strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także
Aktualności

Nowa Mazda5 trafia do salonów
08-10-2010, foto: archiwum

W przyszłym miesiącu do polskich salonów trafi nowa Mazda5. Na wersję z silnikiem diesla poczekać trzeba jednak do początku 2011 roku.



Nowa "piątka" cechuje się m.in. motywem Nagare (przepływ), który wizualnie nadaje rodzinnemu minivanowi sportowego wyglądu. Przykładem tego są m.in. przetłoczenia na bokach, których pofalowanie wywołuje wrażenie auta będącego stale w ruchu. Inne jego elementy to nowy kształt przedniej maski i reflektorów i pionowych świateł z tyłu oraz ukryty słupek D. Motyw ten będzie znakiem rozpoznaczym kolejnych modeli Mazdy.

Długość auta wynosi 4585 mm (rozstaw osi 2750 mm), szerokość 1750 mm, a wysokość 1615 mm. Te same wymiary dotyczą zarówno wersji 5-, jak i 7-osobowej. Funkcjonalność wnętrza została podniesiona poprzez innowacyjny system konfiguracji foteli nazwany Karakuri. Dostęp do II i III rzędu siedzeń umożliwiają przesuwane - za pomocą siłowników elektrycznych - drzwi boczne, w których szerokość otworu wynosi 686 mm. W ramie drzwi zamontowano czujniki chroniące przed przypadkowym przycięciem przez nie wsiadającej osoby.

Standardowa pojemność bagażnika w wersji 5-osobowej mierzy 538 litrów, a w 7-osobowej 112 litry. Maksymalnie można ją powiększyć do 1597 litrów.



Napęd minivana stanowią 2 silniki benzynowe MZR spełniające normy Euro 5. Są to jednostki o pojemności 1.8 (115 KM) i 2.0 (150 KM). Ta ostatnia z systemem DISI i-stop, który automatycznie wyłącza pracę podczas postoju na skrzyżowaniu na światłach.

W gamie silników wysokoprężnych dostępny będzie tylko jeden o pojemności 1.6 MZ-CD (115 KM). Wszystkie te trzy jednostki współpracują z 6-biegową skrzynią manualną.

Według informacji producenta konstrukcja przodu auta zapewnia wyższą ochronę potrąconej osobie. Jest to możliwe dzięki optymalizacji struktury krawędzi maski silnika, która elastyczniej ugina się przy uderzeniu. Od jej powierzchni odsunięto także umiejscowienie silnika, co z kolei skuteczniej pochłania energię i chroni głowę przechodnia.

Dużą wagę przywiązano również do ochrony podróżnych. Konstrukcję auta zbudowano w oparciu o zmodyfikowany układ MAGMA (Mazda Geometric Motion Absorption), który zapewnia zarówno lepszą sztywność nadwozia, jak i odporność na zderzenia ze wszystkich stron.

Innym ciekawym rozwiązaniem jest układ Brake Override System. Podczas jazdy, przy jednoczesnym naciśnięciu pedałów hamulca i przyspieszenia, aktywuje się tylko działanie tego pierwszego.

Mazda5 posiada na swoim wyposażeniu m.in. 6 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki przednich foteli, mocowania Isofix z górnym punktem kotwiczenia na skrajnych miejscach w II rzędzie, czujniki parkowania przód/tył oraz w system ABS z elektronicznym regulatorem siły hamowania (EBD), asystentem hamowania, kontroli trakcji TCS i ESP (DSC)

W Polsce wersja 5-miejscowa oferowana będzie tylko z silnikiem 1.8 i w wersji Comfort. Wyposażenie auta 7-osobowego obejmuje poziomy Exclusive i Exclusive Plus, natomiast Sport dostępny jest tylko z najmocniejszym silnikiem benzynowym.

Najtańsza Mazda5 kosztuje 79 900 złotych - zaś najdroższa (1.6 MZ-CD Exclusive Plus) to wydatek rzędu 102 900 złotych. W każdym przypadku dopłata do lakieru metalik wynosi 1900 złotych.