strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | JedĽ Bezpiecznie
Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
JedĹş Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Weekend bez Ofiar

Organizatorzy podsumowują Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa
09-08-2010, foto: GDDKiA

Zakończył się Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa. W ciągu trzech tygodni bezpieczną jazdę zadeklarował o prawie 60 tys. Polaków!


Organizatorzy akcji zdecydowali się zbudować wspólnotę osób, które w sposób aktywny chcą ograniczyć liczbę wypadków i ofiar na polskich drogach. Każdy, kto poparł Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa deklarował, że będzie analizował swoje zachowanie na drodze i będzie postępował w sposób racjonalny.

Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:
"W ciągu zaledwie trzech tygodni udało nam się wyzwolić aktywność tysięcy Polaków, którzy z imienia i nazwiska poparli ideę bezpieczeństwa drogowego. To olbrzymi społeczny kapitał, który trzeba docenić i wykorzystać do kształtowania trwałych postaw społecznych".

Dołączyć do Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa można było za pośrednictwem strony internetowej www.weekendbezofiar.pl, zostając fanem profilu w serwisie społecznościowym Facebook oraz przyklejając na tył swojego pojazdu naklejkę, którą można było znaleźć w prasie lub otrzymać w całym kraju od policjantów drogówki oraz funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego.

W ramach akcji organizatorzy prowadzili działania edukacyjne – najpierw za pośrednictwem mediów, upowszechniając wiedzę o praktycznych aspektach bezpieczeństwa drogowego, a w ostatni weekend organizując trzy rodzinne pikniki edukacyjne.

W Kołobrzegu, Łodzi i Warszawie na specjalnych platformach można było sprawdzić, czym grozi jazda bez zapiętych pasów, a także jak zachowuje się ciało kierowcy podczas dachowania. Uczestnicy happeningów mieli też szansę przejść kurs pierwszej pomocy, sprawdzić na elektronicznych symulatorach znajomość przepisów ruchu drogowego, a nawet spróbować swoich sił za kierownicą ciężarówki i autobusu.

Do Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa dołączyło też wiele Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, które w ostatni weekend także prowadziły działania edukacyjne. Happeningi odbyły się m.in. w WORD-ach we Włocławku, Chełmie, Słupsku, Zamościu, Ciechanowie i Białej Podlaskiej.

Organizatorzy szacują, że tylko w piknikach w Kołobrzegu, Łodzi i Warszawie udział wzięło ponad 50 tys. osób.

insp. Marek Konkolewski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji:
"Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa pozwolił zwrócić uwagę mediów i społeczeństwa na problem wypadków drogowych. W ostatni weekend było ich w całym kraju 389. Zginęły w nich 44 osoby, a 542 zostało rannych. To udowadnia, że takie kampanie edukacyjne są bardzo potrzebne".

Przez cały weekend podróż po Polsce ułatwiały informacje o sytuacji na drogach krajowych, które przekazywano z dużo większą niż zwykle czstotliwością. Wiadomości z poszczególnych województw rozpowszechniały regionalne rozgłośnie radiowe, po raz pierwszy skorzystano też z możliwości komunikacji z kierowcami za pośrednictwem telefonów komórkowych. W ten nowatorski sposób dostarczano informacje m.in. o utrudnieniach na drogach, wytyczonych objazdach, alternatywnych trasach czy ostrzeżenia pogodowe. System SMS-owy okazał się bardzo przydatny, zwłaszcza wobec lokalnych podtopień dróg w czasie weekendowych ulew. Łącznie wysłano do subskrybentów aż 500 tys. informacji tekstowych.

Akcja stała się także pretekstem do przeprowadzenia szkolenia służb ratowniczych na wypadek katastrofy drogowej. W Strykowie pod Łodzią na autostradzie A2 zorganizowano ćwiczenia na niespotykaną dotąd skalę. W symulacji karambolu wykorzystano szesnaście rozbitych pojazdów, a role poszkodowanych odgrywało kilkunastu statystów.

W akcji ratowniczej wzięły udział jednostki straży pożarnej (w tym ratownictwa chemicznego), policji, służby drogowej GDDKiA, funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego oraz ratownicy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Ze względu na liczbę ofiar, pomoc medyczna udzielana była w specjalnie rozstawionym namiocie, a najcięższe ofiary transportowane były śmigłowcem, który wylądował na autostradzie A2.

Zobacz naszą fotorelację z inscenizacji karambolu na A2

Choć akcja dobiegła końca, organizatorzy nadal dają każdemu użytkownikowi dróg szansę poparcia idei bezpieczeństwa drogowego. Od dziś oficjalna strona Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa (www.weekendbezofiar.pl) zmienia swoje oblicze. Dzięki specjalnej aplikacji będzie można nie tylko złożyć swój podpis, ale także dołączyć zdjęcie. Pojawią się też tysiące fotografii osób, które dołączyły do akcji podczas pikników edukacyjnych w Kołobrzegu, Łodzi i Warszawie.

Organizatorem Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Partnerami przedsięwzięcia są Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komenda Główna Policji, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Główny Inspektorat Transportu Drogowego. W promocji idei kampanii i materiałów edukacyjnych pomagały media ogólnopolskie i regionalne.

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Aktualności
· Organizatorzy podsumowują Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 09-08-2010
· Rozpoczął się Weekend bez Ofiar 06-08-2010
· Czasowa zmiana organizacji ruchu na autostradzie A2 05-08-2010
· Alternatywne trasy dojazdu nad morze 05-08-2010
· Z AutoMapą na pikniki Weekendu bez Ofiar 05-08-2010
· 3 pikniki w Weekend bez Ofiar 02-08-2010
· Serwis SMS pomocny w podróży 02-08-2010

Galerie
· Inscenizacja karambolu na A2 07-08-2010

Wywiady
· Myślimy o perspektywnie roku 2020 06-08-2010
rozmowa z Andrzejem Maciejewskim, Zastępcą Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry