portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
SALON SAMOCHODOWY
Premiery | Ford Mondeo liftback i kombi

Mondeo w nowych ods�onach
20-11-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Flagowy - jeszcze - model Forda doczeka� si� kolejnego wcielenia. Po raz pierwszy do jego gamy do��cza model z nap�dem hybrydowym.



W 1993 roku Mondeo zast�pi�o na rynku Sierr� i od momentu zako�czenia produkcji Scorpio (1998) jest najwy�ej plasowanym modelem w ofercie Forda. W 2015 roku si� to zmieni, chocia� to wci�� b�dzie to samo auto. Znaczkiem Vignale oznaczane b�d� ekskluzywne wersje (tak�e nowy S-Max), w kt�rych obok licznych dodatk�w i element�w stylistycznych (nie znajdziemy ich w pozosta�ych poziomach wyposa�enia) towarzyszy� b�d� dedykowane us�ugi. W�r�d nich m.in. obs�uga serwisowa typu door-to-door czy dost�pne na �yczenie umycie samochodu.

Zanim to nast�pi do sprzeda�y w�a�nie trafi�a IV generacja Mondeo. W gamie wyr�nia si� model hybrydowy, w kt�rym po��czono jednostk� benzynow� 2.0 z silnikiem elektrycznym o ��cznej mocy 187 koni mechanicznych. Wszystkim wersjom mieli�my ju� okazj� przyjrze� si� podczas ostatniego salonu w Pary�u. Teraz przyszed� czas na pierwsz� jazd� po polskich drogach liftbackiem i kombi.



Podr� rozpocz�li�my od wi�kszego nadwozia z bazowym (w przysz�ym roku pojawi si� 1.0) silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost 160 KM z 6-biegow� skrzyni� manualn�. Auto, przy obci��eniu 3 os�b oraz baga�y, spisywa�o si� poprawnie, zar�wno w mie�cie, jak i podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu. Dalsza cz�� przebiega�a po lokalnych, kr�tych drogach, co pozwoli�o doceni� nowe reflektory z przodu. Ca�o�� oparto na diodach LED, w kt�rych d�ugo�� wi�zki �wietlnej oraz nat�enie dostosowywa�o si� do profilu otoczenia. Z pozycji kierowcy Mondeo to komfortowe rozwi�zanie, jednak puszczanie "d�ugich" przez jad�cych z naprzeciwka nieco nas zastanawia�o. Za reflektory Dymanic LED trzeba dop�aci� 5150 z�.

Po przejechaniu ponad 200 kilometr�w �rednie zu�ycie paliwa wynios�o 6,8 l/100 km.

Kombi (podobnie jak hybrydowy sedan) mierzy 4867 mm przy rozstawie osi 2850 mm. Przek�ada si� to na sporo miejsca wewn�trz, tak�e na tylnej kanapie. To na niej up�yn�a moja pierwsza cz�� podr�y, u celu czu�em zm�czenia, ani przez brak wygody, ani od wstrz�s�w tylnego zawieszenia. To wyciszenia te� nie mo�na mie� zastrze�e�.



Ale na tym miejscu w samochodzie uwag� przykuwa�o zupe�nie co innego. Tym razem Ford zdecydowa� si� na wprowadzenie do Europy nadmuchiwanych pas�w bezpiecze�stwa. W praktyce rozwi�zanie to zast�puje boczne poduszki na skrajnych miejscach kanapy. Zgrubienie w pasach czu� pod palcami, gaz t�oczony jest od strony napinaczy i rozk�ada si� zar�wno na cz�� przebiegaj�c� od barku do miednicy, jak i le��c� na wysoko�ci bioder.

Poduszki te s� opcj� (850 z�) we wszystkich poziomach wyposa�enia. Zgrupowano je tak�e w dw�ch pakietach: Safety (3 300 z�) i Desing (7450 z�). Oczywi�cie w tych cenach otrzymany o wiele wi�cej element�w, w tym system zapobiegaj�cy kolizjom przy ma�ych pr�dko�ciach (Active City Stop). Wyklucza on jednak zam�wienie filtra przeciws�onecznego IR.

Dzia�anie nadmuchiwanych pas�w bezpiecze�stwa, demonstrowano je na makiecie pokazywanej na kilku salonach samochodowych, b�dziemy jeszcze szczeg�owo opisywa�. Podobnie jak ich zastosowanie w konfiguracji z fotelikami dzieci�cymi. Ju� teraz przedstawiciele producenta zastrzegali, �e mo�na je ��czy� tylko z modelami typu Isofix. Ten temat r�wnie� b�dziemy zg��bia�.

Baga�nik kombi mierzy 488 litr�w, po z�o�eniu kanapy przestrze� wzrasta do 1585 litr�w. W testowanych egzemplarzach by�o elektrycznie otwieranie i zamykanie klapy.



W drodze powrotnej - ju� za kierownic� - towarzyszy� nam liftback z najmocniejszym silnikiem wysokopr�nym 2.0 TDCi 180 KM, tak�e z 6-biegow� skrzyni� manualn�. Do takiej konfiguracji jeszcze trudniej si� przyczepi�, auto (z trzema osobami i baga�ami) po prostu sun�o po drodze (zawieszenie adaptacyjne), a gdy trzeba by�o przyspieszy� robi�o to dynamicznie. W tym przypadku d�ugo�� auta mierzy�a 4871 mm, a pojemno�� baga�nika od 458 do 1356 litr�w.



Po uruchomieniu silnika od razu rzuca si� w oczy elektroniczny wy�wietlacz zast�puj�cy tradycyjne zegary. Na �rodku kokpitu umieszczono du�y, 8-calowy, ekran dotykowy, kt�rego funkcje mo�na obs�ugiwa� tak�e za pomoc� komend g�osowych. Sk�rzane fotele by�y wygodne, mo�na je ustawia� w kilku kierunkach, optymaln� pozycj� zapisa� w pami�ci i skorzysta� z elektrycznie regulowanego podparcia l�d�wiowego.

W zimny, jesienny poranek wybawieniem by�a mo�liwo�� podgrzania przedniej szyby, kierownicy oraz siedze� zar�wno z przodu, jak i z ty�u.

Konstrukcja naszego Mondeo skrywa�a wiele element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo. W tym zestawieniu nie zapomniano o pieszych, kt�rych obecno�� przed pojazdem wykrywa jedna z funkcji systemu Pre Collision Assist. Przy braku reakcji z naszej strony, komputer pok�adowy sam podejmie decyzj� o hamowaniu. Dzia�aniu wszystkich rozwi�za� przyjrzymy si� podczas osobnego testu.

�rednie spalanie liftbacka wynios�o 6 litr�w ropy na 100 km.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry