strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także

Aktualności

Citroen C3 Picasso
23-02-2009, foto: Citroen

Citroen C3 Picasso to jeden z pierwszych modeli, który poddany został testom zderzeniowym EuroNCAP według nowych kryteriów ocen. Auto nie otrzymało w nich maksymalnej ilości gwiazdek tracąc punkty m.in. w teście whiplash (ochrona kręgów szyjnych osób siedzących z przodu), gdzie poziom ochrony oceniono jako "zły". Jednak głównym tego powodem był brak fabrycznego wyposażenia auta w ESP. EuroNCAP wymaga bowiem, aby minimum 85% sprzedawanych w Europie aut danego modelu miało ten system w standardzie. Przy niespełnieniu tego warunku nie da się teraz uzyskać 5 gwiazdek. A co ponadto?

Konstrukcję C3 Picasso wykonano ze stali THLE, która charakteryzuje się wysoką sprężystością. Naturalnie jego szkielet składa się z kontrolowanych stref zgniotu oraz dwóch pasów - biegnących pod podłogą i powyżej nadkola, poprzez które energia uderzenia czołowego rozpraszana jest na tył auta.

Podstawę ochrony przed uderzeniem w bok auta stanowi łuk biegnący od przedniego do tylnego słupka i dwa centralne słupki połączone są ze sobą za pośrednictwem poprzecznej belki dachowej. Dodatkowo w konstrukcji przednich drzwi zamontowano drążki zwiększające sztywność konstrukcji.

Na jego bezpieczeństwo bierne składają się m.in. cztery poduszki - w tym przednia pasażera z możliwością dezaktywacji. Opcjonalnie doposażyć je można w kurtyny powietrzne.

Każdy fotel wyposażono w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z czujnikiem ich niezapięcia. Przednie pasy wyposażone są w regulację wysokości i napinacze pirotechniczne z ogranicznikiem napięcia. W wyższych poziomach wyposażenia występuje jeszcze drugi, umieszczony na wysokości miednicy, napinacz. Ma on ograniczyć przesunięcie się bioder w trakcie zderzenia czołowego.

W testach zderzenia czołowego nowy model Citroena oceniono na 13,5 na 16 możliwych punktów, w bocznym 16 pkt. (na 18 pkt). Sumując te wyniki otrzymamy w zaokrągleniu 29 punktów. Gdybyśmy dodali do nich - według poprzedniej metody obliczania wyników, 2 punkty za sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera otrzymamy wynik 31.


W kategorii zderzenia bocznego przyznano 16 pkt, zaś za uderzenie w słup 14,4 pkt.
W testach zderzenia czołowego nowy model Citroena oceniono na 13,5 na 16 możliwych punktów, zaś ogólna ochronę potrąconego pieszego 16 pkt. (43%).

W zakresie bezpieczeństwa dzieci - poza dezaktywacją przedniej poduszki pasażera - na tylnej kanapie montowane są uchwyty Isofix z górnym punktem kotwiczenia.

Na bezpieczeństwo czynne składa się m.in. seryjnie montowany ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD) i wspomaganiem nałego hamowania (BAS) oraz automatycznym włączaniem świateł awaryjnych. Opcjonalnie dostępny jest układ ESP z systemem antypoślizgowym ASR.

 

Dodatkowo pas przedni skonstruowany został pod kątem minimalizacji obrażeń nóg potrąconego pieszego.