strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także
Prezentacje

Nowy Golf Variant
07-10-2009, foto: archiwum i Volkswagen

Na tegorocznym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w hali grupy Volkswagena pokazano wiele nowości, jednak jakby w cieniu stał nowy Golf Variant (kombi). Auto właśnie trafiło do salonów sprzedaży.



Nowy Golf ma 4534 mm długości z rozstawem osi 2578 mm, 1504 mm wysokości i 1781 mm szerokości. Przestrzeń bagażowa pomieści od 505 do 1550 litrów ładunku - standardowa jej długość wynosi 1072 mm, a po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1700 mm, przy szerokości 1292 mm (1010 mm między nadkolami). W części bagażowej przewidziano miejsca na 4 uchwyty do mocowania ładunku, haczyki do zawieszenia np. siatek z zakupami, czy dodatkową skrytkę na mniejsze przedmioty pomiędzy właściwą podłogą, a komorą koła zapasowego.



Variant przejął z hatchbacka zderzaki, osłonę chłodnicy, pokrywę silnika, błotniki i reflektory. Wersje z silnikami TDI i TSI otrzymały dodatkowo wychodzące poza zderzak końcówki rur wydechowych.

Wewnątrz zmodyfikowano wygląd kokpitu, na którym zamontowano zegary także pochodzące z hatchbacka. Dominują więc dwa okrągłe wskaźniki z chromowanymi otokami z dwoma mniejszymi (temperatura płynu chłodzącego i poziomu paliwa) umieszczonymi poniżej i z białym podświetleniem. Chromowane obramowania mają także 4 wyloty wentylacji umieszczone na kokpicie.



Auto oferowane jest w trzech poziomach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. W każdej otrzymamy m.in. 6 poduszek powietrznych (przednia pasażera z możliwością dezaktywacji), półautomatyczną klimatyzację, regulację kolumny kierownicy, sygnalizację niezapiętych pasów dla przednich miejsc, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, mocowania Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy oraz zestaw układów ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBV), systemem zapobiegającym blokowaniu się kół podczas ruszania (ASR) i blokowaniu kół podczas hamowania silnikiem (MSR). W przypadku automatycznej skrzyni biegów dołączany jest asystent zjazdu i układ ESP (ten ostatni fabrycznie montowany jest także w modelach z napędem 4motion).

Na szczególne wyróżnienie zasługują, opatentowane przez Volkswagena, przednie zagłówki typu WOKS. Jest to rozbudowana wersja aktywnych zagłówków o specjalną konstrukcję oparcia i odpowiednio dobrane materiały do ich wypełnienia (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Kolejne dwie wersje wyposażenia wzbogacone są różnymi dodatkami stylistycznymi.



Wśród opcji dostępny jest m.in. pakiet 990 (nazwa pochodzi od jego ceny), na który składa się system audio z 8 głośnikami, czujniki parkowania przód i tył z wizualizacją na panelu radia, autoalarm, automatyczne obniżenie się lusterka zewnętrznego po stronie pasażera w momencie załączenia biegu wstecznego oraz pakiet zimowy, w tym ogrzewanie dysz spryskiwaczy. Za dopłatą 2700 złotych otrzymamy system automatycznego parkowania "Park Assist", a za 3620 złotych ten sam pakiet poszerzony o kamerę cofania. Najdroższą opcją jest elektrycznie otwierany panoramiczny, wykonany ze szkła dach, za który zapłacić trzeba 5600 złotych.



Obecnie gama jednostek napędowych składa się z 4 silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Podstawę stanowi unowocześniony silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra i mocy 80 KM. Kolejne dwa, o tej samej pojemności, to turbodoładowane silniki TSI z mocą 122 i 160 KM. Współpracują one z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową DSG. Listę zamyka jednostka 1.6 o mocy 102 KM.

Z silników diesla wybierać można pomiędzy 1.6 (105 KM) lub 2.0 (140 KM). W zależności od wersji montowane są do niej 5- lub 6-biegowe skrzynie mechaniczne lub przekładnia DSG o 6 przełożeniach.

W późniejszym terminie pojawią się jeszcze silniki 1.2 TSI 105 KM, 1.6 TDI 90 KM i 1.6 TDI 105 KM z napędem 4motion.

Najtańsza wersja nowego Golfa Variant kosztuje 63 440 złotych (1.4 80 KM). Najwięcej, bo 98 640 złotych, zapłacimy za model z silnikiem 2.0 i 6-stopniową przekładnią DSG w wersji wyposażenia Highline.