strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także

Zapowiedzi

Mitsubishi na targach w Tokio
05-10-2009, foto: Mitsubishi

Miesiąc temu Mitsubishi przedstawiło polskim dziennikarzom produkcyjną wersję elektrycznego samochodu o nazwie iMiEV (zobacz: Mitsubishi iMiEV w Polsce). W Japonii przyjmowane są już na niego zapisy, a oficjalna jego sprzedaż ruszy w przyszłym roku. Nic więc dziwnego, że stoisko Mitsubishi na 41. Salonie Samochodowym w Tokio (24.10-04.11) zdominowały dalsze projekty na bazie tego pojazdu.

Pierwszym z nich będzie 4-osobowy SUV oznaczony jako Concept PX-MiEV, który dla odmiany posiadać będzie hybrydowy napęd nowej generacji. Połączenie w nim silnika spalinowego z dwoma elektrycznymi (osobny dla przedniej i tylnej osi) pozwoliło na ograniczenie zużycia paliwa do 1 litra na 50 km.



Standardowo auto napędzane będzie na przednią oś, a w przypadku mniejszej przyczepności kół do nawierzchni drogi, system komputerowy automatycznie zmieni go w napęd cztery koła. Odpowiada za to system E-4WD (elektryczny napęd na cztery koła), który regulując moc obu silników elektrycznych zapewnia odpowiedni rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami. Współdziała z nim system kontroli dynamiki pojazdu S-AWC, w skład którego wchodzi układ elektrycznej kontroli znoszenia E-AYC (reguluje podział momentu obrotowego między lewym i prawem kołem z tyłu oraz stopień odzysku energii hamowania), system aktywnej kontroli stabilności ASC i ABS.

Co ciekawe, zgromadzona w akumulatorach energia będzie mogła posłużyć za źródło zasilania domowych urządzeń.



Przy okazji wprowadzono kilka nowinek technicznych: umieszczone wokół samochodu kamery systemu "New Multi-around Monitor", System Wspomagania Bezpieczeństwa Jazdy (DSSS II generacji), dzięki któremu kierowca jest na bieżąco informowany o sytuacji na drodze np. o jadących w tym samym kierunku pojazdach, czy pieszych na drodze oraz odbiornik komunikatów krótkiego zasięgu DSRC, który ustala położenie pojazdu dla elektronicznego pobierania opłat za przejazd lub parkowanie.

Concept PX-MieV ma 4510 mm długości (rozstaw osi 2630 mm), 1830 mm szerokości i 1655 mm wysokości. Do jego napędu zastosowano hybrydę dwóch silników elektrycznych o mocy 60 kW i silnika benzynowego 1.6 MIVEC 85 kW. Zasięg auta wyłącznie na zasilaniu elektrycznym (EV) wynosi 50 kilometrów.

Drugą nowością będzie, także prototypowa, dostawcza odmiana pojazdu iMiEV. Auto otrzymało przestrzeń ładunkową o wymiarach: 1350 mm szerokości, 1180 mm głębokości i 1100 mm wysokości z całkowicie płaską podłogą. Napęd iMiEV Cargo stanowi silnik elektryczny o mocy 47 kW z momentem obrotowym 180 Nm, który zapewnia zasięg 160 kilometrów. Auto homologowane jest dla 2 osób, jego długość wynosi 3395 mm (rozstaw osi 2550 mm), szerokość 1475 mm i wysokość 1860 mm.