strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
reklama
Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Aktualnoci

Piesi gin na drogach
29-11-2010, rdo: policja, foto: archiwum

Podczas minionego weekendu na polskich drogach w 343 wypadkach zgino 51 osb. A 29 z nich stanowili piesi. S oni bez wtpienia t grup uytkownikw drg, ktra w okresie jesiennym jest szczeglnie naraona na niebezpieczestwo.



Jesie jest okresem kiedy na polskich drogach zwiksza si liczba wypadkw z udziaem pieszych. W nocy i o zmroku, na drogach le owietlonych lub nieowietlonych pieszy "tonie" w mroku. Widoczny staje si dla kierowcy dopiero w wiatach samochodu. Przy duej prdkoci pojazdu kierowca moe nie wyhamowa na czas. Podczas zej widocznoci piesi gorzej oceniaj sytuacj drogow np. odlego od pojazdu. Nie zawsze wiedz czy kierowca spostrzeg, e maj zamiar przej przez ulic i w zwizku z tym zmniejszy prdko, czy te wcale nie bdzie zwalnia.

Niezwykle wane jest, aby piesi, ktrzy poruszaj si jezdni lub poboczem nosili elementy odblaskowe. Musimy zda sobie spraw, e pieszy dostrzega samochd z duym wyprzedzeniem, natomiast kierowca z takim samym wyprzedzaniem wcale nie widzi pieszego.

Jesieni z uwagi na wczenie zapadajcy zmrok, czsto padajcy deszcz albo mawk, mokre drogi, w niektrych miejscach zalegajce mokre i liskie licie, jazda staje si trudniejsza, nawet na owietlonych ulicach. W czasie opadw szyby samochodu szybko si brudz, co te ma wpyw na widoczno, a kierowcy bardziej mczy si wzrok. Niekorzystna pogoda przyczynia si niekiedy do zego samopoczucia powodujc u osb prowadzcych pojazdy rozproszenie uwagi.

Piesi w czasie zej widocznoci "zlewaj" im si otoczeniem. Mokra nawierzchnia sprawia, e znacznie wydua si droga hamowania pojazdu. Pamitajmy! Minimalna droga zatrzymania samochodu jadcego z prdkoci 50 km/h wynosi okoo 30 metrw, a przy prdkoci 100 km/h - to ju 80 metrw.

Piesi s drug w kolejnoci grup sprawcw wypadkw drogowych. W 2009 roku spowodowali oni 5015 wypadkw (11,3 proc. ogu wypadkw), w wyniku ktrych mier ponioso 771 osb (16,9 proc. ogu zabitych), a obraenia ciaa odnioso 4361 osb (7,8 proc. ogu rannych).

Najczstsz przyczyn wypadkw z udziaem pieszych byo:
- wejcie na jezdni bezporednio przed jadcym pojazdem - 2 898 wypadkw, (tj. 57,8 proc. wszystkich zdarze spowodowanych przez pieszych),
- przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym - 582 wypadki (11,6 proc.),
- wejcie na jezdni zza pojazdu, przeszkody - 549 wypadkw (10,9 proc.)
- wejcie na jezdni przy czerwonym wietle - 408 wypadkw (8,1 proc.).

W wikszoci ofiarami miertelnymi, w tego typu wypadkach, byli sami piesi. W porwnaniu z 2008 r. zanotowano mniejsz liczb osb zabitych w wypadkach spowodowanych przez pieszych o 233 osoby.

copyright 2002-2023 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry