strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Prezentacje

Pierwszy crossover Peugeota, czyli 3008
17-01-2009, tekst: Maciej Kalisz, foto: Peugeot



Do rodziny Peugeota z "dwoma zerami" dołączył model 3008, będący zarazem pierwszym z "ósemką" na końcu. Auto - pokazane w ubiegłym roku w Paryżu jako concept Proloque, zadebiutuje oficjalnie w tym roku w Genewie. Jako crossover stanowić będzie bezpośrednią konkurencję dla Volkswagena Tiguana, Nissana Qashqai, czy Forda Kuga.



Jego konstrukcja opiera się na płycie podłogowej znanej m.in. z hatchbacka 308, która jest wspólnym dziełem konstruktorów z grupy PSA. Zewnętrzne wymiary to 4365 mm długości (1639 mm rozstaw osi), 1910 mm szerokości i 1639 mm wysokości. Bagażnik pomieścić może od 432 do 1604 litrów. Znajdziemy w nim praktyczne rozwiązanie Multiflex pozwalające na 3-stopniową regulację wysokości podłogi i regulację pochylenia oparć kanapy.



Na podstawowe wyposażenie składa się m.in. 6 poduszek powietrznych (przednia kierowcy o pojemności 40 litrów, pasażera 80 litrów, dwie boczne po 18 litrów i kurtyny powietrzne po 30 litrów), pięć pasów bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia (przednie dodatkowo z podwójnymi napinaczami), mocowania Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy, aktywne zagłówki, elektryczna blokada otwierania szyb i drzwi z tyłu, elektryczny hamulec postojowy oraz układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania i wspomaganiem nagłego hamowania, ESP z ASR (lub opcjonalnym Grip Control), Hill Assist (wspomaga zjazd ze wzniesienia o spadku powyżej 3%) i CDS (stability control). Samochód oferowany będzie w czterech wersjach wyposażenia: Feline, Premium Pack, Premium i Comfort Pack. Nieznana jest jeszcze polska specyfikacja 3008.



W droższych wersjach wyposażenia dostępny jest wyświetlacz umieszczony przed przednią szybą informujący o podstawowych parametrach jazdy, jak np. prędkość. System Distance Alert (będący częścią tempomatu) odpowiada za utrzymanie stałej odległość od poprzedzającego nas pojazdu, a w przypadku jej zmniejszenia ostrzega nas. Ustawienie odległości odpowiadać będzie zaprogramowanej proporcji do prędkości, i tak dla 100 km/h przyjęto 56 metrów, a dla 130 km - 72 metry. Informacje o tym również zostaną wyświetlone na panelu przed przednią szybą.



Nowym rozwiązaniem jest opcjonalny system Grip Control współpracujący z ESP i oponami Mud & Snow (prod. Michelin). Mamy w nim do wyboru 4 charakterystyki działania ESP (+ możliwość całkowitego odłączenia systemu) w zależności od nawierzchni drogi: asfalt (standard), piasek, błoto i śnieg. Jednak po przekroczeniu prędkości 50 km/h system ESP powraca do swojego standardowego działania. W początkowej fazie sprzedaży auto będzie miało napęd tylko na przednią oś.

WIP 3D Com to opcjonalny system multimedialny umożliwiający połączenie się kierowcy z pomocą drogową lub Peugeot Emergency Service. Funkcję tę można aktywować ręcznie bądź przestawić na automat. W tym przypadku system będzie mógł sam wezwać pomoc, z podaniem lokalizacji samochodu, w sytuacji, gdy dojdzie do wypadku. Niestety, nie w każdym kraju możemy z niego skorzystać - obecnie dostępny jest na terenie Francji, Niemiec, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Włoch, Portugalii oraz Luksemburga.

W konstrukcji nadwozia wzmocniono szkielet, dopracowano kontrolowane strefy zgniotu oraz użyto materiałów lepiej pochłaniających energię uderzenia. W przypadku zderzenia czołowego poprzeczna belka umieszczona przed komorą silnika rozprowadza energię do słupka A i dalej na belki umieszczone w progach i pod podłogą. Siła uderzenia w bok rozprowadzana jest dwiema poprzecznymi belkami (w dachu i podłodze) na drugą stronę auta. Uderzenie w tył w pierwszej kolejności pochłaniane jest przez belkę wbudowaną w zderzak, a następnie przenoszona jest na klapę bagażnika oraz boczne progi. Konstruktorzy przy swoich pracach kierowali się m.in. nową specyfikacją testów zderzeniowych EuroNCAP, w których - jak zapewniają, auto powinno otrzymać najwyższe oceny.



Zupełną innowacją jest system Dynamic Roll Control. Umieszczony na środku tylnej osi stabilizator zmniejsza przechyły auta podczas pokonywania zakrętów. W trakcie jazdy "na wprost" działa on jak tradycyjny, trzeci amortyzator zwiększając tym samym komfort podróży.



Peugeot 3008 napędzany jest silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 120 lub 150 KM (oba powstały we współpracy z BMW). W pierwszym przypadku zgrano z nim 5-biegową, a w drugim 6-biegową skrzynię manualną. Wśród silników wysokoprężnych znajduje się 1.6 110 KM i 2.0 150 lub 163 KM. Tutaj dostępna jest skrzynia o 6 przełożeniach, która w zależności od wersji silnika jest mechaniczna, zautomatyzowana lub w pełni automatyczna.

Według zapowiedzi producenta za dwa lata pojawi się - jako pierwszy w grupie PSA, model z napędem hybrydowym o symbolu HYbrid4. W tym przypadku przednią oś napędzać będzie silnik spalinowy, a z tyłu elektryczny. W prezentowanym w Paryży modelu koncepcyjnym zastosowano dwulitrowy silnik HDi połączony z elektrycznym, których łączna moc wyniosła 200 KM. W otrzymanych materiałach prasowych doszukać się można także informacji o jednostce 2.2 HDi.

Peugeot nie podał jeszcze cen 3008, co prawdobodobnie uczyni dopiero w Genewie. Wtedy też auto trafi do salonów sprzedaży. Jego produkcja odbywa się we wschodniej Francji, w miejscowości Sochaux.

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry