63. Salon samochodowy we Frankfurcie/IAA 2009
Kia Venga
15-09-2009, foto: archiwum
Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie, Kia przedstawiła koncepcyjny pojazd No 3. Kilka miesięcy później - we Frankfurcie, miała miejsce światowa premiera jego produkcyjnej wersji, która otrzymała nazwę Venga.

Po raz pierwszy auto Kii powstało od początku w Europie i produkowane będzie w czeskiej fabryce w Nosovicach. Venga zaliczana jest do segmentu B - jej długość wynosi 4068 mm, a rozstaw osi 1600 mm. Pojemność bagażnika standardowo mierzy 440 litrów, po złożeniu oparć tylnej kanapy (40:60) wzrasta do 1253 litrów. Szerokość auta to 1765 mm, zaś wysokość 1600 mm.

Gama jednostek napędowych składa się z 2 silników benzynowych i 4 wysokoprężnych - wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 5. W pierwszej grupie znajdują się silniki o pojemności 1.4 (90 KM) i 1.6 (125 KM), znane już z innych modeli Kii. W drugiej znajdują się również jednostki o tych samych pojemnościach: 1.4 (75 i 90 KM) oraz 1.6 (115 i 128 KM). Są to jednak całkowicie nowe jednostki wyposażone w turbosprężarkę z zaworem upustowym (WGT) lub zmienną geometrię łopatek (VGT). Większy silnik oferowany jest już w nowych cee'dzie, a mniejszy debiutuje właśnie w Vendze.
W zależności o wersji silnika współpracują one z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną. Wyjątkiem jest model z silnikiem benzynowym 1.6, który opcjonalnie wyposażono w 4-stopniowy automat.

Warto zwrócić uwagę, że wszystkie modele Vengi posiadają funkcję Idle Stop&Go (ISG), która automatycznie wyłącza silnik podczas postoju i załącza do wrzuceniu biegu i naciśnięciu pedału gazu. Ale to nie wszystkie eko-rozwiązania w tym modelu. System "EcoDynamics" nadzoruje energię wytwarzaną przez alternator i wskazuje kierowcy optymalny moment zmiany biegów. Dodatkowo auto osadzone jest na 15 lub 16 calowych oponach Michelin o niskich oporach toczenia.

Od strony bezpieczeństwa Venga wyposażona jest standardowo w system SRS obejmujący 6 poduszek powietrznych, przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości, napinaczami oraz ogranicznikiem napięcia, aktywne zagłówki z przodu oraz dwa miejsca mocowania fotelików Isofix z górnym punktem kotwiczenia na skrajnych miejscach tylnej kanapy. Ponadto - w zależności od poziomu wyposażenia i rynku sprzedaży - auto posiada system ESP z kontrolą trakcji TCS i wspomaganiem hamowania awaryjnego. Standardem jest oczywiście ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania.
Pan Vainamo, szef marketingu Kia Motors Europe:
"Nazwa Venga brzmi żywo i przyjemnie dla ucha, a więc doskonale pasuje do naszego nowego auta rodzinnego. Słowo pochodzi z hiszpańskiego i jest pełne poloru, który tak odpowiada aktywnemu stylowi życia w miastach Europy oraz zasadniczym wartościom marki Kia w myśl naszej maksymy "The Power To Surprise".
Kia Venga sprzedawana będzie wyłącznie na rynkach europejskich. W Polsce pojawi się pod koniec tego roku.
include"Czytaj_takze,63_Salon_Samochodowy_Frankfurt_2009.php"; ?> |