strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także
Aktualności

Citroen Polska zaprezentował nowego C4
20-01-2011, foto: archiwum

Można już składać zamówienia na nowego Citroena C4. Auto oficjalnie trafi do sprzedaży w marcu.



Nowy C4, produkowany wyłącznie jako hatchback, urósł we wszystkich kierunkach. Mierzy on obecnie 4329 mm długości (rozstaw osi 2608), 1789 mm szerokości i 1502 mm wysokości. Więcej też pomieści bagażnik - 380 litrów.

Stylistyka nadwozia nawiązuje do obecnych już C3 i C5. Jego elementy w 70 proc. zbudowano z metali pochodzących z recyklingu, a w 20 proc. z tworzyw sztucznych i naturalnych (m.in. len i konopie). Całość zmontowano na zmodyfikowanej płycie podłogowej pochodzącej z grupy PSA (Peugeot/Citroen). Przednie zawieszenie oparte jest na pseudokolumnach MacPherson, z tyłu zaś zastosowano nową belkę odkształcalną. Auto powstaje we francuskiej fabryce w Mulhouse.

Wyposażenie standardowe auta obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne i szyby boczne z przodu, klimatyzację manualną, regulator prędkości z ogranicznikiem, mocowania dla fotelików dziecięcych Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy oraz układ ABS z BAS i EBD. Standardowo C4 osadzony jest na 15 calowych felgach z oponami 195/65.

Pozostałe elementy dostępne są w 3 poziomach wyposażenia bądź jako opcje. W wersji Attraction za ESP z ASR, wspomaganiem ruszania na wzniesieniu dopłacić trzeba 2 tys. złotych. W pozostałych - Seduction i Exclusive - jest to standard. W tej ostatniej otrzymamy również przednie fotele z funkcją elektrycznej regulacji podparcia lędźwiowego i masażu, regulator i ogranicznik prędkości z możliwością zaprogramowania 5 ustawień, radar parkowania z pomiarem wolnego miejsca do wykonania tego manewru oraz elektryczny hamulec postojowy.

Tradycyjnie Citroen przygotował liczne pakiety, dzięki którym można doposażyć auto za rozsądne pieniądze. Do wersji bazowej za 700 złotych dokupić można przednie reflektory przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, zaś do topwej pakiet "Bezpieczeństwo". Zawiera on czujnik ciśnienia powietrza w oponach, dwufunkcyjne ksenonowe reflektory kierunkowe oraz - to nowość - system kontroli martwego pola. System oparty jest na czujnikach kontrolujących poruszające się pojazdy na sąsiednich pasach. W momencie zbliżenia się ich do C4 na szklanej powierzchni lusterek zewnętrznych zapala się pomarańczowa dioda. Całość za 4 tys. złotych.



W gamie silników benzynowych VTi wybierać można pomiędzy 1.4 o mocy 95 KM lub 1.6 120 KM (ten ostatni jako jedyny dostępny jest z automatyczną skrzynią o 4 przełożeniach). Natomiast wśród jednostek wysokoprężnych HDi mamy 1.6 90 lub 110 KM (tutaj także mikrohybryda) oraz 2.0 150 KM. W zależności od pojemności silnika montowana jest 5 lub 6-biegowa skrzynia manulana.

Wspomniana mikrohybryda e-HDi współpracuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną sterowaną elektronicznie. Napędzany nim model wyposażony jest w nowej generacji system Stop&Start regulujący pracę silnika na postoju lub w trakcie hamowania przy prędkości poniżej 8 km/h. Jednocześnie odzyskiwania jest energia z tego procesu. Dodatkowo zamontowano - po raz pierwszy w gamie Citroena - ekologiczne opony Michelin Energy Saver.

Porównanie zużycia paliwa pomiędzy tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym i mikrohybrydą
(dane producenta)


średnie zużycie paliwa
(w litrach)
1.6 HDi 110 KM
(opony 15 i 16/17")
1.6 e-HDi 100 KM
(opony 15 i 16/17")

cykl miejski 5,8/5,9 4,8/4,9
cykl pozamiejski 3,9/4,0 3,9/4,0
cykl mieszany 4,6/4,7 4,2/4,4

średnia emisja C02 (g/km) 119/122 110/114


W pierwszej fazie sprzedaży nowy model oferowany będzie w promocyjnych cenach. Najtańszy z nich (1.4 VTi) kosztuje 49 800 złotych, zaś najdroższy (2.0 HDi) 84 300 złotych.

Nowy Citroen C4 uzyskał maksymalną ilość 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP, w tym 42 pkt. (85%) za bezpieczeństwo dzieci i 7 pkt. (97%) za wyposażenie go w systemy podnoszące bezpieczeństwo.