portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WEEKEND | Barbórka • Skoda Karoq • Jednoślady • Gliwice żegnają Astrę • Polskie drogi
TESTY | Pierwsze wrażenia - Dacia stawia na minimalizm i napęd LPG | Dacia Logan III
MATERIAŁ PARTNERA | Mycie auta w pełnym komforcie na stacjach Circle K

www.jedz-bezpiecznie.pl
#DrogaDoCzystejPrzyrody

portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | strony

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Wydanie na weekend


Najczęściej czytane


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Materiał Partnera


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
PREZENTACJE
Mercedes Citan

Niemiec z francuskim rodowodem
25-10-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Zamiast wymyślać swoje najmniejsze auto dostawcze od nowa, Mercedes poszedł na skróty nawiązując współpracę z Renault. A dokładniej wykorzystując do tego znane już od wielu lat Kangoo.



Zbudowany na nim Citan otrzymał jednak cechy typowe dla dostawczych Mercedesów, jak chociażby przednią maskę. Za to z "francuskiego" zachował boczne suwane drzwi, zaokrąglony przedni słupek i elementy karoserii wykonane z tworzyw sztucznych. Z blachy wykonana jest pokrywa silnika, dach, boczne drzwi i tylne nadkola oraz zamknięcie bagażnika.



Wewnątrz również znalazło się wiele elementów pochodzących z Renault - pokrętło ustawień elektrycznych lusterek, przyciski sterowania bocznych szybami, wskaźniki na desce rozdzielczej czy sposób regulacji przednich pasów bezpieczeństwa. Niestety, użyte materiały podkreślają fakt, że jest to auto zdecydowanie dostawcze, niż osobowe choćby Klasy A.

Podstawę oferty tworzy dwuosobowy furgon o długości 3937 mm (rozstaw osi 2313 mm). Po nim rozpoczyna się wyliczanka: furgon długi (odpowiednio 4321/2697 mm), ekstradługi (4705/3081 mm) i o takiej samej długości 5-osobowy mixto. Dla tylu samych osób przygotowano również w pełni przeszklone kombi bazujące na długości furgonu długiego.




Od wersji i długości nadwozia zależy ładowność tego samochodu, co jeszcze można powiększyć wybierając homologację ciężarową. W najmniejszym zmieści się w poprzek jedna europaleta, a przestrzeń mierzy 2,4 m3 przy ładowności 490 kg. W wersji długiej wzrasta ona do 3,1 m3/635 kg, a w ekstradługiej do 3,8 m3/810 kg. Co ciekawe - mixto, czyli połączenie auta 5-osobowego z dostawczym, ma tyle samo ładowności co zwykły furgon. Na tym tle najmniejsze jest kombi z zaledwie 0,7 m3 przestrzeni. Zamykają ją - w zależności od wersji - dwuskrzydłowe drzwi lub klapa unoszona do góry pod nieco większym niż 90 stopni kątem.



Przy przewozie dłuższych rzeczy funkcjonalność auta zwiększa opcjonalny szyberdach umieszczony nad częścią bagażową. To kolejne zapożyczenie z Kangoo.

Poza furgonem pozostałe wersje nadwoziowe Citana posiadają przesuwane drzwi po prawej stronie. Mixto wyposażono również po lewej, co w kombi stanowi opcję.




Pod maską pracować może silnik benzynowy lub jeden z 3 wysokoprężnych. Pierwszy ma pojemność 1.2 litra i moc 114 KM i montowany będzie - dopiero od 3 kwartału 2013 roku - w furgonie lub kombi. Jednostki wysokoprężne to tak naprawdę jeden silnik półtoralitrowy "adoptowany" z Renault. Dysponuje on mocą 75 lub 90 KM. Najmocniejszy z nich - 110 KM - wejdzie do produkcji w połowie przyszłego roku. Tylko dwa ostatnie diesle figurują na wyposażeniu wersji mixto. Wśród skrzyń dostępna jest tylko manualna z 5- lub 6-biegami.



W kwestii bezpieczeństwa każdy model wyposażono w układy ABS i ESP i napinacze pasów z ogranicznikiem naprężenia. W przypadku furgonu mamy tylko jedną poduszkę powietrzną dla kierowcy, w pozostałych przednią dla pasażera (bez możliwości dezaktywacji), boczne typu Thorax oraz kurtyny powietrzne. Na skrajnych miejscach tylnej kanapy umieszczono uchwyty Isofix do mocowania fotelików dziecięcych. Zostały one schowane w specjalnych kieszonkach z suwakiem.

Dużym plusem tego dostawczego Merecedesa jest cena. Najtańszy furgon kosztuje 51 320 zł netto, mixto 66 160 zł netto, a kombi 60 460 zł brutto. Najwięcej, bo 81 930 zł brutto, wydać trzeba za kombi z silnikiem wysokoprężnym 110 KM. Ale taka konfiguracja dostępna będzie dopiero w połowie 2013 roku, a więc i cena może się jeszcze zmienić. Citan produkowany jest w tych samych zakładach Renault co Kangoo.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2021 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry