portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | Salon Samochodowy Paryďż˝ 2014 | Volvo XC 90

Wzbudzaj�cy zainteresowanie
14-10-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

O nowym XC 90 napisano ju� wiele, jednak ma�o kto mia� okazj� zobaczy� ten model na �ywo. Nic dziwnego, �e stanowisko Volvo by�o jednym z najbardziej obleganych w Pary�u.



Tym bardziej, �e od debiutu tego modelu min�o ju� 12 lat. Przez ten czas auto przesz�o kilka modernizacji, nie by�y jednak na tyle powa�ne, aby nazywa� je now� generacj�.

Volvo XC 90 testowali�my w 2006 roku. Na �wczesne czasy auto wyr�nia�o si� wieloma rozwi�zaniami podnosz�cymi bezpiecze�stwo - wszak to jego synonimem by�a nazwa tej szwedzkiej (jeszcze) marki. Od konstrukcji pod- i nadwozia poprzez technik� do wyposa�enia. To tu pod przednim zderzakiem znalaz�a si� belka chroni�ca mniejsze auta przed "w�lizgni�ciem" si� pod wi�ksze Volvo. To tu system BLIS monitorowa� s�siednie pasy ruchu i ostrzega� o poruszaj�cych si� po nich pojazdach. To tu przednie fotele wyposa�ono w system ochrony kr�g�w szyjnych przy uderzeniu w ty� auta (tzw. WHIPS). Dzi� te ostatnie rozwi�zania staj� si� standardem w autach z ni�szych segment�w.



Jednym z element�w, kt�ry nas w�wczas zachwyci� by�o podwy�szenie dla starszych dzieci zintegrowane z kanap�. I to na �rodkowym - czyli wed�ug r�nych bada� - najbardziej bezpiecznym dla nich miejscu. To samo rozwi�zanie dostrzegli�my od razu w prezentowanym w Pary�u nowym Volvo. W polskim cenniku oferowane b�dzie jako opcja.

Zreszt� w nowym Volvo znajdziemy o wiele wi�cej nowatorskich rozwi�za� podnosz�cych bezpiecze�stwo i to wszystkich uczestnik�w ruchu drogowego. System Cross Traffic Alert podczas cofania wykrywa znajduj�cych si� w naszej strefie pieszych czy rowerzyst�w. Podobn� rol� pe�ni City Safety, tyle �e przy je�dzie z pr�dko�ci� do 50 km/h. W przypadku nag�ego zajechania nam drogi przez rowerzyst� lub wtargni�cia pieszego na jezdni� auto samodzielnie, przy brakuje naszej reakcji, rozpocznie proces hamowania. System aktywny jest tak�e po zapadni�ciu zmroku.

Wprowadzaniem takich rozwi�za� Volvo wpisuje si� w Dekad� dzia�a� na rzecz BRD, kt�rej celem, do 2020 roku, jest ograniczenie wypadk�w ze skutkiem �miertelnym.



We wn�trzu uwag� zwraca 9-calowy ekran wbudowany pionowo w �rodek kokpitu. To standard, ale za rozbudow� jego funkcjonalno�ci trzeba b�dzie dop�aci�. "Elektronik�" ma przed sob� r�wnie� kierowca, zestaw zegar�w wykonano w formie wy�wietlacza.



Nowy XC 90 oferowany jest, tak jak poprzednio, w wersji 5- i 7-osobowej. Drugi przypadek traktowany jest jako opcja. Taki uk�ad ma najwi�kszy wp�yw na pojemno�� baga�nika, kt�ry kurczy si� z 705 (w wersji z 5 miejscami) to 310 litr�w. Mechanizm sk�adania 3-rz�du siedze� tak�e zabiera swoje - mamy w�wczas do dyspozycji 671 litr�w, a maksymalnie 1899.



II-generacja wprowadza te� nowe rozwi�zania w jednostkach nap�dowych. Silnik benzynowy T8 o pojemno�ci dw�ch litr�w wspomaga elektryczny - ��cznie dysponuj� moc� 400 koni mechanicznych. Wed�ug danych producenta, �rednie zu�ycie paliwa w cyklu mieszanym, wynosi 2,7 l/100 km. Nap�d nimi rozdzielony jest na osie - przednia tradycyjnie spalinowym, ty� elektrycznym, kt�ry mo�na te� do�adowa� za pomoc� tradycyjnego gniazdka (w trybie miejskim zasi�g wystarczy na pokonanie dystansu 40 km/h).

W Pary�u pojawi� si� jeszcze jeden egzemplarz, cho� tylko w postaci wirtualnej, XC 90 - wersja R-Desing trafi do sprzeda�y w po�owie 2015 roku.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry