portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Wybrano przebieg S12 Radom - Puławy
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Aktualności

Prawo jazdy przed 18 rokiem życia
07-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Od 19 stycznia 2013 roku obowiązywać będą zmiany w Prawie o ruchu drogowym i Ustawie o kierujących. Część z nich dotyczy nowej kategorii prawa jazdy - AM.



Wprowadzenie zmian zgodne jest z wytycznymi Unii Europejskiej, która stawia na jak wcześniejsze, świadome i samodzielne uczestnictwo w ruchu drogowym. W efekcie ma to procentować wykształceniem odpowiedzialnych postaw wpływających na ogólną poprawę bezpieczeństwa na drogach. Czyli zgodnie z powiedzeniem: czym skorupka za młodu...

Dziś pierwszym dokumentem potwierdzającym posiadaną wiedzę o ruchu drogowym jest karta rowerowa, o którą ubiegać się mogą dzieci po ukończeniu 10 roku życia. W teorii jest ona wymaga przez Prawo o ruchu drogowym, w praktyce nikt tego nie kontroluje.



Kolejnym etapem będzie już prawo jazdy kategorii AM dostępne dla młodzieży w wieku 14 lat. Będzie ono uprawniać do kierowania motorowerem (w tym mniejszymi skuterami) i czterokołowcem lekkim, a egzaminować będą wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Tym samym przestanie istnieć karta motorowerowa dla osób od 13 roku życia. Oczywiście te wydane przed 19 stycznia będą nadal pełnoprawnym dokumentem, a po ukończeniu 14 lat będzie można ją wymienić na prawo jazdy AM.

Czterokołowiec lekki podlega przepisom określonym w świadectwie homologacji L6e. Mogą to być pojazdy o konstrukcji otwartej (quady) lub zamkniętej (microcary), w których napęd stanowi silnik o pojemności 50 cm3 i mocy 4 kW (5,4 KM), rozwijającym prędkość maksymalną 45 km/h, a masa własna nie może przekroczyć 350 kg. Wyjątkiem jest pojazd z silnikiem elektrycznym, którego masę możemy podwyższyć o wagę baterii.

Po ukończeniu 16 roku życia można ubiegać się o prawo jazdy kategorii A1, B1 i T. Pierwsza upoważnia do poruszania się motocyklem o pojemności do 125 cm3 i mocy 11 kW oraz motocyklem trójkołowym 15 kW, druga czterokołowcem, a ostatnia ciągnikiem rolniczym.

Wspomniany czterokołowiec to pojazd posiadający świadectwo homologacji L7e. Jego masa własna wzrasta do 400 kg, a w modelu do przewozu towarów do 550 kg. Prawo o ruchu drogowym definiuje go jako "pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla". Do tej grupy także należą microcary.



Microcary wytwarzane są od lat 80. XX wieku w większości przez firmy francuskie. Ich pierwszą grupą klientów byli emeryci, którzy potrzebowali samochodu głównie do jazdy na niewiekie odległości. Dziś korzystają z nich wszyscy, traktując go jako mały, nieskomplikowany i tani w eksploatacji samochodzik.

Niepokojące jednak jest to, że producenci chcąc sprostać wymogom homologacyjnym - ograniczenie masy pojazdu do 350 kg - zmuszeni są do rezygnacji z wielu elementów. Konstrukcja nadwozia pozbawiona jest wzmocnień pochłaniających energię zderzenia, poszycie wykonane jest z tworzyw sztucznych, a na wyposażeniu nie ma poduszek powietrznych czy ABS - chociaż ten można zamówić w opcji. Jest to dziwna sytuacja, bo ta sama Unia Europejska nakazuje montaż w samochodach osobowych dwóch poduszek powietrznych, ABS, świateł do jazdy dziennej, a wkrótce i ESP.


Z drugiej strony uporządkowane zostaną przepisy dotyczące quadów, którymi można dziś poruszać się - poza drogą publiczną - bez żadnych uprawnień i ograniczeń wiekowych. A to wciąż bardzo popularny prezent dla dzieci na I komunię świętą.


Ze statystyk policyjnych trudno jest pozyskać szczegółowe dane odnoszące się do dzieci i młodzieży. Według nich w 2011 roku, w przedziale wiekowym 0-17 lat - zginęły 102 osoby, a 4414 zostało rannych. Osoby w przedziale wiekowym 7-17 lat poruszając się na motorowerze lub motocyklu spowodowały 452 wypadki, w których rannych zostało 531 osób, a 21 poniosło śmierć.




Wszystkie te pojazdy - poza rowerem - będą musiały być zarejestrowane w urzędzie komunikacyjnym, mieć zamontowane tablice i wykupione ubezpieczenie OC. W przypadku jednośladów i quadów wszystkie osoby obowiązywać będzie jazda w kasku, zaś w microcarach z zapiętymi pasami bezpieczeństwa. I kolejna zmiana w Prawie o ruchu drogowym - nie będzie można poruszać się nimi po autostradach i drogach ekspresowych.

Przy ubieganiu się o kartę rowerową czy wymienione kategorie prawa jazdy przed 18 rokiem życia wymagana jest pisemna zgoda rodziców lub opiekunów prawnych.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry