strona główna
Porady
w ostatnim numerze
czytaj także
Eksploatacja samochodu

Program wymiany cz�ci o jako�ci wyposa�enia fabrycznego
31-07-2010, �r�d�o i foto: Bosch

Coraz wi�cej warsztat�w korzysta z oferty produkt�w regenerowanych firmy Bosch, umo�liwiaj�c klientom ta�sz� napraw� pojazd�w. Procedur� tzw. regeneracji fabrycznej obj�tych jest w firmie Bosch oko�o 5500 cz�ci samochodowych w 27 grupach produkt�w.




Bosch dostarcza regenerowane fabrycznie cz�ci, takie jak rozruszniki, alternatory, zaciski hamulc�w, rozdzielacze zap�onu, pompy wtryskowe diesla i wiele innych komponent�w. Regeneracja cz�ci samochodowych stanowi nie tylko korzystn� alternatyw� dla u�ytkownik�w pojazd�w, ale tak�e przyczynia si� do ochrony �rodowiska, poniewa� wi�ksza cz�� produktu zostaje zachowana. Dzi�ki temu zu�ywa si� mniej surowc�w i emituje mniej dwutlenku w�gla do atmosfery ni� przy produkcji nowych element�w.

Program Bosch eXchange wspiera �wiatowy trend napraw niedrogich i ograniczaj�cych zu�ycie zasob�w naturalnych. Mimo problem�w na �wiatowym rynku cz�ci samochodowych widoczny jest sta�y wzrost popytu na komponenty fabrycznie regenerowane. Analitycy firmy przewiduj�, �e do roku 2015 rynek remanufacturingu w Europie wzro�nie do 30 milion�w produkt�w rocznie. Sytuacja taka ma jednak miejsce nie tylko w Europie czy w USA, gdzie rynek tego typu cz�ci osi�gn�� prawie 90 proc. udzia��w w naprawach pojazd�w, ale tak�e w innych cz�ciach �wiata.

U�ywane cz�ci najwy�szej jako�ci

Podczas naprawy pojazdu warsztat mo�e wymieni� uszkodzon� cz�� na now� lub skorzysta� z cz�ci regenerowanej, kt�rej zakup jest szczeg�lnie op�acalny dla posiadaczy starszych pojazd�w. Wszystkie komponenty z programu wymiany s� regenerowane w fabrykach Bosch z zachowaniem najwy�szych standard�w jako�ci. Mimo r�nicy w cenie dochodz�cej do 30-40 proc., w procesie remanufacturingu stosowane s� takie same standardy jako�ci jak przy produkcji nowych element�w, dlatego te� produkty obj�te programem Bosch eXchange maj� identyczn� gwarancj� jak produkty fabrycznie nowe.

W ofercie regenerowanych cz�ci zamiennych znale�� mo�na tak�e komponenty do nowoczesnych uk�ad�w wtryskowych w silnikach benzynowych lub diesla, kt�rych p�niejsza regeneracja uwzgl�dniana jest ju� na etapie projektowania produktu.

Obieg zamkni�ty

Dzia�alno�� zwi�zana z napraw� i wymian� komponent�w wymaga przep�ywu towar�w w dw�ch kierunkach. Nie tylko bowiem trzeba jak najszybciej dostarczy� do sklepu lub warsztatu potrzebn� cz��, ale tak�e zu�yty produkt musi zosta� mo�liwie szybko przekazany producentowi do regeneracji.

Dla sprawnej realizacji procedur decyduj�ce znaczenie ma wprowadzony przez firm� Bosch - nieskomplikowany i dobrze zorganizowany system przyjmowania produkt�w z podlegaj�cymi zwrotowi op�atami dodatkowymi, potocznie nazywanymi kaucjami. Jasno sformu�owane warunki zwrotu oraz procedura o nazwie "Back-in-Box", czyli zwrot zu�ytej cz�ci w oryginalnym opakowaniu gwarantuje szybko�� i bezpiecze�stwo transakcji.

Oryginalne opakowanie nie tylko chroni element podczas transportu, ale r�wnie� pozwala na jego szybsz� identyfikacj�. Od razu po zdiagnozowaniu uszkodzenia danej cz�ci warsztat zamawia odpowiadaj�cy mu produkt regenerowany i montuje go w poje�dzie. Uszkodzony komponent wraca w oryginalnym opakowaniu do fabryki, gdzie oczekuje na regeneracj�. Potem specjali�ci oceni�, czy nadaje si� do ponownej naprawy (m.in. nie mo�e mie� mechanicznych uszkodze�, musi by� kompletny, nie mo�e nosi� �lad�w ingerencji wewn�trznej), jest rozmontowywany na poszczeg�lne cz�ci a te z kolei poddawane s� czyszczeniu.

Elementy zu�yte lub wa�ne z punktu widzenia bezpiecze�stwa s� bezwzgl�dnie i ka�dorazowo wymieniane. Po przeprowadzeniu restrykcyjnych test�w oraz kontroli jako�ci naprawiony produkt wraca do obiegu i jest do dyspozycji klient�w.

Proekologiczna alternatywa

Za stosowaniem cz�ci BX przemawiaj� nie tylko wzgl�dy ekonomiczne, ale r�wnie� ochrona �rodowiska i zasob�w naturalnych. Za przyk�ad s�u�y� mog� rozruszniki i alternatory, kt�re s� regenerowane w fabryce Bosch w G�ttingen ju� od 1965 roku. W por�wnaniu do produkcji nowych komponent�w, przy regeneracji ogranicza si� zu�ycie energii oraz takich surowc�w jak mied� czy aluminium.

W 2009 roku Bosch zregenerowa� 2,5 miliona produkt�w motoryzacyjnych, obni�aj�c ilo�� zu�ywanych surowc�w oraz emisj� CO2 w por�wnaniu do produkcji nowych wyrob�w a� o 23 000 ton.

Do ochrony �rodowiska naturalnego przyczynia si� r�wnie� fakt, �e dzi�ki procedurze "Back-in-Box" nie ma konieczno�ci ponownej utylizacji opakowa�, co r�wnie� sprzyja �rodowisku naturalnemu.

Obni�enie emisji o 23 tysi�cy ton odpowiada�oby powierzchni lasu wynosz�cej 1923 hektary, przy czym jeden hektar lasu absorbuje rocznie �rednio 13 ton dwutlenku w�gla.