strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Prezentacje · BMW Z4

Najbezpieczniejszy z roadsterów
01-09-2006, foto: BMW



Chociaż lato już za nami warto odnotować lipcową premierę w postaci odmłodzonego przez BMW modelu Z4. To typowe dwuosobowe auto zaprezentowano w wersji nadwozia bez dachu (roadster) oraz jako coupe. Oczywiście roadster posiada składany dach, którego przednia, sztywna część stanowi jednocześnie pokrywę zamykającą wnękę bagażową.

Nas roadster zainteresował jeszcze z jednego, oczywistego powodu. W 2004 roku ówczesny model został poddany testom zderzeniowym EuroNCAP. Otrzymał w nich cztery gwiazdki, co w przypadku auta bez sztywnego dachu jest na razie - i chyba tak już pozostanie, najwyższą z możliwych ocen. W sumie testów zderzeń Z4 otrzymał 31 punktów, co nawet po odjęciu dwóch, ustawowo przysługujących za ilość sygnalizacji niezapiętych pasów, daje najwyższą notę z wszystkich roadsterów. Niezły wynik osiągnięto także w zakresie ochrony pieszych, choć jeden z konkurentów okazał się być „lepszym”.

Z oczywistych względów nie sprawdzano w tej kategorii samochodów bezpieczeństwa podróżujących dzieci.



Na polskim rynku BMW proponuje Z4 Roadster w dwóch odmianach. Można by rzec, „zwykłej” oraz oznaczonej symbolem „M”. Ta ostatnia nazywana jest przez producenta najbardziej sportową wersją auta - zresztą po to BMW stworzyło ową kategorię. Do jej napędu przeznaczono silnik benzynowy o pojemności 3246 cm3 i mocy 343 KM z maksymalnym momentem obrotowym 365 Nm przy 4900 obr/min. Auto to przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5 sekund i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h - jest ona zresztą ograniczona elektronicznie.

„Zwykły” roadster oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi 2.0i (150 KM) lub 3.0si (265 KM). Wszystkie one współpracują z 6-biegową skrzynią, jedynie dla silnika 3.0si opcjonalnie dostępny jest nowy automat z dżwigienkami do sterowania umieszczonymi przy  kierownicy.

Karoseria Z4 została specjalnie zaprojektowana do tego typu auta. Dzięki  temu zachowuje wyważoną proporcję pomiędzy masą, a sztywnością.  BWM wyposażyło go także w nowy układ DCS, który odpowiada za kontrolę trakcji, a w sytuacjach krytycznych pomaga bezpiecznie wyprowadzić auto.



Do standardowego wyposażenia należą m.in. układ ABS, wspomniany DCS, CBC - który zapobiega zarzucaniu tyłu pojazdu podczas hamowania na zakrętach, pasy z pirotechnicznymi napinaczami oraz przednie i boczne poduszki powietrzne. Opcjonalnie domówić można m.in. czujnik parkowania z tyłu (PDC), czujnik deszczu z funkcją automatycznego włączania świateł mijania oraz... system Isofix do mocowania fotelika na jedynym fotelu pasażera. Naturalnie „M” jest bogatsze w swoim wyposażeniu fabrycznym.

BMW Z4 Roadster nie należy do aut tanich i w Polsce raczej nie znajdzie zbyt wielu nabywców. Najtańszym model z dwulitrowym silnikiem kosztuje 128 400 złotych, zaś za wersję „M” zapłacić trzeba ponad dwukrotnie więcej - 273 600 złotych.

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry