Z Władysławem Liszewskim, diagnostą-mechanikiem ze Stacji Obsługi Samochodów „Sosiba”, Warszawa-Wesoła rozmiawiał Maciej Kalisz
Na światłach przez cały rok
12-09-2006, foto: archiwum

Jaki jest zakres kontroli świateł podczas przeglądu okresowego?
Sprawdzenie działania świateł - bezwzględnie wszystkich, które zamontowane są w danym samochodzie. W przypadku reflektorów przednich ustawienie wysokości świecenia. Sprawdza się to i ustawia za pomocą odpowiednich przyrządów.
Jakie najczęściej zdarzają się usterki?
Przede wszystkim żle zamontowana żarówka - niedokładnie zamocowana lub nie do końca wciśnięta kostka przewodu zasilającego. W przypadku żarówki H7 zdarzają się sytuacje odwrotnego jej osadzenia, co powoduje wysokie świecenie, a przez to oślepianie innych.
W tylnych światłach zdarzają się sytuacje zamiany świecenia świateł stopu. Spowodowane jest to odwrotnym założeniem żarówki - trudno to pomylić, ale jednak czasem tak się zdarza. Przyczyną tego mogą być również zawilgocone kostki, przełączniki i przewody elektryczne. W starszych samochodach trafiają się zmatowiałe, bądź popękane odbłyśniki. Czasem przyjeżdżają samochody z zamontowaną jedną lampą angielską, która przystosowana jest do ruchu lewostronnego. Trafić można na nią w punktach sprzedaży używanych części samochodowych.
W jakim zakresie może Pan usunąć wykryte usterki?
Podczas przeglądu koryguję ustawienie w płaszczyźnie pionowej lub poziomej reflektorów przednich. Oczywiście też wymieniam przepaloną żarówkę. W przypadku nowoczesnych samochodów to zadanie coraz częściej przerasta możliwości samodzielnej wymiany przez kierowcę. Nieraz trzeba wyciągnąć reflektor, a nawet zdemontować nadkole. Przejeżdżamy wtedy autem na nasze stanowisko warsztatowe.
Jakich dodatkowych regulacji może Pan dokonać?
To też należy do kompetencji naszego warsztatu. Prowadzimy prawie cały zakres napraw i w zależności od życzenia klienta, możemy wymienić reflektor, uszkodzone żarówki, przepalone bezpieczniki itp.
Czy niezależnie od przeglądu można przyjechać sprawdzić ustawienie świateł. Jaka jest cena takiej usługi?
Oczywiście, że tak. Sprawdzenie i regulacja świateł kosztuje 19 złotych. Do tego dochodzą koszty ewentualnej wymiany żarówki, której cena uzależniona jest również od modelu samochodu, a więc nakładu naszej pracy.
Co się dzieje w przypadku wykrycia usterki, której Państwo nie mogą usunąć?
Kiedyś istniała możliwość warunkowego dopuszczenia samochodu z wadliwym oświetleniem na okres do siedmiu dni. Warunkiem była jazda od świtu do zmroku. Obecnie taki samochód traktowany jest jako niesprawny, a więc niedopuszczony do ruchu. Po usunięciu usterki np. w autoryzowanej stacji, samochód ponownie poddawany jest badaniu technicznemu, ale tylko w zakresie zakwestionowanych wcześniej elementów.
Dziękuję za rozmowę.
|