strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Prezentacje
Nowy Ford Fiesta

20-11-2008, tekst: Maciej Kalisz, foto: Ford

Oficjalna premiera nowej Fiesty miała miejsce podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie. Teraz zadebiutowała w europejskich salonach sprzedaży, a Ford planuje dalszą jej ekspansję na rynki Azji, Afryki Południowej, Australii i Stanów Zjednoczonych. Jest to początek nowej, globalnej strategii koncernu - "One Ford", która zakłada oferowanie tego samego modelu bez podziału na kraje i kontynenty.



W podsumowaniu światowych badań Forda nad potrzebami klientów na pierwszym miejscu uplasowała się stylistyka samochodu. Postęp prac w tym kierunku można już było zobaczyć choćby na przykładzie koncepcyjnego Forda Verve. Trzymając się tych wytycznych Nowa Fiesta jest kontynuacją fordowskiej filozofii projektowania samochodów "Kinetic Desing", czyli "energii uchwyconej w ruchu". I właśnie w porównaniu do poprzedniej generacji tego modelu zmiana linii nadwozia jest o wiele bardziej odważna, co też zdecydowanie ją odmładza - a Fiesta obecna jest na rynku od ponad 30 lat!

Patrząc więc na nową Fiestę nie trudno dostrzec wspólnych cech z innymi modelami Forda. Nie należy także zapominać o współpracy z Mazdą. W tym przypadku jest to wspólna płyta podłogowa i Fiesta i Mazdy 2.



Konstrukcja auta oparta jest na sztywnym szkielecie wykonanym ze stali o podwyższonej wytrzymałości (high strength) i bardzo wysokiej wytrzymałości (ultra high strength). Uzyskano w ten sposób mocniejszą i zarazem lżejszą (o około 40 kg) konstrukcję w porównaniu z poprzednim modelem.

Elementy wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości odnajdziemy m.in. w podłużnicach i profilach poprzecznych. Umieszczono na nich strefy kontrolowanego zgniotu, które z jednej strony są podatne na odkształcenia (poprzez przyjęcie siły uderzenia), a z drugiej przeciwdziałają przesuwaniu się elementów w stronę kabiny pasażerskiej.

Dla ochrony przed skutkami uderzenia w bok auta użyto wzmocnień środkowych słupków i sztywnych elementów progowych. Przenoszą one energię uderzenia na poprzeczne belki podwozia, które rozpraszają ją po drugiej stronie auta. Konstrukcję taką nazwano pierścieniem wzmacniającym boki.

W zakresie bezpieczeństwa biernego po raz pierwszy w małym samochodzie Forda zastosowano poduszkę powietrzną chroniącą nogi kierowcy, która niestety jest niedostępna w polskiej specyfikacji auta. W konstrukcji przednich foteli uwzględniono ochronę siedzących osób przed skutkami uderzenia w tył auta. Według zapewnień Forda jest ona na tyle wytrzymała, że eliminuje potrzebę montowania aktywnych zagłówków.

Konstruktorzy dużo uwagi poświęcili kwestii zapewnienia lepszej ochrony pieszych przed skutkami potrącenia. Pod tym kątem zaprojektowano dwupłaszczyznowy kształt maski skuteczniej chroniący pieszego przed uderzeniem w elementy silnika, mocniej pochyloną przednią szybę oraz elementy wycieraczek wypadające pod wpływem uderzenia. Innym ważnym elementem jest trójczłonowy zderzak z wbudowaną kratką pochłaniającą energię uderzenia, zaś umieszczony pod nim dodatkowy profil zapobiega "wciągnięciu" pieszego pod samochód. Podczas prac nad kształtem reflektorów przednich uwzględniono zapewnienie maksymalnej ochrony zarówno nóg dorosłej osoby, jak i sylwetki dziecka.

W testach zderzeniowych EuroNCAP auto otrzymało 5 gwiazdek, za bezpieczeństwo podróżujących w fotelikach dzieci 4 gwiazdki i 3 za ochronę pieszych.



Nowa Fiesta oferowana jest jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W podstawowej wersji ma 3950 mm długości, jako Sport jest o 3 mm dłuższa, a z pakietem stylizacyjnym dochodzi kolejnych 5 mm. Dla wszystkich wersji niezmienny pozostaje rozstaw osi 2489 mm, szerokość 1722 mm i wysokość 1481 mm. W Polsce Fiesta oferowana jest standardowo z pełnowymiarowym kołem zapasowym, stąd pojemność bagażnika wynosi 281 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 965 litrów. W przypadku zestawu do naprawy ogumienia zyskać można o kilka litrów większą przestrzeń.



Dostępne poziomy wyposażenia to Ambiente, Trend, Sport, Ghia i Titanium. Znajdziemy w nich m.in. dwie przednie poduszki powietrzne, elektronicznye wspomaganie układu kierowniczego (EPAS), układ ABS z elektronicznym podziałem siły hamowania (EBD) i wspomaganiem nagłego hamowania (EBA). Do tego zestawienia trzeba dodać pirotechniczne napinacze przednich pasów z czujnikami napięcia, sygnalizację niezapiętych pasów z przodu, mocowania Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera (montowany opcjonalnie).

W wyższych poziomach wyposażenia dochodzi m.in. wart 300 zł centralny zamek z autopilotem, elektryczne szyby z przodu (800 zł) i podgrzewane lusterka (400 zł), a od wersji Sport boczne poduszki powietrzne, światła przeciwmgielne i klimatyzacja manualna.

Na nabywcę nowej Fiesty czekają również liczne opcje. Za kurtyny powietrzne zapłacimy 1500 zł, ESP z TCS 2000 zł, regulację lędźwiową fotela kierowcy 150 zł, podgrzewaną przednią szybę 700 zł, elektryczne szyby z tyłu (800 zł), czujnik parkowania z tyłu 1200 zł lub 1900 zł za komplet z przodu. Za klimatyzację automatyczną w Trendzie dopłacić trzeba aż 6100 złotych, w kolejnych jest już taniej bo 1400 zł. Dopłata do lakieru metalicznego wynosi 1500 złotych, a w ofercie jest jeszcze kolor specjalny "Hot Magenta" za 2500 zł.

Na początek sprzedaży Ford wprowadził kilka pakietów promocyjnych, i tak np. do wersji Trend możemy dokupić klimatyzację manualną, radioodtwarzacz CD/MP3, zestaw głośnomówiący z funkcją sterowania głosem i komputer pokładowy z 53% upustem.



Napęd nowej Fiesty stanowią zmodyfikowane silniki benzynowe Duratec 1.25 (60 i 82 KM) i 1.4 (96 KM) oraz diesla Duratorq 1.4 TDCi (68 KM) i 1.6 TDCi (90 KM). Dzięki wprowadzonym zmianom uzyskano w nich niższy poziom spalania paliwa, a w efekcie obniżono emisję dwutlenku węgla. Pojawił się również nowy - i po raz pierwszy w ofercie Forda, silnik benzynowy 1.6 Ti-VCT z systemem zmiennych faz rozrządu o mocy 120 koni mechanicznych. Jest on dostępny jedynie w wersji Sport.

Do tej oferty dołączy jeszcze ekologiczna wersja ECOnetic z silnikiem diesla 1.6 ze średnią emisją CO2 na poziomie 99 g/km.

Wszystkie silniki współpracują z 5-biegową skrzynią manualną, przy czym producent pozostawią możliwość wybrania 4-stopniowego automatu dla silnika 1.4.



Podstawowa wersja Fiesty - trzydrzwiowa Ambiente 1.25 - kosztuje 36 600 złotych, nieco drożej Trend - 38 100 złotych. Z tym najsłabszym silnikiem nie dostaniemy pozostałych wersji wyposażenia. Model Sport oferowany jest jedynie w 3-drzwiowym nadwoziu z najmocniejszym silnikiem benzynowym (50 100 zł) lub wysokoprężnym (54 000 zł).
Najdroższy model to 5-drzwiowy diesel 1.6, który w wersji Ghia i Titanium kosztuje tyle samo - 55 tys. złotych.

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry