portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Eksploatacja samochodu | Amortyzatory

Zanim nadejdzie zima
06-11-2015 | �r�d�o: materia�y prasowe

Sezonowa wymiana opon jest dobr� okazj� do przyjrzenia si� elementom samochodu, kt�rych nie widzimy na co dzie�. W trakcie tej czynno�ci warto obejrze� m.in. amortyzatory.



Wszystkie podzespo�y i cz�ci samochodu podlegaj� stopniowemu zu�yciu. W wielu przypadkach trudno to zauwa�y�, bowiem podczas codziennej jazdy nie jeste�my w stanie wychwyci� r�nic. Po prostu r�wnie� i my stopniowo przyzwyczajamy si� do tego. Idealnym przyk�adem s� amortyzatory, kt�re - o ironio - wp�ywaj� na komfort naszej podr�y.

"Teoretycznie mo�na okre�li� okres �ywotno�ci amortyzator�w samochodowych, jednak w praktyce ka�dy przypadek bywa inny. Sk�ada si� na to bardzo wiele czynnik�w - od og�lnego stanu technicznego pojazdu, poprzez styl naszej jazdy, do rodzaju dr�g, po kt�rych je�dzimy" - m�wi Andrzej Chmielewski, doradca techniczny IHR - "Nie przyk�adamy jednak do nich wi�kszej wagi, w pewnym stopniu jedynym sprawdzianem jest okresowy przegl�d samochodu w stacji kontroli pojazd�w. Niezale�nie od niego warto przyjrze� si� amortyzatorom jeszcze dwa razy w roku podczas sezonowej zmiany opon".

Kontrola, o co mo�emy poprosi� pracownika zak�adu wulkanizacji, sprowadza si� przede wszystkim do wzrokowej oceny ich stanu. Pierwszym, i powa�nym, objawem, �e co� jest nie tak, b�d� zabrudzenia spowodowane wyciekiem oleju. B�dzie to �wiadczy� o utracie w�a�ciwo�ci amortyzatora, co w praktyce czyni go bezu�ytecznym elementem, i nale�y go niezw�ocznie wymieni�. Trzeba przy tym pami�ta� o podstawowej zasadzie, �e robimy to zawsze parami na tej samej osi.

Nieco trudniej sprawdzi� stan zu�ycia amortyzator�w gazowych, w kt�rych de facto r�wnie� znajduje si� olej. St�d te� i na ich obudowie mog� pojawi� si� wycieki. Ale nie zawsze tak b�dzie, dlatego sami musimy wyczu� zmian� zachowania samochodu na drodze. Najcz�stsze objawy - co dotyczy r�wnie� amortyzator�w olejowych - to ko�ysanie nadwozia, wibracje w uk�adzie kierowniczym, czy twarde dobijanie i opadanie zawieszenia. Mo�emy to r�wnie� oceni� po stanie zdejmowanych opon letnich. Nier�wnomiernie zu�yty bie�nik b�dzie wskazywa� na nieprawid�owo�ci w dzia�aniu konkretnego amortyzatora.

"Uczucie nurkowania samochodu podczas hamowania r�wnie� mo�e by� objawem niesprawnego amortyzatora. Ma to szczeg�lne znaczenie przede wszystkim na mokrej b�d� �liskiej nawierzchni" - dodaje Andrzej Chmielewski - "Amortyzator nie tylko zapewnia komfort podr�y, ale jest g��wnym ��cznikiem samochodu z drog�. Je�li b�dzie niesprawny, to nawet najlepsze opony zimowe nie zagwarantuj� nam optymalnej przyczepno�ci i znacznie wyd�u�� drog� hamowania".
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry