include"menu_lewe.php"; ?> |
|
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE |
Aktualności
Bezpieczniej na drogach krajowych
06-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, materiały graficzne: EuroRAP
W ostatnim czasie coraz częściej piszemy o poprawie bezpieczeństwa na polskich drogach. Do ideału nam jeszcze bardzo daleko, ale zmiany na lepsze potwierdza opublikowany właśnie raport EuroRAP.
![kliknij, aby powiększyć](/foto/porozmawiajmy o bezpieczenstwie/20121206,01,Bezpieczniej-na-drogach-krajowych.jpg)
Raport to nic innego jak mapa dróg krajowych, nie tylko polskich, na której odwzorowano statystyki wypadków. Zaznacza się na niej odcinki, na których doszło do zdarzeń z ofiarami śmiertelnymi lub ciężkimi obrażeniami ciała. Każde kolejne skutkuje podwyższeniem ryzyka i odpowiednią klasyfikacją. W pięciostopniowej skali kolor zielony oznacza drogi "najbezpieczniejsze", a czarny z bardzo dużym ryzykiem dojścia do tragicznego zdarzenia. Dzięki takiej metodyce opracowuje się bardzo przejrzystą mapę dla ponad 30 krajów w Europie.
Opublikowana właśnie polska wersja mapy obejmuje lata 2009-2011 i jest jej piątym, od 2005 roku, opracowaniem. Na przestrzeni tych lat zmieniła się przede wszystkim liczba odcinków oznaczonych na czarno. O ile w połowie ubiegłej dekady pokrywały one 60 proc. całej sieci dróg krajowych (zarządzanych przez GDDKiA), to w ubiegłym roku już "tylko" 34 proc. W praktyce, uwzględniając oddane w międzyczasie nowe drogi, to mniej aż o 4,4 tys. km. Obecnie największe ryzyko istnieje na drogach w województwie lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim. Pod tym względem "najbezpieczniejsze" są autostrady A1 i A2.
![](/foto/porozmawiajmy o bezpieczenstwie/20121206,02,Bezpieczniej-na-drogach-krajowych.jpg)
W analizowanym okresie długość dróg krajowych liczyła 17,5 tys. km (w tym 1,8 tys. km autostrad i ekspresówek), na których odbywa się ponad 1/3 całego ruchu kołowego. Jak wyliczają autorzy raportu w latach 2009-11 doszło na nich do 9,8 tys. poważnych zdarzeń, w których zginęło 4,3 tys. osób, a 8,4 tys. odniosło ciężkie obrażenia ciała. Jednak w porównaniu z pierwszym opracowaniem za lata 2005-2007, liczba zdarzeń spadła o 23 proc., a ofiar śmiertelnych o 28 proc. W tym czasie długość odcinków "bezpiecznych" (zielonych i żółtych) wzrosła o 9 proc. i stanowi obecnie 14 proc. ogółu.
EuroRAP, czyli Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach, realizowany jest w Polsce przez Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej przy współpracy pracowników Politechniki Gdańskiej i Polskiego Związku Motorowego. Bardzo szczegółową i interaktywną mapę odnoszącą się do ostatniego raportu znaleźć można pod adresem www.eurorap.targeo.pl |
|
|
include"menu_prawe.php"; ?> |