strona główna
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
czytaj także
Zapowiedzi

Nowy pickup Volkswagena
03-12-2009, foto: Volkswagen

Amarok to nowy model Volkswagena z gamy pojazdów użytkowych. Auto trafi najpierw na rynki Ameryki Południowej, Afryki i Australii, a potem do Europy.




Nowy Volkswagen to typowy pickup, który oferowany będzie początkowo z podwójną, czterodrzwiową kabiną pasażerską (wersja "Single-Cab" trafi do sprzedaży w późniejszym okresie). Pięcioosobowe auto mierzy 5,25 metra długości, a skrzynia ładunkowa ma wymiary 1,55 x 1,62 metra. Jego ładowność wynosi 1,15 tony z możliwością dołączenia przyczepy o masie 2,8 tony.

Pickup napędzany będzie dwulitrowymi silnikami wysokoprężnymi TDI. Pierwszy z nich ma moc 163 KM z dwustopniowym doładowaniem bi-turbo i maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm przy 1500 obr/min. Drugi dysponuje mocą 122 KM z turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny i maksymalnym momentem obrotowym 340 Nm przy 2 tys. obr/min. W obu przypadkach napęd przenosi 6-biegowa skrzynia manualna.

Według danych producenta silniki Amaroka charakteryzują się niskim zużyciem paliwa. Słabszy silnik zużywać będzie 7,6 litra na 100 km przy emisji CO2 199 g/km. W drugim przypadku wzrost średniego spalania wzrośnie zaledwie o 0,2 litra na 100 km, a emisja CO2 o 7 g/km. W utrzymaniu ekonomicznego stylu jazdy pomagać będzie wskaźnik podpowiadający kierowcy optymalny moment zmiany biegu.

W zależności od wersji dostępny będzie napęd na oś tylną oraz dołączany lub stały na wszystkie koła (4Motion). W tym ostatnim przypadku mechanizm różnicowy typu Torsen rozdziela siły pomiędzy przodem i tyłem w stosunku 40:60. Wszystkie rodzaje napędu mają blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi.



Amarok oferowany będzie z 3 poziomami wyposażenia: Basic, Trendline i Highline. Pierwszy z nich dedykowany jest dla kierowców używających auta do pracy w trudnym terenie, stąd zarówno sterowanie szybami bocznymi, lusterkami i blokada drzwi są manualne. Dodatkowo przedni zderzak, klamki i lusterka (z wbudowaną anteną) nie będą lakierowane w kolorze nadwozia. Basic osadzono na 16 calowych oponach z felgami stalowymi.

Pozostałe wyróżniają się większą ilością lakierowanych bądź chromowanych elementów i bogatszym poziomem wyposażenia wnętrza.

Od strony bezpieczeństwa każda wersja posiada dwie przednie poduszki powietrzne, regulowane na wysokość zagłówki przednie, 3-punktowe pasy na wszystkich miejscach (z przodu z napinaczami), ABS (ze skróconym trybem hamowania w terenie) z ASR oraz elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Wśród opcji dostępne będą boczne poduszki powietrzne obejmujące także ochronę głowy montowane w przednich fotelach, ESP z aktywowanym przy prędkości poniżej 30 km/h asystentem zjazdu z pochyłości oraz systemem ułatwiającym ruszanie pod górę.

Na początku 2010 roku Amarok trafi do sprzedaży na rynki Ameryki Południowej, a już od 1 stycznia towarzyszyć będzie teamowi Volkswagena w Rajdzie Dakar. Europejska premiera zaplanowana jest na II połowę przyszłego roku.