strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Porady
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Jak bezpiecznie dojechać do lata?
04-12-2002, tekst: Krzysztof Winnik, foto: Pirelli

To, że opony na zimę należy zmienić, wie każdy kierowca. Warto jednak wiedzieć o kilku radach, które zapewnią bezpieczeństwo Tobie i Twojej rodzinie podczas zimowych wypadów poza miasto. Przybliży je Krzysztof Winnik - Kierownik ds. Technicznych w firmie Pirelli.



Już czas na zmianę
Wbrew obiegowym opiniom wyznacznikiem pozwalającym określić odpowiedni moment na zmianę opon z letnich na zimowe nie jest padający śnieg, lecz temperatura. Mieszanka gumowa opon letnich w temperaturze poniżej +7ºC staje się mniej elastyczna, nie przylega  dokładnie do nawierzchni, a więc jest mniej przyczepna do podłoża. Wraz z dalszym spadkiem temperatury warunki trakcyjne opon letnich pogarszają się jeszcze bardziej. Ponieważ takie zmiany pogodowe pojawiają się już w październiku polecam zmianę opon w  tym czasie.

Prowadzenie auta i docieranie opon
Podczas jazdy na nawierzchniach pokrytych śniegiem należy unikać zarówno gwałtownego hamowania, jak i przyspieszania. Pamiętajmy, aby podczas zimowej aury znacznie zwiększyć odległość od aut jadącego przed nami. Dodatkowo samochody wyposażone w nowe opony zimowe należy przez pierwsze 500 km prowadzić bardzo ostrożnie.

Czy wystarczą tylko dwie?
Założenie opon zimowych wyłącznie na oś napędową nie zapewni bezpieczeństwa ani dobrych osiągów. Auto wyposażone w 2 opony zimowe szybciej traci przyczepność do nawierzchni, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo poślizgu, niż samochód wyposażony w komplet opon zimowych. W przypadku samochodów z napędem na cztery koła założenie 4 opon zimowych jest konieczne.

Takie same opony na jednej osi
Jeśli w ogóle zdecydujemy się na założenie różnych opon, musimy wymiany dokonać zgodnie z wymogami Prawa o Ruchu Drogowym (Ust. Prawo o Ruchu Drogowym z dn. 20.06.97 Dz. U. Nr 98): opony zamontowane na jednej osi powinny być identyczne pod względem: marki, wymiaru, kategorii użytkowej (np. szosowe, błotno-śniegowe, terenowe), konstrukcji (diagonalne lub radialne), kodu prędkości (T, H, V, W) oraz maksymalnego obciążenia. Zastosowanie opon tego samego typu i konstrukcji zapewni optymalne warunki jezdne oraz bezpieczeństwo.

Ciśnienie powietrza
Właściwe ciśnienie jest warunkiem dobrej przyczepności. Musimy pamiętać, że ciśnienie w oponach w dużej mierze zależy od zmian temperatury powietrza: ciśnienie 2,0 barów zmierzone w temperaturze  +20ºC, spada do 1,74 barów w temperaturze -5ºC, natomiast w temperaturze -20ºC wynosi zaledwie 1,59 barów. Aby skompensować wpływ niskich temperatur i zapewnić właściwe ciśnienie w oponach zimowych, trzeba dopompować koła, zwiększając ciśnienie do wartości zalecanej w instrukcji obsługi. W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać ciśnienia powietrza w kołach, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i śniegu!

Minimalna głębokość bieżnika
Zalecam wymianę opon zimowych, gdy głębokość ich bieżnika spadnie poniżej 4 mm. O minimalnej głębokości bieżnika musimy pamiętać udając się za granicę. W wielu krajach obowiązują specjalne przepisy określające głębokość bieżnika dla samochodów poruszających się po górskich i ośnieżonych drogach.

Kierunkowość opon
Podczas montażu należy również zwrócić uwagę, aby kierunek strzałek na ściankach bocznych opon odpowiadał kierunkowi obrotu kół pojazdu.

Czy trzeba wymieniać wentyle przy każdej zmianie opon?
Wentyl to gwarancja szczelności ogumienia. W czasie eksploatacji wentyle zużywają się, dlatego trzeba je wymieniać przy każdej zmianie opon. Kiedy samochód jedzie z prędkością 100 km/h, pod wpływem działania siły odśrodkowej na wentyl działa siła zaburzająca równowagę w wysokości 2 kg.

Wyważanie kół
Ciężar koła z oponą nigdy nie rozkłada się równomiernie. W przypadku nie wyważenia opony, w czasie jazdy, może być wyczuwalne tzw. „bicie koła” lub inne wibracje, które mogą się przenosić na kierownicę, powodując drgania. Dlatego też dobre wyważenie kół w aucie zapobiegnie przedwczesnemu zużyciu się opon i elementów zawieszenia kół, zapewni maksymalny komfort jazdy, a także wydłuży okres eksploatacji opon.

Przechowywanie i konserwacja opon
Najlepiej jeśli zdjęte opony założone są na obręcze kół i napompowane. Tak przygotowane powinnyśmy przechowywać w pozycji poziomej - jedna na drugiej, natomiast zdjęte z obręczy powinny stać pionowo.

Żywotność opon
Konstruktorzy opon muszą zdecydować się na kompromis pomiędzy przyczepnością, a żywotnością opony: czym bardziej przyczepna, tym szybciej się zużyje. Dobre warunki jezdne, gwarantowane przez oponę zimową, zależą w głównej mierze od warunków eksploatacji, ale zazwyczaj znacznie zmniejszają się po 3-4 latach użytkowania. Aby zwiększyć żywotność opon, należy je regularnie - po przejechaniu około 10-12 tys. km przełożyć z jednej osi na drugą, zachowując kierunek obrotów.


copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry