portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Można poszerzać S19 Sokołów Małopolski - Jasionka
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Premiery | Mercedes Klasa E i Klasa GLS

Dwie nowe gwiazdy Mercedesa
17-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Ten rok obfitowa� b�dzie w premiery osobowych modeli Mercedesa. Dzi� poznali�my dwie z nich - kolejn� generacj� Klasy E i 7-osobowego SUV-a z nowym oznaczeniem GLS.



Klasa E pojawi�a si� na rynku w 1993 roku, jednak dla Mercedesa jego historia rozpocz�a si� 40 lat wcze�niej od modelu oznaczonego symbolem W120. Przyjmuj�c ten spos�b liczenia na zbli�aj�cym si� salonie samochodowym w Genewie zadebiutuje jego 10-generacja. Zanim to nast�pi, polski oddzia� Mercedesa zaprezentowa� ju� dzi� sedana nowej Klasy E w wersji AMG. Wyb�r by� nieprzypadkowy, w 2015 roku Polska by�a trzecim, po Niemczech i Rosji, rynkiem o najwi�kszej sprzeda�y modeli poddanych fabrycznemu tuningowi przez firm� z Affalterbach.

Jak podaje producent nowa Klasa E jest d�u�sza o 43 mm (4923 mm), co prze�o�y�o si� r�wnie� d�u�szy o 65 mm na rozstaw osi (2939 mm). Wewn�trz znajdziemy kilka istotnych nowo�ci, to m.in. kokpit sk�adaj�cy si� z dw�ch ekran�w o przek�tnej 12,3 cala oraz wielofunkcyjna kierownica, w kt�rej tradycyjne przyciski zast�piono panelami dotykowymi. Wymienione elementy stanowi� jednak opcj�.



Kilka nowych element�w, r�wnie� dost�pnych za dop�at�, pojawi�o si�na li�cie wyposa�enia wp�ywaj�cego na bezpiecze�stwo. W�r�d nich znalaz�a si� m.in. funkcja Speed Limit Pilot, kt�ra automatycznie dostosowuje pr�dko�� do odczytanych ze znak�w ogranicze�, Active Lane-change Assistant, czyli system samodzielnie zmieniaj�cy pas ruchu, Active Brake Assist z rozpoznawaniem ruchu poprzecznego, a w przypadku wykrycia ryzyka kolizji uruchamiaj�cy proces automatycznego hamowania oraz Pre-Safe rozszerzony o funkcj� Sound, kt�ra - cytat z komunikatu prasowego - "po wykryciu ryzyka kolizji emituje przez g�o�niki w kabinie kr�tki sygna� zak��caj�cy, kt�ry mo�e wywo�a� naturalny odruch ucha wewn�trznego, zwany odruchem mi�nia strzemi�czkowego, i przygotowa� w ten spos�b podr�uj�cych do d�wi�ku spodziewanego zderzenia".

Ciekawie zapowiada si� rozwi�zanie zastosowane w reflektorach przednich. Ka�dy sk�ada si� z 84 diod LED, kt�re s� osobno i w pe�ni cyfrowo sterowane. Dzi�ki temu, w trybie �wiate� drogowych, mog� by� precyzyjnie wygaszane tylko te, kt�re o�lepiaj� nadje�d�aj�cego z naprzeciwka kierowc�. Pozosta�e diody nadal zapewniaj� maksymalnie jasn� i d�ug� wi�zk� �wiat�a na drodze.



Pocz�tkowo nowa Klasa E oferowana b�dzie z dwoma jednostkami o pojemno�ci 2 litr�w. Wersja benzynowa E 200 dysponuje moc� 184 koni mechanicznych, za� ca�kowicie nowa wysokopr�na E 200 d (to oznaczenie zast�puje u�ywany dotychczas skr�t CDI) moc� 195 KM. W planach jeszcze m.in. 6-cylindrowy, podw�jnie do�adowany silnik benzynowy o mocy 333 KM i wersja hybrydowa E 350 e (kolejna nowa litera w oznaczeniach modeli) z ��czn� moc� 279 KM. Standardowo montowana b�dzie przek�adania automatyczna 9G-Tronic.

Wi�cej szczeg��w na temat wprowadzenia 10-generacji Klasy E na polski rynek, w tym cen, poznamy po premierze w Genewie.



Porz�dki w oznaczeniach modeli Mercedesa przynios�y te� zmiany m.in. w postaci zast�pienia GL symbolem GLS. Kryje si� pod nim 7-osobowy SUV o d�ugo�ci 5130 mm z rozstawem osi 3075 mm, szeroko�ci 1934 mm i wysoko�ci 1850 mm. Przy z�o�onych siedzeniach w III rz�dzie pojemno�� baga�nika mierzy 680 litr�w, a maksymalnie mo�na j� zwi�kszy� do 2300 l. Zaprezentowany model postawiono na 21-calowych ko�ach, co na �ywo robi bardzo du�e wra�enie.

Klas� GLS wyposa�ono w wiele elektronicznych system�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�re znane s� z innych modeli Mercedesa. Warto przy tym wspomnie�, �e w�r�d 7 standardowo montowanych poduszek powietrznych, kurtyny obejmuj� sw� ochron��r�wnie� pasa�er�w w III rz�dzie siedze�. Z kolei ciekawostk� jest system Magic Vision Control, czyli podgrzewane pi�ra wycieraczek, z kt�rych bezpo�rednio dozowany jest p�yn do mycia szyb.



Nasz� uwag� zwr�ci� system montowania fotelik�w dzieci�cych typu Isofix. Po podniesieniu siedziska w II rz�dzie okaza�o si�, �e uchwyty w samochodzie zosta�y ustawione pionowo, co te� wywo�uje ciekawo��, jak to rozwi�zanie sprawdza si� w praktyce. W III rz�dzie uchwyty s� tradycyjnie przyspawane poziomo, w sumie w GLS mo�emy zamontowa� 4 foteliki dzieci�ce typu Isofix, ale na �adnym z miejsc nie by�o oznaczenie standardu i-Size.

Nap�d tego SUV-a stanowi� m.in. dwa silniki biturbo V6 4MATIC 333 KM i V8 4MATIC 455 KM, za� w wersji AMG 63 4MATIC o mocy 585 KM. Wszystkie, poza ostatnim z wymienionych, wsp�pracuje z przek�adni� automatyczn� 9G-Tronic, kt�ra opcjonalnie mo�e by� po��czona z reduktorem i blokad� centralnego dyferencja�u.

Mercedes GLS dost�pny b�dzie w polskich salonach od marca, jego ceny wynosz� od 359 500 do 643 000 z�otych.

Jeszcze w tym roku ofert� Mercedesa uzupe�ni m.in. coupe Klasy C, w tym C 63 AMG, kabriolety Klasy C i S oraz roadstery Klasy SL i SLC.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry