w ostatnim numerze |
include"ostatni.php"; ?> |
czytaj także |
include"menu lewe.php"; ?> |
|
Prezentacje
Nowe Volvo S80
29-04-2006, foto: Volvo
Nowa, największa limuzyna Volvo, nie została jeszcze przebadana przez organizację EuroNCAP, ale i tak zasługuje na uwagę z powodu rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo, przede wszystkim to bierne.

Mnóstwo współcześnie wytwarzanych samochodów posiada strefy kontrolowanego zgniotu. Konstruktorzy S80 opracowali i opatentowali konstrukcję przodu karoserii złożoną z trzech stref. Zasada jest prosta - im bliżej kabiny, tym mniejsze deformacje. Podobnie jak w innych modelach Volvo, w nowej "80" zespół napędowy ustawiono poprzecznie, co pozwala na większy zakres deformacji komory silnikowej i dodatkowo chroni kabinę w razie "czołówki". Sama kabina pasażerska została wzmocniona m.in. poprzecznymi belkami w drzwiach ze stali o ultrawysokiej wytrzymałości.

We wnętrzu najciekawszą innowację stanowią boczne poduszki. Są one dwukomorowe - dolna komora chroni biodra, górna klatkę piersiową. Ponieważ biodra mogą wytrzymać stosunkowo duże obciążenia, jest ona napełniana do ciśnienia pięciokrotnie większego niż komora górna.
System WHIPS, zabezpieczający przed skutkami najechania na tył auta, również został ulepszony. W modelu S80 poprawiła się amortyzacja uderzeń, a utrzymanie głowy przy zagłówku w trakcie całego zderzenia jest teraz o wiele lepsze.
Oczywiście konstrukcja nowego S80 uwzględnia także ochronę pieszych i rowerzystów przed skutkami kolizji. W przedniej części nadwozia znajdują się elementy amortyzujące uderzenie, m.in. zderzak pokryto miękką, wyprofilowaną nakładką. Maska silnika jest wypukła, a od spodu ma strukturę plastra miodu, co sprzyja amortyzacji uderzenia i zmniejsza prawdopodobieństwo odniesienia poważnych obrażeń potrąconej osoby.
Bezpieczeństwo aktywne auta zwiększa nadwozie o wysokiej wytrzymałości skrętnej i zawieszenie opracowane pod kątem stabilnego, podlegającego pełnej kontroli zachowania na drodze. W opcji oferowane jest zawieszenie aktywne płynnie zmieniające siłę tłumienia amortyzatorów.
Modele z silnikami V8 mają napęd na cztery koła z funkcją Instant Traction, która zapewnia błyskawiczne przekierowanie siły na oś tylną, gdy przednie koła zabuksują podczas ruszania z miejsca.

• Volvo S80 z silnikiem V8 lub z rzędową jednostką sześciocylindrową może być opcjonalnie wyposażone w aktywne zawieszenie Four-C (zdjęcie na górze przód, na dole tył). Zawieszenie to w sposób automatyczny dostosowuje swoją charakterystykę do aktualnej prędkości jazdy.
Im wyższa prędkość, tym silniejsze tłumienie. Pozwala to na lepszą kontrolę zachowania samochodu przy dużych prędkościach i ogranicza przechyły nadwozia przy gwałtownym przyspieszaniu i hamowaniu oraz manewrach kierownicą.

include"czytaj_takze,Volvo.php"; ?> |
|