portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 

Dzia�ania na rzecz BRD | Nigdy nie je�d�� po alkoholu

Nigdy nie je�d�� po alkoholu
06-07-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

To kampania spo�eczna od lat prowadzona przez Zwi�zek Pracodawc�w Przemys�u Piwowarskiego - Browary Polskie. W tym roku jej przekaz postanowiono skierowa� do innej ni� kierowcy grupy u�ytkownik�w ruchu drogowego.



Zaproszenie na briefing prasowy organizowany na jednym z warszawskich przystank�w autobusowych nieco zaskakiwa�o. Dopiero na miejscu wszystko sta�o si� (nomen omen) jasne. G��wnym bohaterem by� mural, kt�ry powsta� na kamienicy stoj�cej przy ulicy Jaworzy�skiej 8. A dok�adnie jej �lepej �cianie stoj�cej frontem do ulicy Wary�skiego. Zreszt� w takim po�o�eniu jest ich kilka, bowiem ten odcinek ulicy powsta� pod koniec lat 60. XX wieku poprzez wyburzenia cz�ci zabudowa�. Dzi� �ciany te s�u�� za no�niki wysublimowanej formy reklamy zewn�trznej jakim jest mural. O widz�w nie trzeba si� martwi�, bo w tym miejscu zlokalizowany jest bardzo popularny w�ze� przesiadkowy z przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz stacj� metra Politechnika. Swoje zobacz� te� kierowcy, chocia� ich frekwencja tutaj spad�a po zamkni�ciu mostu �azienkowskiego.

"W ubieg�ym roku akcj� kierowali�my bezpo�rednio do kierowc�w, rozdali�my w�wczas ponad p�tora miliona naklejek z has�em <<Nigdy nie je�d�� po alkoholu>>, kt�re fizycznie znalaz�y si� na tylnej szybie samochodu. W tym roku postanowili�my skierowa� przekaz do og�u spo�ecze�stwa, poniewa� ka�dy z nas mo�e co� w tej sprawie zrobi�, zareagowa�, gdy widzi, �e osoba nietrze�wa chce kierowa� pojazdem" - powiedzia�a nam podczas spotkania Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarz�du Zwi�zku Browary Polskie - "St�d niekonwencjonalny pomys� na te murale, kt�re powsta�y w ruchliwych miejscach w Warszawie, Poznaniu, Gdyni i Lublina. Niestety, b�d� eksponowane tylko przez miesi�c, okazuje si�, �e street art jest dzi� najbardziej po��dan� form� reklamy i trudno pozyska� tak eksponowane miejsce".



Nietrze�wi kieruj�cy to wci�� nagminne zjawisko na polskich drogach. W ubieg�ym roku policjanci ujawnili ponad 141 tys. takich os�b. Cho� jazda po alkoholu nie jest g��wn� przyczyn� wypadk�w (7 proc. og�u), to z tego powodu zgin�o 363 os�b, tj. 11 proc. wszystkich ofiar �miertelnych!

W 2014 roku w 212 wypadkach drogowych sprawcami byli nietrze�wi rowerzy�ci. Zgin�o w nich 20 os�b, a 201 zosta�o rannych. I to w�a�nie rowerzy�ci zostali bohaterami - pozytywnymi - warszawskiego muralu.

"Je�li w taki dzie� jak dzisiaj, gdy temperatura powietrza przekracza 30 stopni, przed ogr�dkiem piwnym zatrzyma si� kierowca samochodu, wypije jedno piwo dla och�ody, po czym wsi�dzie do samochodu i pojedzie dalej, to wi�kszo�� �wiadk�w zdarzenia b�dzie zbulwersowana, a cz�� z nich zareaguje i zadzwoni z tak� informacj� pod numer 112" - powiedzia� m�. inspektor Marek Konkolewski z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy G��wnej Policji - "Inaczej b�dzie w przypadku rowerzysty, u kt�rego takie zachowanie b�dzie akceptowane przez innych. A przecie� rowerzysta jest pe�noprawnym uczestnikiem ruchu drogowego, kt�rego r�wnie� dotycz� przepisy, w tym zakaz kierowania pod wp�ywem alkoholu. Je�li chcemy, aby na polskich drogach by�o bezpieczniej wszyscy musimy przestrzega� ustalonych przepis�w. My�limy o tym dopiero, gdy dojdzie do tragedii, gdy ten rowerzysta zrobi sobie lub innej osobie krzywd�. W�wczas wszyscy jeste�my zbulwersowani, ��damy wy�szych kar dla nietrze�wych kieruj�cych, a tutaj trzeba zada� sobie proste pytanie, co ja wcze�niej zrobi�em, aby zapobiec takiemu zdarzeniu".

Tegoroczn� edycj� kampanii wspar� tak�e G��wny Inspektorat Transportu Drogowego.


"Jako inspekcja nie tylko kontrolujemy, ale te� apelujemy do kierowc�w ci�ar�wek, autobus�w i bus�w, aby nigdy po alkoholu nie wsiadali za kierownic�. Nie trzeba chyba nikomu m�wi�, jakie zagro�enie na drodze stwarza nietrze�wy kieruj�cy ci�ar�wk� wa��c� nawet kilkadziesi�t ton" - powiedzia� Alvin Gajadhur, rzecznik GITD - "Niezmiernie rzadko zatrzymujemy nietrze�wych kierowc�w pojazd�w przewo��cych ludzi. To grupa kierowc�w, u kt�rych �wiadomo�� z roku na rok jest coraz wi�ksza, zdaj� sobie spraw� z odpowiedzialno�ci jak� ponosz� za bezpiecze�stwo swoich pasa�er�w. O wiele cz�ciej ujawniamy nietrze�wych kierowc�w ci�ar�wek. Z regu�y si�gaj� po alkohol, to jedno piwo, podczas przerw w pracy czy postojach na parkingu, bo wydaje im si�, �e przespanie kilku godzin wystarczy na pozbycie si� alkoholu z organizmu".

Logo kampanii z has�em "Nigdy nie je�d�� po alkoholu" od lat widnieje na etykietach butelek i puszkach z piwem.

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry