strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Porady
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Oleje silnikowe

Olejowe ABC
08-05-2006, foto: archiwum

ACEA (Assosiation des Constructeurs Europeens d’Automobiles) - europejska klasa jakościowa olejów silnikowych. Składa się ona z litery i cyfry, np. A5, czy B5. Litera „A” oznacza oleje do silników benzynowych, zaś „B” do silników diesla. Dla samochodów ciężarowych zarezerwowana jest litera „E”. Im wyższa cyfra po literze tym nowocześniejszy jest olej. Obecnie najwyższe oznaczenia to: A5, B5 i E7.

API (American Petroleum Institute) -  Amerykański Instytut Naftowy, który współtworzył klasyfikację jakościową produktów smarnych. Klasyfikacja oznaczona jest dwoma literami, np. SL czy CF.
Pierwsza litera oznacza: „S” olej do silników benzynowych, zaś „C” do silników Diesla. Im wyższa według alfabetu jest druga litera tym olej jest lepszy. Oleje uniwersalne posiadają oznaczenie podwójne, np. SL/CF. Obecnie najwyższa klasyfikacja dla silników benzynowych to SL, dla Diesla CF.
W przypadku silników Diesla  występują dodatkowo oznaczenia cyfrowe, gdzie „2” oznacza silniki dwusuwowe, zaś „4” czterosuwowe, np. CF-4. Brak cyfry oznacza olej do silnika czterosuwowego.

Aprobaty (specyfikacje) - niektórzy producenci silników (samochodów) przed zaleceniem danego oleju testują go we własnych laboratoriach fabrycznych, stąd na opakowaniach olejów znaleźć można również oznaczenia, np. VW 505.00, czy MB.229.1.

Blending - proces wytwarzania środków smarowych poprzez zmieszanie olejów bazowych i dodatków uszlachetniających.

Depresatory - dodatki uszlachetniające dodawane do olejów w celu obniżenia temperatury płynięcia i zwiększenia płynności w niskich temperaturach.

Dodatki uszlachetniające - związki chemiczne dodawane do olejów smarujących w celu podwyższenia ich właściwości użytkowych, np. deaktywatory metali, depresatory, dodatki lepkościowe, dodatki przeciwkorozyjne etc.

EC (Energy Conserving) - dodatkowe oznaczenie, stosowane do klasyfikacji API określające olej silnikowy, którego właściwości przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa. Olej oznaczony EC-II pozwala osiągnąć oszczędności zużycia paliwa rzędu 2,7%.

Film olejowy - cienka warstwa oleju przylegająca do współpracujących ze sobą elementów silnika, zapobiega tarciu i zużywaniu się elementów metalowych.

Nagar - osady o charakterze węglowym powstające z rozkładu paliwa i oleju w komorze spalania silnika. Wpływają negatywnie na pracę silnika doprowadzając do szybszego zużycia się jego części.

Oleje mineralne - złożona mieszanina węglowodorów otrzymywana z przeróbki ropy naftowej.

Oleje półsyntetyczne - oleje mineralne wzbogacone składnikami oleju syntetycznego.

Oleje syntetyczne - oleje, których głównym składnikiem są substancje nie pochodzące z bezpośredniej przeróbki ropy naftowej. Mogą zawierać również dodatki uszlachetniające.

SAE (Society of Automotive Engineers) - Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych, które opracowało klasyfikację olejów na podstawie ich lepkości. Typowe kombinacje oznaczeń olejów silnikowych to: 0, 5, 10, 15, 20W - 30, 40, 50, 60. Im niższa liczba przed literą „W” (winter) tym większa lepkość oleju w niskich temperaturach. Im wyższa liczba po literze „W” tym większa lepkość w wysokich temperaturach.
Spotkać też można oleje jednosezonowe (lato lub zima) oznaczone np. SAE 10W lub SAE 50.

Wskaźnik lepkości (WL) - współczynnik mówiący w jakim stopniu lepkość oleju zmienia się w zależności od zmian temperatury – im jest on wyższy tym lepkość oleju mniej się zmienia (jest bardziej stała).

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry