w ostatnim numerze |
include"ostatni.php"; ?> |
czytaj także |
include"menu lewe.php"; ?> |
|
Nasze testy · Skoda Roomster
Nowy segment Skody
13-08-2006, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum
Już na początku pozytywnie zaskakuje nas ilość poduszek powietrznych oferowanych w standardzie. O ile para przednich powoli staje się normą, tutaj w cenie auta otrzymamy jeszcze dwie boczne.

• Prezentowany model: Skoda Roomster, silnik: 1.6 16V (105 KM), wersja wyposażenia: Style, cena: 57 400 złotych.
Po blisko trzech latach od swojej praprapremiery na Salonie we Frankfurcie do sprzedaży trafia Skoda Roomster. Cóż to za samochód? Producent usilnie lansuje wersję, że to auto kompaktowe, choć sylwetka i pierwsze wrażenia zza kierownicy nasuwają myśl o minivanie. Jest to więc segment przez Skodę jeszcze nie zbadany, ale jak jest się częścią koncernu Volkswagena można już na wstępie czerpać z bogatych doświadczeń - czy to samej firmy z Wolfsburga, czy też bratniego Seata.
Sylwetka Roomstera budzi mieszane uczucia. Jedni chwalą producenta za odwagę stylizacyjną, dla innych stała się pretekstem do niewybrednych docinków. Faktem jest, że patrzymy na trzy różne auta: przód pochodzi od nowej Fabii (premiera w przyszłym roku), tył z obecnej Octavii kombi, zaś środek to zupełnie nowe rozwiązanie.
Skoda przygotowała cztery wersje nowego auta: Roomster, Style, Komfort i Sport, które poza elementami wyposażenia różnią się pomiędzy sobą wykończeniem wnętrza oraz rozmiarami kół. Odmiana Sport posiada oczywiście trójramienną kierownicę, sportowe fotele, skórzane wykończenia oraz 16 calowe alufelgi.
Już na początku pozytywnie zaskakuje nas ilość poduszek powietrznych oferowanych w standardzie. O ile para przednich (dla przypomnienia - ta dla kierowcy jest już obowiązkowa w nowych autach) powoli staje się normą, tutaj w cenie auta otrzymamy jeszcze dwie boczne. Za kurtyny trzeba już dopłacić, ale proponowana kwota 1500 złotych jest bardzo rozsądna.
Miejsca za kierownicą sporo - przede wszystkim siedzi się wyżej, co jest typowe dla minivanów, a tym samym polepsza się pole widzenia. Regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy oraz ustawiany na wysokość fotel i pas bezpieczeństwa, pozwolą na optymalne dopasowanie pozycji do naszej sylwetki. Sama deska sprawia wrażenie uporządkowanej przez co dość szybko się w niej odnajdziemy.
Nieporozumieniem dla nas jest jednak opcjonalna sygnalizacja niezapiętych pasów kierowcy. Wydatek raptem 100 złotych producent powinien uwzględnić w kalkulacji ceny auta, ale skoro tego nie zrobił to przyszłym nabywcom polecamy go ponieść.
Tylna kanapa Roomstera oznaczona, jako VarioFlex, składa się z trzech oddzielnych foteli, dzięki czemu można swobodnie konfigurować ich rozmieszczenie. Na dwóch skrajnych zamontowano uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych Isofix. Aby móc zamontować na przednim siedzeniu tyłem do kierunku jazdy fotelik (ale już zwykły) należy dopłacić za wyłącznik przedniej poduszki.
Pojemność bagażnika wynosi od 450 do 530 litrów, a to za sprawą ruchomej tylnej półki, którą zamontować można na dwóch wysokościach. Wspomniany układ foteli VarioFlex pozwala na maksymalne uzyskanie przestrzeni bagażowej wynoszącej 1780 litrów z całkowicie płaską podłogą.
Na zewnątrz, z przodu auta dokonano pewnej, przynajmniej jak na Skodę, rewolucji. Co prawda opcjonalnie, ale w miejscu halogenów przeciwmgielnych zamówić można specjalny układ lamp doświetlających zakręty. W momencie, gdy przy prędkości do 40 km/h, skręcimy w lewo zapali nam się lewa strona, zaś w prawo zapali prawa. Naturalnie w przypadku zmniejszonej przejrzystości powietrza reflektory te przełączyć można w ich normalną funkcję przeciwmgielną. System ten uzupełnić można o przednie reflektory skrętne z modułem DE. Opcja ta dostępna jest w pakiecie z wymienionymi wyżej halogenami przeciwmgielnymi.
Skoda od jakiegoś czasu montuje seryjnie w każdym modelu czujnik parkowania tyłem. Niby nic wielkiego, ale ten kto posiada już auto z takim urządzeniem doskonale wie, jak ułatwia ono manewr parkowania. Po prostu komfort i mniejsze ryzyko uszkodzenia, czy to swojego czy innego pojazdu, a przy tym ekonomiczniejsze wykorzystanie miejsca do zaparkowania.
Tylne światła umieszczono pionowo w słupkach co zdecydowanie poprawia - dla jadących za Roomsterem, ich widoczność. W korku ulicznym często liczą się przecież ułamki sekund od momentu naciśnięcia pedału hamulca.
Od lipca tego roku obowiązkowym elementem nowego samochodu w Polsce jest układ ABS. W przypadku nowej Skody został on wzbogacony o funkcję optymalizacji przyczepności podczas hamowania silnikiem (MSR) i system wspomagania nagłego hamowania nazwany Dual Rate. W zależności od wersji możemy domówić lub dostać w standardzie ABS połączony z systemem ASR, czyli optymalizacji przyczepności podczas przyspieszania. Za to do każdej z nich dopłacić trzeba za ESP.
W zawieszeniu nowej Skody nie dokonano rewolucyjnych rozwiązań. Po prostu z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, zaś z tyłu belkę skrętną.
Do napędu auta producent proponuje podstawową gamę silników: 3 benzynowe o pojemnościach 1.2 (64 KM), 1.4 (85 KM) i 1.6 (105 KM) oraz 2 Diesle TDI 1.4 (o mocy 70 lub 80 KM) i 1.9 ze 105 końmi. Z uwagi na gabaryty i przeznaczenie auta najrozsądniejszym wyborem zdaje się być najmocniejszy silnik benzynowy 1.6, choć mogłaby być jeszcze i większa jednostka. Zadowoleni będą posiadacze tradycyjnie droższych w zakupie, ale tańszych w eksploatacji modeli z silnikiem Diesla. Do współpracy z nimi zastosowano 5 biegową skrzynię manualną. Dla zwolenników automatu przygotowano jedynie silnik benzynowy 1.6 i 6-stopniowym Tiptronic.
W trakcie prac nad samochodem, jak i już na finalnym produkcie, przeprowadzono wiele symulacji i testów zderzeniowych odpowiadających normami tym, które wykonuje EuroNCAP. To na ich podstawie producent auta deklaruje, że Roomster spełnia warunki do uzyskania 5 gwiazdek. Jak będzie naprawdę przekonany się zapewnie jeszcze w tym roku. Jeśli obietnice te zostaną spełnione będzie to pierwszy model czeskiej marki, jaki otrzyma najwyższą notę od EuroNCAP.
czytaj także:
· Bezpieczeństwo dziecka w Skodzie Roomster 13-08-2006
· Wybrane wyposażenie pod kątem bezpieczeństwa 13-08-2006
· Zdaniem sprzedawcy 13-08-2006
· Wybrane dane techniczne 13-08-2006
zobacz także:
· Fotogaleria 13-08-2006
include"Czytaj_takze,Skoda.php"; ?>
|
|