Zapowiedzi
Pierwsze zapowiedzi Salonu Samochodowego w Paryżu
05-07-2010, foto: Renault
Na początku października Paryż gościć będzie Salon Samochodowy. Renault uchyla już teraz całkiem spory rąbek tajemnicy tego co na nim zobaczymy.
DeZir to concept-car rozpoczynający prace pod kierunkiem Lauresa van den Ackera nad wyglądem przyszłych modeli Renault. Według przyjętych założeń ich stylistyka opierać się będzie na trzech kluczowych słowach: prosty, zmysłowy, ciepły. Ci sami projektanci mają także za zadanie stworzenie jego wersji produkcyjnej.
Concept kryje w sobie dwumiejscowe coupe z unoszonymi do góry drzwiami. Oprócz czerwonego koloru nadwozia uwagę przyciąga ksztalt przednich i tylnych świateł, 21 calowe koła z oponami Michelin w rozmiarze 245/35 oraz przeszklona kabina wzorowana na samolotach myśliwskich i brak tylnej szyby, którą zrekompensowano dwiema kamerami cofania. Długość auta wynosi 4225 mm (rozstaw osi 2582 mm), szerokość 1968 mm, a wysokość 1163 mm (2256 mm z otwartymi drzwiami).

Wewnątrz zastosowano materiały w kolorze czerwonym i białym, którym pokryto m.in. część kokpitu, boki drzwi oraz tylną kanapę. Na centralnym miejscu kokpitu umieszczono ekran dotykowy pełniący m.in. rolę nawigacji, zaś podstawowe parametry jazdy wyświetlane są
graficznie w tradycyjnym miejscu zegarów.
Litera "Z" w nazwie DeZir nawiązuje do elektrycznego auta Z.E. (zobacz także: Elektryczne pojazdy Renault) i taki też napęd kryje w sobie. Umieszczony centralnie z tyłu synchroniczny silnik elektryczny ma moc 110 kW (150 KM) i dysponuje maksymalnym momentem 226 Nm. Pozwala on rozwinąć maksymalną prędkość 180 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 5 sekund! Napęd przenoszony jest na tylną oś, a zamontowana skrzynia posiada przełożenie do przodu i do tyłu.
Ładowanie silnika zapewnia litowo-jonowy akumulator (24 kWh), na którym przejechać można do 160 kilometrów. Jego ładowanie odbywać się może w jednym z trzech trybów: zwykłym z gniazdka elektrycznego (8 godzin), szybkim z gniazdka prądu trójfazowego 400V (80 proc. ładowania w 20 minut) lub poprzez wymianę baterii w technologii Renault Quick Drop.

Skorzystano także z doświadczeń firmy z bolidów Formuły 1, z których zaadaptowano system KERS pozwalający na odzyskiwanie energii z hamowania. Jest ona magazynowana w specjalnym akumulatorze, który zapewnia kierowcy chwilowe zwiększenie mocy np. podczas wyprzedzania.
Wiele uwagi przyłożono też do konstrukcji
auta, w której z kolei skorzystano z rozwiązań z Megane Trophy. Stąd też szkielet podwozia wykonano z rur stalowych, a zawieszenie oparto na podwójnych wahaczach trójkątnych. Z kolei nadwozie wykonano z kewlaru, którego aerodynamikę poprawiono spojlerami progowymi i tylnym dyfuzorem. Dzięki tym rozwiązaniom uzyskano współczynnik oporu powietrza (Cx) na poziomie 0,25. Masa tego samochodu wynosi 830 kg.

Axel Breun, Dyrektor Desingu Concept and Show Car:
"DeZir zapowiada nowy styl wyrażający ruch, zmysłowość i emocje ujęte w idealne proporcje. Jest to ciepły i dynamiczny design w stylu marki Renault".
include"Czytaj_takze,Renault.php"; ?>
|