strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także
Zapowiedzi

Nowy Touran zadebiutował w Lipsku
12-04-2010, foto: Volkswagen

Na trwających właśnie Miedzynarodowych Targach Samochodowych w Lipsku zadebiutowała kolejna generacja Volkswagena Touran. Auto pojawi się w sprzedaży w II połowie roku.



Linia nadwozia Tourana nawiązuje do nowego Sharana oraz Multivana. Ich cechy wspólne odnaleźć można w przednim zderzaku, osłonie chłodnicy, masce silnika, błotnikach oraz reflektorach. Z tyłu dominują, podzielone po raz pierwszy, dwuczęściowe klosze świateł.

Na uwagę zasługuje, zmodyfikowana pod kątem funkcjonalności i aerodynamiki, tylna klapa, z większą niż poprzednio powierzchnią szyby, która zdecydowanie poprawia widoczność.

Zmiany wewnątrz obejmują przede wszystkim kokpit z podświetlonymi na biało zegarami oraz budowę foteli. Zarówno w wersji 5-, jak i 7-osobowej zamontowano w każdym rzędzie osobne fotele. Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi od 695 do 1989 litrów.

Auto oferowane będzie w trzech poziomach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. Pierwsze z nich posiada m.in. klimatyzację, radioodtwarzacz CD + MP3, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach oraz światła do jazdy w dzień. Kolejna wersja została wzbogacona o czujnik świateł i deszczu, fotochromatyczne lusterko wsteczne, składane stoliki w II rzędzie siedzeń oraz relingi dachowe. Topowy model Highline uzupełniony jest m.in. o sportowe fotele z przodu, klimatyzację automatyczną, wielofunkcyjny wyświetlacz kolorowy oraz tapicerkę z Alcantary.

Na liście opcji występuje m.in. nowy radioodtwarzacz z nawigacją, ekranem dotykowym oraz kamerą cofania (Rear View), adaptacyjna regulacja zawieszenia (DCC) oraz nowy system automatycznego parkowania (Park Assist).

W gamie jednostek napędowych znalazły się trzy turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Nowością wśród nich jest silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM. Pozostałe dwa to 1.4 o mocach 140 i 170 KM. Standardowo wyposażono je w dwusprzęgłową przekładnię siedmiobiegową.

Wśród jednostek wysokoprężnych oferowane są cztery nowe silniki z Common Rail zoptymalizowane pod kątem mocy i redukcji zużycia paliwa. Najmniejszy z nich - 1.6 90 KM - spala 5,1 litra na 100 km, co w porównaniu z poprzednikiem stanowi redukcję o 0,9 l/100 km.

Z kolei 7-osobowy model z silnikiem 1.6 105 KM i pakietem BlueMotion Technology (skrzynia 6-biegowa) zużywa 4,6 litra ropy na 100 km. Pozostałe dwa mają pojemość dwóch litrów i moc 104 oraz 170 KM.

Osobny typ napędu stanowi podwójnie turbodoładowany (turbosprężarka + kompresor) silnik na gaz ziemny (CNG). Wersja TSI EcoFuel zużywa na 100 km około 4,7 kilograma gazu (emisja CO2 na poziomie 128 g/km), a przy 7-biegowej przekładni 4,6 kg/100 km (125 g/km).

Wszystkie te jednostki spełniają normy Euro 5.

Volkswagen Touran pojawił się na rynku w 2003 roku. Trzy lata później auto przeszło pierwszy facelifting nadwozia. Do dziś - według danych producenta - jego sprzedaż osiągnęłą ponad 1 130 tys. aut. W Niemczech, w segmencie vanów ma on blisko 50 proc. udział w rynku. Nowa generacja Touran pojawi się w sprzedaży we wrześniu tego roku.