strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Nasze testy · Skoda Roomster

Nowy segment Skody
13-08-2006, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Już na początku pozytywnie zaskakuje nas ilość poduszek powietrznych oferowanych w standardzie. O ile para przednich powoli staje się normą, tutaj w cenie auta otrzymamy jeszcze dwie boczne.


Prezentowany model: Skoda Roomster, silnik: 1.6 16V (105 KM), wersja wyposażenia: Style, cena: 57 400 złotych.

Po blisko trzech latach od swojej praprapremiery na Salonie we Frankfurcie do sprzedaży trafia Skoda Roomster. Cóż to za samochód? Producent usilnie lansuje wersję, że to auto kompaktowe, choć sylwetka i pierwsze wrażenia zza kierownicy nasuwają myśl o minivanie. Jest to więc segment przez Skodę jeszcze nie zbadany, ale jak jest się częścią koncernu Volkswagena można już na wstępie czerpać z bogatych doświadczeń - czy to samej firmy z Wolfsburga, czy też bratniego Seata.

Sylwetka Roomstera budzi mieszane uczucia. Jedni chwalą producenta za odwagę stylizacyjną, dla innych stała się pretekstem do niewybrednych docinków. Faktem jest, że patrzymy na trzy różne auta: przód pochodzi od nowej Fabii (premiera w przyszłym roku), tył z obecnej Octavii kombi, zaś środek to zupełnie nowe rozwiązanie.

Skoda przygotowała cztery wersje nowego auta: Roomster, Style, Komfort i Sport, które poza elementami wyposażenia różnią się pomiędzy sobą wykończeniem wnętrza oraz rozmiarami kół. Odmiana Sport posiada oczywiście trójramienną kierownicę, sportowe fotele, skórzane wykończenia oraz 16 calowe alufelgi.

Już na początku pozytywnie zaskakuje nas ilość poduszek powietrznych oferowanych w standardzie. O ile para przednich (dla przypomnienia - ta dla kierowcy jest już obowiązkowa w nowych autach) powoli staje się normą, tutaj w cenie auta otrzymamy jeszcze dwie boczne. Za kurtyny trzeba już dopłacić, ale proponowana kwota 1500 złotych jest bardzo rozsądna.

Miejsca za kierownicą sporo - przede wszystkim siedzi się wyżej, co jest typowe dla minivanów, a tym samym polepsza się pole widzenia. Regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy oraz ustawiany na wysokość fotel i pas bezpieczeństwa, pozwolą na optymalne dopasowanie pozycji do naszej sylwetki. Sama deska sprawia wrażenie uporządkowanej przez co dość szybko się w niej odnajdziemy.

Nieporozumieniem dla nas jest jednak opcjonalna sygnalizacja niezapiętych pasów kierowcy. Wydatek raptem 100 złotych producent powinien uwzględnić w kalkulacji ceny auta, ale skoro tego nie zrobił to przyszłym nabywcom polecamy go ponieść.

Tylna kanapa Roomstera oznaczona, jako VarioFlex, składa się z trzech oddzielnych foteli, dzięki czemu można swobodnie konfigurować ich rozmieszczenie. Na dwóch skrajnych zamontowano uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych Isofix. Aby móc zamontować na przednim siedzeniu tyłem do kierunku jazdy fotelik (ale już zwykły) należy dopłacić za wyłącznik przedniej poduszki.

Pojemność bagażnika wynosi od 450 do 530 litrów, a to za sprawą ruchomej tylnej półki, którą zamontować można na dwóch wysokościach. Wspomniany układ foteli VarioFlex pozwala na maksymalne uzyskanie przestrzeni bagażowej wynoszącej 1780 litrów z  całkowicie płaską podłogą.

Na zewnątrz, z przodu auta dokonano pewnej, przynajmniej jak na Skodę, rewolucji. Co prawda opcjonalnie, ale w miejscu halogenów przeciwmgielnych zamówić można specjalny układ lamp doświetlających zakręty. W momencie, gdy przy prędkości do 40 km/h, skręcimy w lewo zapali nam się lewa strona, zaś w prawo zapali prawa. Naturalnie w przypadku zmniejszonej przejrzystości powietrza reflektory te przełączyć można w ich normalną funkcję przeciwmgielną. System ten uzupełnić można o przednie reflektory skrętne z modułem DE. Opcja ta dostępna jest w pakiecie z wymienionymi wyżej halogenami przeciwmgielnymi.

Skoda od jakiegoś czasu montuje seryjnie w każdym modelu czujnik parkowania tyłem. Niby nic wielkiego, ale ten kto posiada już auto z takim urządzeniem doskonale wie, jak ułatwia ono manewr parkowania. Po prostu komfort i mniejsze ryzyko uszkodzenia, czy to swojego czy innego pojazdu, a przy tym ekonomiczniejsze wykorzystanie miejsca do zaparkowania.

Tylne światła umieszczono pionowo w słupkach co zdecydowanie poprawia - dla jadących za Roomsterem, ich widoczność. W korku ulicznym często liczą się przecież ułamki sekund od momentu naciśnięcia pedału hamulca.

Od lipca tego roku obowiązkowym elementem nowego samochodu w Polsce jest układ ABS. W przypadku nowej Skody został on wzbogacony o funkcję optymalizacji przyczepności podczas hamowania silnikiem (MSR) i system wspomagania nagłego hamowania nazwany Dual Rate. W zależności od wersji możemy domówić lub dostać w standardzie ABS połączony z systemem ASR, czyli optymalizacji przyczepności podczas przyspieszania. Za to do każdej z nich dopłacić trzeba za ESP.

W zawieszeniu nowej Skody nie dokonano rewolucyjnych rozwiązań. Po prostu z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, zaś z tyłu belkę skrętną.

Do napędu auta producent proponuje podstawową gamę silników: 3 benzynowe o pojemnościach 1.2 (64 KM), 1.4 (85 KM) i 1.6 (105 KM) oraz  2 Diesle TDI 1.4 (o mocy 70 lub 80 KM) i 1.9 ze 105 końmi. Z uwagi na gabaryty i przeznaczenie auta najrozsądniejszym wyborem zdaje się być najmocniejszy silnik benzynowy 1.6, choć mogłaby być jeszcze i większa jednostka. Zadowoleni będą posiadacze tradycyjnie droższych w zakupie, ale tańszych w eksploatacji modeli z silnikiem Diesla. Do współpracy z nimi zastosowano 5 biegową skrzynię manualną. Dla zwolenników automatu przygotowano jedynie silnik benzynowy 1.6 i 6-stopniowym Tiptronic.

W trakcie prac nad samochodem, jak i już na finalnym produkcie, przeprowadzono wiele symulacji i testów zderzeniowych odpowiadających normami tym, które wykonuje EuroNCAP. To na ich podstawie producent auta deklaruje, że Roomster spełnia warunki do uzyskania 5 gwiazdek. Jak będzie naprawdę przekonany się zapewnie jeszcze w tym roku. Jeśli obietnice te zostaną spełnione będzie to pierwszy model czeskiej marki, jaki otrzyma najwyższą notę od EuroNCAP.


czytaj także:
· Bezpieczeństwo dziecka w Skodzie Roomster 13-08-2006
· Wybrane wyposażenie pod kątem bezpieczeństwa 13-08-2006
· Zdaniem sprzedawcy 13-08-2006
· Wybrane dane techniczne
13-08-2006

zobacz także:
· Fotogaleria 13-08-2006

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Nasze testy
· Skoda Roomster "Nowy segment Skody" 13-08-2006
· Skoda Superb "Czeski wzór bezpieczeństwa" 03-12-2009

Salon samochodowy
· Octavia zasilana LPG 30-11-2010
· Większa oferta Skody Superb 13-10-2010
· Debiut ekologicznych Skód w Paryżu 27-09-2010
· Kolejny model GreenLine w ofercie Skody 14-07-2010
· Nowe wcielenie ekologicznej Skody 06-07-2010
· Ceny i specyfikacje nowej Fabii RS 01-06-2010
· Skoda Superb Combi 10-11-2009
· Skody GreenLine 01-10-2009
· Oferta Skody dla niepełnosprawnych kierowców 23-07-2009
· Modele Skody z kratką 18-03-2009
· Skoda utrzymuje ceny z 2008 rok 12-03-2009
· Wiosna w salonach Skody 02-03-2009
· Skoda zapowiada debiut Skody Scout w Genewie 23-02-2009
· Skoda w Genewie 12-02-2009
· Skoda Fabia Sportline 07-01-2009
· Skoda Roomster "Nowy segment Skody" 13-08-2006

Szkoła Auto
· Poznaniacy już "eco-przeszkoleni" 24-11-2009
· L-Driving w Szkole Auto 27-05-2009
· Szkoła Auto w pigułce 02-02-2009
· Skoda na konferencji klimatycznej w Poznaniu 02-12-2008

Technika
· Wyprodukowano już 100 000 silników 1.2 TSI 24-06-2010
· Silnik 1.2 TSI także w Skodzie 29-11-2009
· 110 lat produkcji silników w Mlada Boleslav 25-11-2009
· Więcej charakteru i emocji w designie Skody 16-01-2009
· Skoda otworzyła własne Centrum Technologiczne 22-12-2008

Akcje przywoławcze do serwisów
· Skoda Roomster 15-10-2009
· Skoda Superb II 15-10-2009
· Skoda Superb II i Octavia II 30-10-2009

Sport
· Kuzaj gotowy na Barbórkê 02-12-2010
· Mistrz ¦wiata F1 do³±cza do teamu Skody 02-12-2010
· Nie dać się, czyli jak pokonać siebie 16-10-2010
· Projekt Fabia Super 2000 będzie kontynuowany w przyszłym roku
25-08-2010
· Oficjalne testy Kuzaja 30-03-2010
· Superb Combi i Yeti dla zespołu Leszka Kuzaja 04-02-2010
· Skoda potwierdza start w przyszłorocznym sezonie rajdowym 14-12-2009
· Skoda wystartuje w Rajdzie Monte Carlo 20-12-2008
· Oficjalna prezentacja Skody Fabia Super 2000 08-07-2008

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry