strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
reklama
Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Aktualnoœci

Nowelizacja Kodeksu Karnego - komentarze
02-07-2010, foto: archiwum

1 lipca 2010 roku wesz³a w ¿ycie nowelizacja Kodeksu Karnego zaostrzajaca sankcje dla nietrzeŸwych kierowców (czytaj tak¿e: Bêdzie bezpieczniej na polskich drogach). O komentarz w tej sprawie poprosiliœmy kilka osób zwi¹zanych z bezpieczeñstwem na drodze i rozwojem infrastruktury.

Marek Konkolewski, m³. insp. Biuro Ruchu Drogowego KGP:
"Jest to dobry przepis, jest to du¿y krok do przodu w walce z plag¹ nietrzeŸwoœci na polskich drogach. Jest to te¿ du¿y orê¿ w rêkach wymiaru sprawiedliwoœci. Jestem jednak œwiadomy tego, ¿e wprowadzenie tak ostrych kar, wprowadzenie mo¿liwoœci zatrzymywania na zawsze prawa jazdy w sytuacji, gdy kierowca znajduj¹cy siê w stanie nietrzeŸwoœci spowoduje katastrofê w ruchu l¹dowym, czy wypadek drogowym, w wyniku którego ktoœ poniesie œmieræ lub ciê¿kie obra¿enia cia³a lub te¿ zbiegnie z miejsca zdarzenia nie jest antidotum na rozwi¹zanie problemu nietrzeŸwoœci. Kara nie mo¿e byæ zemst¹, œlepym odruchem za pope³nione przestêpstwo, ale œrodkiem celowym i œwiadomym, s³u¿¹cym do zapobiegania przestêpczoœci - ale nie jedynym.

Tak wiêc nie wpada³bym w huraoptymizm pomimo tego, ¿e jestem zwolennikiem wprowadzenia tego przepisu i cieszê siê, ¿e Kodeks Karny zosta³ w koñcu znowelizowany. Jestem realist¹ i praktykiem i twierdzê, ¿e przez pierwszych kilka miesiêcy liczba zatrzymywanych pijanych kierowców mo¿e siê troszeczkê obni¿yæ ze wzglêdu na frontalny atak œrodków masowego przekazu, które bêd¹ tr¹bi³y o tym przepisie prawa i byæ mo¿e to trafi do œwiadomoœci tych którzy maj¹ sk³onnoœci do jazdy po alkoholu. Jednak po pewnym czasie ta sytuacja mo¿e wróciæ do normy - ale obym w tej kwestii siê myli³.

Stawia³bym nadal na edukacjê - jest to problem spo³eczny, w którym trzeba czêœciej informowaæ o konsekwencjach jakie rodzi picie alkoholu i jazda samochodem nie tylko dla sprawcy, ale przede wszystkim dla jego bliskich w momencie kiedy trafi on do wiêzienia lub straci pracê. Trzeba te¿ mówiæ o losach osób, które cierpi¹ z powodu okaleczenia do koñca ¿ycia, czy te¿ tych osób, które cierpi¹ po utracie bliskich. Nale¿y wiêc stworzyæ ca³¹ platformê do dzia³añ profilaktyczno-edukacyjnych ³¹cznie z dzia³aniami represyjnymi - ale jeszcze raz podkreœlam - zaostrzanie kar to naj³atwiejszy, najprostszy i najtañszy sposób walki z piratami drogowymi, ale nie zawsze musi on byæ najskuteczniejszy".


Micha³ R. Szczerba,
Pose³ na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej:


"Ostatnia nowelizacja Kodeksu Karnego to rozwi¹zania, które zwiêkszaj¹ dzia³ania prewencyjne, maj¹ odstraszyæ potencjalnych kierowców-recydywistów przed ponownym ³amaniem prawa. Wiemy przecie¿, ¿e we wspó³czesnym œwiecie utrata prawa jazdy bardzo czêsto powoduje wykluczenie z rynku pracy i ka¿da osoba, która siada za kierownic¹ w stanie nietrzeŸwym powinna mieæ to na uwadze.

Przez wiele lat nie mogliœmy te¿ poradziæ sobie z du¿¹ liczb¹ wypadków ze skutkiem œmiertelnym, w których sprawcami byli nietrzeŸwi kierowcy. I choæ statystycznie w ostatnich latach mogliœmy zaobserwowaæ tendencjê spadkow¹ to nadal pozostajemy w tej walce w tyle Europy.

Tak¿e do tej pory niska skutecznoœæ egzekwowania prawa i orzecznictwo s¹dów by³o bardzo liberalne przez co bardzo czêsto takim kierowcom udawa³o siê unikn¹æ kary. A prawo powinno byæ skuteczne i ta nowelizacja Kodeksu Karnego to gwarantuje".

Janusz Piechociñski,
Pose³ na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej:


"Nowelizacja Kodeksu Karnego to taki klasyczny przyk³ad rozwi¹zania w stanie wy¿szego pogotowia, wy¿szej koniecznoœci, pewnej desperacji. Skoro stosowane dotychczas mechanizmy eliminowania pijanych kierowców - od presji spo³ecznej, poprzez edukacjê rodzinn¹, do podnoszenia kar i odpowiedzialnoœci - nie pomaga³y to siêgamy do rozwi¹zania, które jest jeszcze bardziej bolesne ni¿ w wypadku innych sprawców s¹dzonych z Kodeksu Karnego. Oni mog¹ wyjœæ z wiêzienia, mog¹ nawet zatrzeæ swoj¹ karê, a tutaj mamy ju¿ definitywne do¿ywocie. Jest to bardzo potê¿ny sygna³ wysy³any do wszystkich ludzi jak bardzo jesteœmy zdeterminowani, aby wytêpiæ to wstydliwe i niestety nadal w Polsce na wielk¹ skalê zjawisko.

Chocia¿ mo¿na te¿ powiedzieæ, ¿e osi¹gnêliœmy pewien postêp, bo zmniejszy³a siê liczba wypadków i ofiar spowodowanych przez pijanych kieruj¹cych.
Nowelizacjê tê traktujê jako desperackie, skrajne rozwi¹zanie, które ma nas zmusiæ do refleksji, bo jeœli nie bêdzie wœród nas zmiany myœleniu, ¿e po jednym kieliszku jeszcze mo¿na, ¿e po po³owie piwa jeszcze mo¿na - to bêdzie œwiadczy³o, ¿e nie wyci¹gamy z tego wniosków.

Jestem zwolennikiem poszerzania problematyki edukacyjnej bo uwa¿am, ¿e lepiej zapobiegaæ ni¿ leczyæ. Cieszê siê, ¿e w tej dziedzinie mamy olbrzymie wsparcie ze strony partnerów spo³ecznych, koœcio³ów, zwi¹zków wyznaniowych i organizacji pozarz¹dowych. Jednak najwiêkszy problem tkwi w tym, czy we w³asnym œrodowisku, w którym ¿yjemy, mieszkamy i pracujemy mamy przyzwolenie, czy mamy zero tolerancji dla osoby, która przyje¿d¿a samochodem i siêga po kieliszek? Czy mamy na tyle w sobie odpowiedzialnoœci, ¿e temu któremu podawaliœmy alkohol zabieramy kluczyki i mówimy, ¿e osoba niepij¹ca go odwiezie? Czy wszyscy ci którzy wypili maj¹ œwiadomoœæ, ¿e taksówka kosztuje mniej ni¿ próba jechania bo wtedy cz³owiek staje siê albo ofiar¹, albo morderc¹?".

copyright 2002-2023 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry