strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także

Zapowiedzi

Nowa Mazda 3

03-12-2008, foto: Mazda

Mazda zapowiada debiut nowej "trójki" na wiosnę 2009 roku. Auto oferowane będzie w dwóch wersjach 5-drzwiowego nadwozia, jako hatchback i sedan.



Obie, w porównaniu do poprzedniczki, będą dłuższe (sedan/hatchback: 4580/4460 mm - 4490 mm z pakietem sportowym Sports Appearance Package - przy rozstawie osi 2640 mm) oraz wyższe (1470 mm) i jednocześnie lżejsze o 15 kg. Szerokość auta pozostaje bez zmian - 1755 mm.

Producent podkreśla, że w konstrukcji nowego modelu nastąpił 17% wzrost zastosowania stali wysokowytrzymałych, co przełożyło się na znaczny wzrost odporności na zginanie i skręcanie. Mazda 3 oparta jest na zmodyfikowanej płycie podłogowej C zawieszonej na opracowanych od nowa kolumnach McPhersona (przód) i wielowahaczach (tył).



W zakresie bezpieczeństwa aktywnego - poza systemami ABS, EBD, DSC - nowa "trójka" wyposażona została m.in. w automatyczne włączanie świateł awaryjnych (ESS) w trakcie nagłego hamowania, adaptacyjne, obrotowe reflektory biksenonowe (opcja), monitoring tylnej strefy pojazdu (RVM), system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) i podgrzewaną szybę przednią (opcja).

Bezpieczeństwo bierne oparto na sztywnym nadwoziu z zaawansowanym systemem dystrybucji i pochłaniania energii uderzenia. We wszystkich wersjach wyposażenia dostępny będzie komplet sześciu poduszek powietrznych i aktywne zagłówki przednich foteli.



Wnętrzu auta nadano sportowy charakter, w którym wyróżnia się zestaw dwóch zegarów (obrotomierz i prędkościomierz) umieszczonych za kierownicą. Dla zapewnienia lepszego komfortu podróży zwiększono również wymiary przednich foteli.

Europejskie wersje Mazdy 3 napędzane będą dotychczas montowanymi silnikami benzynowymi MZR 1.6 (105 KM) i 2.0 (150 KM) oraz diesla MZ-CD 1.6 (109 KM) z turbodoładowaniem. Pojawi się też nowa jednostka wysokoprężna MZ-CD 2.2 z turbodoładowaniem o mocach 150 i 185 KM. Producent podkreśla, że obie wersje charakteryzują się niską emisją spalin (sedan 144 i hatchback 149 g/km) - zgodną z normami Euro V i mają wbudowany filtr cząstek stałych (DPF). Auto wyposażone w nowy silnik zmniejszyło średnie zużycie paliwa o około 7-10 procent.

W katalizatorze silnika benzynowego 2.0 wykorzystano - po raz pierwszy na świecie - nanotechnologię. Pozwala to na osadzanie mniejszych niż 5-nanometrów cząsteczek metali szlachetnych co wiąże się z redukcją ich wykorzystania nawet o 90% bez obniżenia wydajności katalizatora.

Do współpracy z silnikami 1.6 przeznaczono 5-biegową skrzynię manualną, do silnika 2.0 automat o 5-przełożeniach, a do nowego 2.2 6-biegową skrzynię mechaniczną.



Yoshiyuki Maeda, kierownik projektu:
"Wybierając kierunek rozwoju całkowicie nowej Mazdy3 chcieliśmy wyprzedzić oczekiwania klientów na całym świecie, podobnie jak w przypadku pierwszej generacji Mazdy3. Aby to osiągnąć, wiedzieliśmy, że musimy zapewnić użytkownikom niesamowite wrażenia, jakie będą odczuwalne podczas prowadzenia, jazdy na miejscu pasażera czy nawet wtedy, gdy tylko spojrzymy na samochód. Rozpoczęliśmy prace od wskazania niezbędnych elementów i poziomów osiągów i doszliśmy do wniosku, że będziemy musieli udoskonalić wszystkie aspekty jakości jazdy".