochodzi styl jazdy kierowcy, a zim� dodatkowe czynniki w postaci soli drogowej. Wszystko to przyspiesza zu�ycie element�w amortyzatora, najcz�ciej - pracuj�c pod bardzo du�ym przeci��eniem - dochodzi do rozszczelnienia t�oka, co powoduje spadek ci�nienia oleju.

Efekt odczuje ka�dy z nas - s�absze t�umienie nier�wno�ci pogorszy komfort jazdy. Ale przede wszystkim zu�yte amortyzatory obni�� przyczepno�� opon, wyd�u�� drog� hamowania a nawet mog� zak��ci� prac� elektronicznych uk�ad�w stabilizacji toru jazdy. W d�u�szej perspektywie przyspiesz� zu�ycie bie�nika opon oraz ko�c�wek dr��k�w i mocowania wahaczy. Wadliwa praca zawieszenia ma te� ogromne znaczenie dla bezpiecze�stwa.
Wed�ug raportu Dekry z 2014 roku, w co pi�tym wypadku na niemieckich drogach, do kt�rego dosz�o ze wzgl�du na z�y stan techniczny pojazdu, zawini�o zawieszenie.
Rainer Popiol, szef dzia�u szkole� w firmie Bilstein:
"Kierowcy powinni skontrolowa� stan amortyzator�w przy okazji zmiany opon zimowych na letnie. Ze swojej strony pracownicy serwis�w powinni informowa� swoich klient�w o wszelkich zauwa�onych nieprawid�owo�ciach".
Tak jak w przypadku �ar�wek samochodowych, tak wymiana amortyzator�w czy innych element�w zawieszenia powinna by� wykonywana parami, na tej samej osi.
|
|
|
 |