portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Premiery | MINI Clubman 2

MINI w najobszerniejszej wersji
17-10-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Przed miesi�cem na salonie samochodowym we Frankfurcie zadebiutowa�a druga generacja MINI Clubman (F54). Teraz czas na polsk� prezentacj�, chocia� do sprzeda�y trafi na pocz�tku listopada.



Sze�� lat, od chwili przej�cia marki w 1994 roku, trwa�y przygotowania BMW do rozpocz�cia produkcji MINI. Pocz�tkowo, podobnie jak wcze�niej, wszystkie odmiany posiada�y jedn� par� drzwi (plus oczywi�cie klap� baga�nika). Rewolucja w BMW nadesz�a w 2010 roku wraz z modelem Countryman. Teraz do��cza do niego 2. generacja Clubman. Co ciekawe, do tej pory to kombi oferowane by�o r�wnie� z jedn� par� drzwi. Problemem jest przyporz�dkowanie faktycznej liczby drzwi. Clubman zamiast tradycyjnej klapy baga�nika ma podw�jne drzwi, a wi�c chc�c by� skrupulatnym mamy ich sze��.



Nowy Clubman oferowany b�dzie w sze�ciu wersjach, w kt�rych g��wn� r�nic� b�d� zastosowane jednostki nap�dowe TwinPower Turbo. W�r�d nich debiutuj� 4-cylindrowe silniki diesla o pojemno�ci dw�ch litr�w i mocy 150 Km (Cooper D) b�d� 190 KM (Cooper SD). W ich przypadku zam�wi� b�dzie mo�na, r�wnie� po raz pierwszy w historii MINI, 8-stopniow� przek�adni� automatyczn� Steptronic. R�wnie� opcjonalny system wyboru tryb�w jazdy oferuje trzy charakterystyki pracy uk�adu nap�dowego: komfortowy Mid, dynamiczny Sport i ekonomiczny Green.



Wiele zmian nast�pi�o te� w przestrzeni, mog�cej zosta� efektownie pod�wietlonej diodami LED, kabiny pasa�erskiej. Kokpit zyska� nowy wygl�d i rozmieszczenie niekt�rych przycisk�w i wska�nik�w. Na centralnym miejscu g�ruje okr�g�y wy�wietlacz, kt�ry mo�e mie� promie� a� 8,8 cala!. Poza nawigacj� i obs�ug� audio oraz telefonu integruje w sobie bogaty zestaw multimedi�w. Podstawa zestawu zegar�w zosta�a wbudowana w kolumn� kierownicz�, co zapobiega przys�oni�ciu cz�ci wskaza�, przy zmianie jej po�o�enia. Po raz pierwszy w MINI dost�pne s� przednie, sterowane elektrycznie, fotele z pami�ci� ustawienia.



Clubman homologowany jest dla 5 os�b. Du�� przestrze� z ty�u zapewnia rozstaw osi wynosz�cy 2670 mm oraz rozstaw k� 1565 mm. Dodatkowe miejsce na kolana wygospodarowano poprzez wyprofilowanie plec�w obu foteli.



Dost�pu do baga�nika chroni� podw�jne, otwierane na boki, drzwi. W praktyce tworz� one dodatkowy s�upek, kt�ry mo�e ogranicza� widoczno�� w lusterku wstecznym. Jak zapewnia producent w 2. generacji MINI Clubman, zosta� on maksymalnie "odchudzony". Otwarcie obu skrzyde�, w kt�re wbudowano tylne lampy, nie ogranicza widoczno�ci pojazdu na drodze. W jego zderzaku powt�rzono w�skie pasy z o�wietleniem pozycyjnym.

Komfort u�ytkowania podnosi system bezkluczykowy oraz pe�na automatyka, wystarczy delikatnie nacisn�� klamk�, b�d� poruszy� w�asn� stop� po zderzakiem, a drzwi otworz� si� same. Standardowa pojemno�� baga�nika wynosi 360 litr�w. Mo�na j� powi�kszy�, maksymalnie do 1250 litr�w, dzi�ki sk�adanym w proporcji 40:20:40 oparciom kanapy.



Na pok�adzie nowego MINI Clubman znalaz�o si� wiele element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo. W tym wszystkie, uznane dzi� za podstawowe, dotycz�ce dzieci. Jednak po otwarciu prawych drzwi z przodu od razu rzuca si� w oczy kolejny komplet, poza tych na kanapie, mocowa� do fotelik�w typu Isofix (opcja). Standardem jest komplet 6 poduszek powietrznych (z funkcj� dezaktywacji po stronie pasa�era), rozbudowany uk�ad ABS z EBD i CBC (wspomaganiem hamowania na �uku), ESP, EDLC (elektroniczna blokada mechanizmu r�nicowego), funkcja ruszania pod g�r� oraz elektryczny hamulec postojowy.

Kierowc� mo�e wesprze� szereg system�w - od aktywnego tempomatu, poprzez ostrze�enie o obecno�ci pieszych, asystenta zapobiegania kolizji z funkcj� wst�pnego hamowania, do kamery cofania z mo�liwo�ci� automatycznego parkowania r�wnoleg�ego. Na zewn�trz mog� znale�� si� lampy z diodami LED z funkcj� do�wietlania zakr�t�w i dynamiczn� zmian� d�ugo�ci wi�zki. W razie wypadku zadzia�a system automatycznego wezwania pomocy.

Druga generacja MINI Clubman trafi do sprzeda�y w polskich salonach na pocz�tku listopada. D�ugo�� auta mierzy 4253 mm, szeroko�� 1800 mm, wysoko�� 1441 mm, a prze�wit 141 mm.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry