strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
reklama
Sport
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Rajdy samochodowe

Nie daæ siê, czyli jak pokonaæ siebie
16-10-2010, Ÿród³o i foto: Skoda

Wywiad z kierowc¹ zespo³u Skoda Castrol BP Raily Team, Leszkiem Kuzajem.



Tegoroczny sezon rajdowy by³ jednym z najbardziej burzliwych w Pañskiej karierze. By³y momenty chwa³y, jak i chwile pora¿ki. Co uwa¿a Pan za najwiêkszy sukces tego sezonu?

Leszek Kuzaj: Na pewno nie by³ to sezon, który bêdê wspomina³ w kategorii sukcesu, przynajmniej takiego na miarê moich mo¿liwoœci. Prze¿y³em wiele ciê¿kich chwil i za³amañ, upad³em, ale uda³o mi siê podnieœæ. Mia³em ju¿ podobne doœwiadczenia w przesz³oœci. Teraz cieszê siê, ¿e po raz kolejny udowodni³em sobie, ¿e potrafiê walczyæ, ca³y czas nie trac¹c wiary w koñcowy sukces. Dlatego uwa¿am, ¿e du¿ym osi¹gniêciem, zarówno moim, jak i ca³ego zespo³u, by³ wystêp w ostatniej eliminacji Rajdowych Mistrzostw Polski, tj. w Rajdzie Dolnoœl¹skim.

Upora³em siê z problemami zdrowotnymi, pokonaliœmy problemy techniczne, wytrzymaliœmy ostr¹ rywalizacjê ze œwietn¹ konkurencj¹. Efekt by³ taki, ¿e uda³o siê po raz trzeci w tym roku wskoczyæ na podium. Osobiœcie uwa¿am, ¿e pokonanie jednego z obecnie najlepszych kierowców w S2000 na œwiecie, Briana Bouffier, równie¿ nale¿y traktowaæ jako niema³e osi¹gniêcie.

W ostatnim rajdzie walczy³ Pan dzielnie, przy silnym wsparciu ca³ego zespo³u. Czy chocia¿ przez chwilê przesz³a Panu przez g³owê myœl, ¿e jest szansa na zwyciêstwo?

- Tak, mia³em tak¹ nadziejê. Jednak zosta³a ona rozwiana drugiego dnia rajdu - charakterystyka odcinków nie da³a nam mo¿liwoœci walki o pierwsze miejsce. Odcinki z du¿ymi fragmentami prostych by³y ³askawsze dla samochodów uzyskuj¹cych wy¿sz¹ prêdkoœæ maksymaln¹. Skoda Fabia S2000, przy prze³o¿eniach, które ustawiliœmy, osi¹ga maksymalnie prêdkoœæ 168 km/h.

Dla porównania, Peugeot S2000 osi¹ga prêdkoœæ 176 km/h, a Subaru 210 km/h. To by³ mój pierwszy sezon, kiedy prowadzi³em Škodê S2000, auto, które w ostatnich latach jest numerem 1 na œwiecie w swojej kategorii. Na pewno wiele siê nauczy³em, ale jeszcze du¿o pracy przede mn¹. Najwa¿niejsze, ¿e ostatni rajd da³ mi du¿o si³y i wiary w to, i¿ jesteœmy w stanie walczyæ z najlepszymi.

Jak wiemy, miniony sezon obfitowa³ w wiele dramatycznych momentów. Który z nich by³ dla Pana najtrudniejszy?

- Ka¿de niepowodzenie w trakcie sezonu traktujê jako swego rodzaju pora¿kê. Do tych najwiêkszych zaliczy³bym brak mo¿liwoœci znalezienia w³aœciwych ustawieñ w samochodzie (w kontekœcie maksymalnej prêdkoœci). By³ to jeden z powodów dla, których nie by³em wstanie w³¹czyæ siê do walki o czo³owe lokaty w RSMP.

Jednak dramatycznym i najbardziej bolesnym momentem w sezonie by³ dla mnie wypadek podczas testów tu¿ przed Rajdem Rzeszowskim. Wypad³em z rywalizacji, na szczêœcie dwumiesiêczna rehabilitacja przynios³a efekty, dziêki niej i samozaparciu, by³em w stanie podnieœæ siê i odzyskaæ formê. Dowodem na to jest mój ostatni wystêp w sezonie i zajêcie trzeciego miejsca.

W tegorocznej edycji mistrzostw Polski udzia³ wziêli najlepsi polscy kierowcy no i oczywiœcie Bryan Bouffier. Jak ocenia Pan poziom sportowy w tym sezonie ?

- Tegoroczny poziom RSMP by³ naprawdê bardzo wysoki. Co warto podkreœliæ, czo³owa pi¹tka kierowców dysponuje najwy¿szym œwiatowym sprzêtem i jest doskonale wyszkolona. Nic dziwnego, ¿e walka na odcinkach specjalnych od pierwszego kilometra toczy³a siê nie tylko na sekundy, ale na dziesi¹tki sekund!

W trakcie trwania sezonu podj¹³ Pan wiele decyzji dot. zespo³u, m.in. decyzjê o zmianie pilota. Czy dziœ, patrz¹c z perspektywy czasu, podj¹³by Pan inne decyzje?

- W trakcie sezonu zespó³ wymaga³ znacznej reorganizacji. Jedn¹ z najwa¿niejszych by³a zmiana pilota. Craig Parry ze wzglêdów osobistych wycofa³ siê ze wspó³pracy. Na jego miejscu zasiad³ Jakub Gerber, obecny pilot Roberta Kubicy. Uwa¿am, ¿e by³ to dobry wybór, na pewno bym tej decyzji nie zmieni³.

Ponadto, komunikacjê ze Skoda Motorsport przej¹³ mój czeski mechanik, Vladislaw Knapek. Dziêki temu poprawi³y siê moje relacje z dzia³em sportu - teraz uzyskujê wiêcej potrzebnych mi informacji. Dziêki tym kontaktom, uda³o nam siê rozwin¹æ i wzmocniæ wspó³pracê z zespo³em in¿ynierów Skoda Motorsport. Ta decyzja równie¿ by³a trafna.

Jak ocenia Pan Skodê Fabia S2000 z perspektywy ca³ego sezonu? Korzysta³ Pan przecie¿ z zupe³nie nowego auta, które otrzyma³ Pan w³aœnie ze Skoda Motorsport.

- Samochód by³ bardzo dobrze przygotowany pod wzglêdem technicznym. Okaza³ siê te¿ bardzo wytrzyma³y. Sam silnik zaprezentowa³ fantastyczn¹ elastycznoœæ i charakterystykê. Oczywiœcie, samochód wymaga³ wielu zmian w ustawieniach - trzeba by³o go przygotowaæ tak, by uwzglêdniæ charakterystykê polskich odcinków specjalnych. ¯a³ujê, ¿e tak póŸno je dopracowaliœmy. Samochód, w mojej ocenie, i tak spisa³ siê znakomicie.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski zakoñczy³y siê, czy do koñca roku ma Pan jeszcze w planach udzia³ w innych imprezach?

- Tak, jeszcze w tym tygodniu wystartujê w Rajdzie szutrowym Lausitz (Niemcy), gdzie zmierzê siê z samochodami WRC i niemieck¹ czo³ówk¹ kierowców. Jeœli zaœ chodzi o wystêpy w Polsce, to 4 grudnia odbêdzie siê bardzo medialny rajd, Warszawska Barbórka, w którym bardzo chcia³bym wystartowaæ. Mój udzia³ w tym rajdzie zale¿y jednak od sponsorów.

Co prawda sezon dopiero co siê skoñczy³, ale czy ju¿ teraz myœli Pan o przysz³ym sezonie?

- Tak, bardzo chcia³bym pozostaæ w obecnym zespole, rozwijaæ i wykorzystywaæ tegoroczne doœwiadczenia. Wierzê, ¿e pojawi siê mo¿liwoœæ korzystania z samochodu Evo II, który jest zdecydowanie szybsz¹ i stabilniejsz¹ wersj¹ obecnego modelu. Mam nadziejê, ¿e przysz³y sezon oka¿e siê mniej pechowy i wszyscy bêdziemy mogli cieszyæ siê ze wspólnych sukcesów.

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Nasze testy
· Skoda Roomster "Nowy segment Skody" 13-08-2006
· Skoda Superb "Czeski wzór bezpieczeństwa" 03-12-2009

Salon samochodowy
· Octavia zasilana LPG 30-11-2010
· Większa oferta Skody Superb 13-10-2010
· Debiut ekologicznych Skód w Paryżu 27-09-2010
· Kolejny model GreenLine w ofercie Skody 14-07-2010
· Nowe wcielenie ekologicznej Skody 06-07-2010
· Ceny i specyfikacje nowej Fabii RS 01-06-2010
· Skoda Superb Combi 10-11-2009
· Skody GreenLine 01-10-2009
· Oferta Skody dla niepełnosprawnych kierowców 23-07-2009
· Modele Skody z kratką 18-03-2009
· Skoda utrzymuje ceny z 2008 rok 12-03-2009
· Wiosna w salonach Skody 02-03-2009
· Skoda zapowiada debiut Skody Scout w Genewie 23-02-2009
· Skoda w Genewie 12-02-2009
· Skoda Fabia Sportline 07-01-2009
· Skoda Roomster "Nowy segment Skody" 13-08-2006

Szkoła Auto
· Poznaniacy już "eco-przeszkoleni" 24-11-2009
· L-Driving w Szkole Auto 27-05-2009
· Szkoła Auto w pigułce 02-02-2009
· Skoda na konferencji klimatycznej w Poznaniu 02-12-2008

Technika
· Wyprodukowano już 100 000 silników 1.2 TSI 24-06-2010
· Silnik 1.2 TSI także w Skodzie 29-11-2009
· 110 lat produkcji silników w Mlada Boleslav 25-11-2009
· Więcej charakteru i emocji w designie Skody 16-01-2009
· Skoda otworzyła własne Centrum Technologiczne 22-12-2008

Akcje przywoławcze do serwisów
· Skoda Roomster 15-10-2009
· Skoda Superb II 15-10-2009
· Skoda Superb II i Octavia II 30-10-2009

Sport
· Kuzaj gotowy na Barbórkê 02-12-2010
· Mistrz ¦wiata F1 do³±cza do teamu Skody 02-12-2010
· Nie dać się, czyli jak pokonać siebie 16-10-2010
· Projekt Fabia Super 2000 będzie kontynuowany w przyszłym roku
25-08-2010
· Oficjalne testy Kuzaja 30-03-2010
· Superb Combi i Yeti dla zespołu Leszka Kuzaja 04-02-2010
· Skoda potwierdza start w przyszłorocznym sezonie rajdowym 14-12-2009
· Skoda wystartuje w Rajdzie Monte Carlo 20-12-2008
· Oficjalna prezentacja Skody Fabia Super 2000 08-07-2008

copyright 2002-2023 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry