portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Eksploatacja samochodu | O�wietlenie

Bezpieczny kompromis w o�wietleniu na drodze
19-05-2015 | �r�d�o: materia�y prasowe

O�wietlenie samochodu to uk�ad maj�cy du�e znaczenie zar�wno dla bezpiecze�stwa jak i komfortu podr�owania. Zbudowany jest on z wielu element�w s�u��cych do o�wietlenia drogi, sygnalizacji wykonywanych manewr�w, czy okre�lenia pozycji pojazdu.



Szczeg�ln��rol� w bezpiecze�stwie ruchu drogowego odgrywaj� przednie reflektory. Od jako�ci emitowanego przez nie strumienia �wietlnego zale�y to, czy podczas jazdy kierowca b�dzie wystarczaj�co dobrze widzia� co dzieje si� przed samochodem. Niestety pojawia si� tutaj pewna sprzeczno��, bowiem przy okazji mo�na o�lepia� zar�wno kierowc�w pojazd�w jad�cych z naprzeciwka, jak i tych - poprzez odbicie w lusterkach wstecznych - przed nami.

Tarek Hamed, Philips:
"Dobrze zaprojektowany reflektor oraz znajduj�ce si� w nim �r�d�o �wiat�a powinno by� kompromisem pomi�dzy zapewnieniem widoczno�ci, a unikaniem o�lepiania innych uczestnik�w ruchu drogowego. Jednym z takich przyk�ad�w s� lampy ksenonowe".

Z punktu widzenia fizyki jest to lampa wy�adowcza wykorzystuj�ca do zap�onu mieszank� gaz�w w tym gaz szlachetny - ksenon, kt�ry w stosunkowo kr�tkim czasie pozwala osi�gn�� maksymalny strumie� �wietlny. Z definicji nie posiada ona tradycyjnego �arnika, kt�ry z czasem m�g�by ulec zu�yciu, co zdecydowanie zwi�ksza trwa�o�� w por�wnaniu z tradycyjnymi �ar�wkami.

Najwi�ksz� zalet� lamp ksenonowych jest rodzaj i nat�enie emitowanego przez nie wi�zki. Jej �wiat�o posiada temperatur� barwow� wynosz�c� od 4600 do 6000 stopni Kelwina (zwyk�a �ar�wka ma oko�o 3200 K). Dzi�ki temperaturze zbli�onej do �wiat�a dziennego,u kierowcy poprawia si� kontrast widzenia, rozr�nianie barw oraz spowalnia si� - szczeg�lnie przy d�u�szych podr�ach po zmroku - zm�czenie wzroku.

W por�wnaniu do reflektor�w z tradycyjnymi �ar�wkami, lampy ksenonowe maj� wy�sz� wydajno��, czyli przy mniejszym poborze mocy (35 W) emituj� wi�kszy strumie� �wiat�a.

Tarek Hamed, Philips:
"Aby nie powodowa� o�lepiania spowodowanego wi�kszym strumieniem �wietlnym lampy ksenonowe musz� posiada� uk�ad automatycznego poziomowania i wysokoci�nieniowe spryskiwacze. Jest to wym�g regulowany prawem".

Pomimo wysokiej trwa�o�ci lampy ksenonowe z czasem zmieniaj� kolor emitowanego �wiat�a. Bliski koniec �ycia produktu mo�na rozpozna� po kolorze - zmienia si� na r�owy - jaki emituje �r�d�o �wiat�a. Dla zapewnienia komfortu i bezpiecze�stwa wymieniamy je, podobnie jak tradycyjne �ar�wki, parami.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry