portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Na gwiazdkÄ™ nowy odcinek autostrady A2
AKCJE NAPRAWCZE | Ryzyko wycieku i pożaru w modelach Hyundai i Kia
TESTY | Dogrywka - Honda CR-V ładowana bez podłączenia do gniazdka

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Statystyki policyjne | 2013

Wypadki z udziałem motocyklistów
23-08-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Najbliższe dni zdominowane będą materiałami na temat motocyklistów, wszystko za sprawą zmian w Ustawie o kierujących, które zaczną obowiązywać od poniedziałku, 25 sierpnia. Jak wpłynie to na sytuację na polskich drogach?



Od tego dnia posiadacze, od minimum 3 lat, prawa jazdy kategorii B będą mogli kierować motocyklami o pojemności do 125 cm3 bez konieczności zdawania dodatkowego egzaminu. Już dziś opinie na ten temat są bardzo podzielone, większość przeciwników - w tym nasza redakcja - uważa, że przyczyni się to do wzrostu wypadków z ich udziałem. Kierowanie takim jednośladem bez jakiegokolwiek przygotowania praktycznego jest bardzo pochopną decyzją. A już dziś wiadomo, że bardzo wiele osób zdecydowało się na ten krok, bo w salonach wyprzedano produkcję tych modeli zaplanowaną do końca roku.

Według roczników statystycznych publikowanych przez GUS w 2003 roku zarejestrowanych było w Polsce ponad 845 tys. motocykli. Dekadę później ich liczba wzrosła do 1 153 tys. (+ 36 proc.), co oznacza, że są one w ponad 6 proc. gospodarstw domowych.

Z kolei według danych policji podsumowujących wypadki drogowe w 2013 roku, motocykliści uczestniczyli w 2210 (6 proc. ogółu) takich zdarzeniach. Zginęło w nich 242 (7 proc. wszystkich ofiar wypadków w 2013 roku) kierujących jednośladami i 11 (0,3 proc.) ich pasażerów. Jednocześnie rannych zostało 1808 (4 proc.) kierujących i 267 (0,6 proc.) ich pasażerów.



W 56 proc. przyczynili się do nich inni uczestnicy ruchu drogowego, w zdecydowanej większości (71 proc.) byli to kierowcy samochodów osobowych. Kierujący inni pojazdami najczęściej nie udzielali motocyklistom pierwszeństwa przejazdu, niedostosowywali prędkości i nieprawidłowo ich wyprzedzali.

W pozostałych przypadkach (967/44 proc.) winni byli kierujący motocyklem. Zdecydowanie poprzez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (58 proc.), nieprawidłowe wyprzedzanie (15 proc.) oraz niezachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy pojazdami (9 proc). 105 motocyklistów doprowadziło do nich będąc pod wpływem alkoholu.



W wypadkach tych zginęło 146 (6,4 proc. wszystkich ofiar w 2013 roku) osób, a 957 (2,6 proc.) zostało rannych. Najwięcej wypadków motocykliści spowodowali w sierpniu (182/18,8 proc.), w których również zginęło (28/19 proc.) i zostało poszkodowanych (177/18,5 proc.) najwięcej osób.

Pod względem dni tygodnia najtragiczniejszym okresem był weekend - sobota 171 (17,7 proc.) wypadków i 25 (17 proc.) ofiar, niedziela odpowiednio 228 (24 proc.) i 36 (25 proc.).

Najczęściej (434 z 967) wypadki powodowali motocykliści w wieku 25-39 lat. Na drugim miejscu są kierujący w przedziale 18-24 lata (314).

Według obowiązujących przepisów o prawo jazdy kategorii B można ubiegać się po ukończeniu 18 roku życia. Dodając do tego 3 lata - które nie muszą być poparte żadnym doświadczeniem za kierownicą - motocykl o pojemności do 125 cm3 będą mogli prowadzić osoby od 21 roku życia.

Czy zmiana w Ustawie o kierujących spowoduje wzrost wypadków dowiemy się ze statystyk policyjnych, które śledzimy i omawiamy co miesiąc. Brakuje w nich jednak podziałów na uczestników i sprawców wypadków, takie dane zawarte są dopiero w podsumowaniu roku. Niemniej będziemy co miesiąc prosić o nie policję.

Przypominamy też, że w I półroczu 2014 zginęło 37 osób więcej niż w analogicznym okresie 2013. Na pocieszenie w lipcu sytuacja uległa poprawie.

czytaj także:
· Statystyki policyjne | I półrocze 2014 | Jest niebezpiecznie!
· Statystyki policyjne | Lipiec 2014 | Bezpieczniejszy poczÄ…tek wakacji
· Statystyki policyjne | DÅ‚ugi sierpniowy weekend 2014 | Symptomy poprawy bezpieczeÅ„stwa
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry