strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także
Zapowiedzi

Audi R8 z silnikiem V10 5,2 FSI
20-01-2009, foto: Audi



Gamę sportowego Audi R8 uzupełnia model z silnikiem benzynowym V10 o pojemności 5,2 litra i mocy 525 koni mechanicznych z momentem obrotowym 530 Nm. Auto, wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną, rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 3,9 sekundy. Jak podaje jego producent, w przypadku skrzyni sekwencyjnej R-Tronic, prędkości 200 km/h osiągana jest w czasie 8,1 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 316 km/h.

W nowej jednostce napędowej zastosowano bezpośredni wtrysk działający według opracowanej przez Audi technologii FSI. Wprowadzone rozwiązania konstrukcyjne przyczyniają się z jednej strony do zachowania wysokich parametrów auta sportowego, a z drugiej do redukcji zużycia paliwa, które wynosi 13,7 litra na 100 kilometrów. Konstruktorom udało się również zmniejszyć jego wagę w stosunku do obecnie oferowanej jednostki V8 o 31 kilogramów. Całkowita masa samochodu, z opatentowanym szkieletem Audi Space Frame i aluminiową karoserią, wynosi 1620 kilogramów.

Oczywiście także i ta wersja R8 posiada napęd na cztery koła (quattro). Jej układ hamulcowy składa się z ośmiu tłoków z przodu i czterech z tyłu z wentylowanymi tarczami o średnicy 380 mm (przód) i 356 mm (tył). Opcjonalnie montowane są hamulce ceramiczne, których tarcze wykonano z mieszanki włókien węglowych i węglika krzemu. Są one lżejsze od takich samych tarcz stalowych i bardziej odporne na ścieranie, średnia ich żywotność wynosi 300 tys. kilometrów. Dla zwiększenie efektu wizualnego zaciski hamulców są w kolorze antracytowym i oznaczone napisem „Audi ceramic”.

W tegorocznym sezonie wyścigowym Audi postawi właśnie na R8 z silnikiem V10 5,2 FSI, który według zapowiedzi nie będzie znacząco różnił się od wersji seryjnej. Pojazd został zaprojektowany zgodnie z regulaminem GT3 dla zespołów prywatnych.



Ale nowy silnik to nie wszystko, zmiany dotyczą także linii nadwozia, w którym jeszcze bardziej uwypuklono sportowy charakter samochodu. M.in. w przednich wlotach powietrza zamiast czterech umieszczono dwie poprzeczki, a na charakterystycznej dla Audi osłonie chłodnicy dodano elementy chromowane. Poszerzono również boczne progi, a z tyłu w osłonach wlotów powietrza również zmniejszono do dwóch ilość poziomych poprzeczek i wprowadzono owalne końców układu wydechowego.



Seryjne wyposażenia R8 wzbogaciło się też o diody LED w światłach mijania, drogowych, dziennych i kierunkowskazach. W każdym reflektorze zamontowano 54 diody, których temperatura barwy wynosi 6 tys. kelwinów. Jest ona zbliżona do światła dziennego, co wpływa na mniejsze zmęczenie oczu kierowcy podczas jazdy nocą. Inny standard to układ regulacji zawieszenia „Audi Magnetic Ride”, który w ciągu milisekund potrafi dostosować charakterystykę swojej pracy do profilu drogi i stylu jazdy kierowcy.

Rozpoczęcie sprzedaży Audi R8 V10 zaplanowane jest na maj tego roku, a miesiąc wcześniej zostaną podane jego ceny.