strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Porady
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Bezpieczna jazda zimą z Tomaszem Kucharem, cz. 2
15-11-2006, źródło: materiały promocyjne firmy Goodyear, które zostały zamieszczone w numerze 6/2006 magazynu motoryzacyjnego "Jedź Bezpiecznie"

Tomasz Kuchar radzi jak przygotować się odpowiednio do podróży samochodem w warunkach zimowych, jak ruszać na ośnieżonej nawierzchni, hamować, czy wychodzić z poślizgu. Warto zastosować się do jego rad. Mogą kiedyś uratować życie Tobie i Twoim bliskim...

Hamowanie

W zimie jezdnia może wyglądać na suchą i odśnieżoną, ale nigdy nie wiadomo, jak będzie wyglądało miejsce, w którym chce się zatrzymać samochód. Może tam być śnieg, kałuża, albo bardzo niebezpieczny „czarny lód”, czyli asfalt pokryty cieniutką warstwą lodu. Wszystko to znacznie wydłuża drogę hamowania. Dlatego w zimie zawsze, niezależnie od warunków, trzeba zaczynać hamowanie dużo wcześniej niż w lecie. Bardzo wiele zależy od odpowiednich opon. Przeprowadziliśmy test. Na śliskiej drodze samochód na letnich oponach potrzebował na wyhamowanie z prędkości 50 km/h około 25 metrów więcej niż takie samo auto na oponach zimowych.

Na zdjęciu srebrny samochód na oponach zimowych stoi, a ciemno-szary na letnich jeszcze pędzi. Zatrzyma się po ponad 20 metrach. Jeśli samochód ma ABS, trzeba po prostu mocno wcisnąć hamulec. To łatwy sposób, choć trzeba pamiętać, że nie wolno puszczać hamulca przed całkowitym wyhamowaniem samochodu.

W samochodach bez ABS należy stosować hamowanie pulsacyjne. Trzeba wcisnąć hamulec, puścić, wcisnąć, puścić i tak aż do zatrzymania. Dla początkujących kierowców może to być trudne, ale należy się tego nauczyć. Samo wciśnięcie hamulca w samochodzie bez ABS i trzymanie go przez dłuższy czas powoduje zablokowanie kół, a wtedy kierowca nie ma już żadnego wpływu na zachowanie auta.

Poślizg

O poślizgu mówi się, jeśli np. kierowca, który chce skręcić w lewo, zablokuje koła i nie skręci, lecz pojedzie prosto przez skrzyżowanie. Poślizgiem jest także, jeśli np. kierowcy uda się skręcić koła, ale w zakręcie zacznie go wyprzedzać tył samochodu. Absolutnie nie można wtedy panikować, kurczowo ściskać kierownicy lub wciskać pedału hamulca. Trzeba wykonać tzw. kontrę kierownicą, czyli przy zakręcie w lewo skręcić nieco w prawo i delikatnie dodać gazu. Ma to na celu wyciągnięcie samochodu z poślizgu i skierowanie go na właściwy tor jazdy.

Wyprzedzanie zimą

Wyprzedzanie w zimie to jeden z najtrudniejszych manewrów. Po pierwsze trzeba pamiętać, że w zimie auto nie tylko gorzej hamuje, ale i gorzej przyspiesza. Należy więc zawsze zostawić sobie więcej miejsca. I zachować zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do innych kierowców. Trzeba też uważać na koleiny i resztki śniegu na drodze, które mogą sprawić, że wpadniemy w poślizg. Zawsze trzeba też jechać wolniej niż latem.

Uwaga piesi!

Zimą piesi są zwykle gorzej widoczni niż w lecie. Wcześniej zapada zmrok, a poza tym często pada śnieg lub deszcz ze śniegiem. Wszystko jest szare. W dodatku piesi często nie zdają sobie sprawy z faktu, że samochód na lodzie lub śniegu ma dłuższą drogę hamowania niż na suchym asfalcie. Trzeba o tym wszystkim pamiętać i zbliżając się do przejścia dla pieszych zwolnić dużo wcześniej niż w lecie tak, aby w każdej chwili móc się zatrzymać, jeśli niewidoczny dla nas wcześniej pieszy wejdzie na jezdnię np. zza latarni lub zza drzewa.

<< strona 1

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry