strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także

Prezentacje

Nowe Suzuki Alto
03-03-2009, foto: Suzuki

Alto, najmniejszy samochód Suzuki doczekał się kolejnego - piątego już, wcielenia. Tym razem japoński producent podkreśla zmiany jakie zaszły w nim na płaszczyźnie ekologii. Wpływ na to ma m.in. zoptymalizowana pod kątem mniejszego oporu powietrza linia nadwozia oraz lekkie materiały jakie zastosowano do jego budowy. Część zastosowanych rozwiązań konstruktorzy zaczęrpnęli ze sportowych doświadczeń Suzuki.



Nowe Alto mierzy 3500 mm długości przy rozstawie osi 2360 mm, 1600 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Jego bagażnik pomieści 129 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy (dzielonych 50:50) otrzymamy 367 litrów. Do tego doliczyć trzeba kilka schowków i kieszeni umieszczonych zarówno dla pasażerów podróżujących z przodu, jak i z tyłu. Dodać trzeba, że to czterodrzwiowe auto homologowane jest dla 4 osób.

Konstrukcję samochodu oparto na koncepcji TECT (Total Effective Control Technology). Składają się na nią kontrolowane strefy zgniotu, rama zawieszenia rozprowadzająca energię uderzenia oraz sztywna klatka kabiny pasażerskiej. Zastosowana do jego budowy stal o podwyższonej wytrzymałości na rozciąganie z jednej strony zapewnia wyższą sztywność konstrukcji, z drugiej charakteryzuje się niższą masą własną.

Konstrukcja zawieszenia opiera się na kolumnach McPhersona (przód) oraz trójwahaczowej osi sztywnej (tył). Zarówno tutaj, jak i w budowie amortyzatorów skorzystano z rozwiązań stosowanych w modelach sportowych. Udało się przy tym zachować dobrą trakcję i precyzję prowadzenia oraz komfort jazdy.

Auto osadzone jest na 14 calowych oponach z miękkiej mieszanki gumowej i wytrzymującej wysokie ciśnienie powietrza co przekłada się także na zmniejszenie oporu toczenia. Za sprawne hamowanie odpowiadają duże, przednie tarcze, a z tyłu bębny. Pedał hamulca charakteryzuje się - na wzór modeli sportowych, krótkim skokiem. Dodatkowo czujnik szybkości ruchu pedału pozwala skrócić czas reakcji układu hamowania, a w połączeniu z ESP system BA zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego.

Jednostkę napędową nowego Alto stanowi trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności jednego litra i mocy 68 koni mechanicznych. Według specyfikacji producenta zużywa on 4,4 litra na 100 kilometrów, przy średniej emisji CO2 103 g/km, co wystarcza na spełnienie normy Euro5. Montowana jest do niego 5-biegowa skrzynia mechaniczna, a za dopłatą 4-przełożeniowy automat.

W zależności od wersji auto wyposażone zostało w 6 poduszek powietrznych, zinterowane z przedniemi fotelami zagłówki, przednie pasy bezpieczeństwa z możliwością regulacji wysokości i napinaczami oraz ogranicznikiem napięcia, mocowania Isofix na tylnej kanapie, sportowe halogeny, ABS, ESP z BA, klimatyzację oraz specjalnie zaprojektowany do niego radioodtwarzacz CD z zestawem głośników i wyjściem pod iPoda.

Ekologia nowego Alto przejawia się również w kolorach lakieru. Są one inspirowane barwami natury: Fortune Rose Pearl Metallic (róże), Paradise Blue Pearl Metallic (morze), Desert Brown Metallic (ziemia) i Healing Green Pearl Metallic (las). Patrząc na nadwozie nie trudno zauważyć, że jego projektanci całkowicie zrezygnowali w nim z elementów w kolorze czarnym.

Nowe Alto oficjalnie zostało pokazane na Salonie Samochodowym w Genewie. Jego sprzedaż ma się rozpocząć jeszcze tej wiosny i zapewnie wkrótce poznamy jego polskie ceny i elementy wyposażenia.