Rajdy | WRC 2014

Mistrzowie na mazurskich szutrach
25-06-2014 | źródło: materiały prasowe

Po raz pierwszy od 2009 roku Rajd Polski znów zagościł w kalendarzu Rajdowych MŚ. Załogi Volkswagena startują do siódmego rajdu MŚ jako pierwsza, druga i czwarta.

W dniach 26-29 czerwca 2014 roku 3 Polo R WRC po raz pierwszy będą miały okazję rozwinąć rajdowe tempo w Polsce. Na obrońców tytułu i liderów cyklu Sebastiena Ogiera/Juliena Ingrassię, drugich w tabeli Jari-Matti Latvalę/Miikka Anttilę oraz Andreasa Mikkelsena/Ola Floene czekają szybkie, szutrowe odcinki i hopki z dalekimi skokami. Podczas gdy 315-konne World Rally Car z Wolfsburga będą startować w Polsce po raz pierwszy, trzy zespoły kierowców mają już na swoim koncie polskie doświadczenia - i wszyscy mają z Rajdem Polski niezałatwione sprawy.


Już przed 7. rundą w sezonie WRC - Rajdem Polski - Ogier/Ingrassia oraz Volkswagen Motorsport są pewnymi "mistrzami na półmetku". Ich celem będzie zwiększenie przewagi w klasyfikacji generalnej. Z kolei znajdujący się na 2. miejscu Latvala/Anttila będą walczyć o zmniejszenie swojej straty. Ostatnio w Argentynie i we Włoszech pojedynek Ogiera z Latvalą dostarczył kibicom niezapomnianych wrażeń.

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport:
"Rajd Polski jest jedynym rajdem w kalendarzu MŚ, w którym Polo R WRC jeszcze nie brało udziału. Ale to nie ma najmniejszego wpływu na fakt, że także tutaj chcemy zwyciężyć. W trzydniowych, intensywnych testach przygotowywaliśmy się do tego wyzwania. Polo R WRC przez cały czas jest samochodem trudnym do pokonania - dziesięć zwycięstw z rzędu mówi samo za siebie. Także umiejętności i forma naszych kierowców w poprzednich rajdach nie pozostawiają nic do życzenia. Jestem przekonany, że cały sezon upłynie pod znakiem rywalizacji Ogiera z Latvalą. I do tego dochodzi jeszcze Andreas Mikkelsen, który w tym sezonie zaliczył doskonałe rajdy i w wieku 25 lat należy już do światowej czołówki kierowców. Jednak nasi przeciwnicy z pewnością zrobią wszystko, aby nas pokonać. Krótko mówiąc: bardzo cieszymy się na Rajd Polski".

Trzy dni testów - zespół Volkswagena przygotowuje się intensywnie do Rajdu Polski

Dwa tygodnie przed rozpoczęciem Rajdu Polski zespół Volkswagena starannie przygotowywał się do niego testując Polo R WRC na mazurskich szutrach. Każdy z fabrycznych duetów Ogier/Ingrassia, Latvala/Anttila i Mikkelsen/ Floene miał do dyspozycji jeden dzień, aby przyzwyczaić się do warunków w okolicach Mikołajek.


Charakterystyczne dla Rajdu Polski są szybkie odcinki na piaszczystym szutrze z licznymi hopkami, częściowo podobne do odcinków w Finlandii, ale trasa nie prowadzi w tak dużym stopniu przez lasy i jest więcej rozgałęzień. Do tego rajd jest uznawany jako niezwykle kapryśny pogodowo - na przykład w zeszłym roku uczestnicy aktualnych Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC), podczas zapoznawania się z trasą przed rajdem, ugrzęźli w głębokim błocie.

Gołdap, Kapciamiestis i Mikołajki Arena - główne atrakcje

Liczący 35,17 kilometra długości odcinek specjalny Gołdap będzie rozegrany po raz pierwszy i z pewnością będzie wielką atrakcją. Spektakularne hopki i dalekie skoki oraz długie zakręty pokonywane na granicy ryzyka stanowią o wyjątkowym charakterze tego odcinka i bez wątpienia wywołają szybsze bicie serca u kierowców i kibiców.

Nowością dla wszystkich są cztery oesy na Litwie, w tym OS Kapciamiestis, szybki i prowadzący po twardym szutrze. Największą atrakcją będzie jednak najkrótszy odcinek specjalny Rajdu Polski na torze Mikołajki Arena. Liczący 2,5 kilometra "Super Special" leży tuż obok parku serwisowego i będzie pokonywany łącznie cztery razy.

Rajd numer 20 dla Polo R WRC: historia w liczbach

19 rajdów, 16 zwycięstw, 28 miejsc na podium - bilans Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) czyta się jak bajkę.

Auta z napędem na wszystkie koła i mocą 315 KM brały dotychczas udział w 343 odcinkach specjalnych i 226 z nich rozstrzygnęły na swoją korzyść.

Na tak zwanych Power Stage, na których przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najszybszych załóg, kierowcy Volkswagena zbierali dodatkowy bonus 32 razy. W 18 rozegranych Power Stage, 13 razy Polo R WRC zajmowało pierwsze miejsce.

Odsetek zwycięstw Volkswagena od stycznia 2013 roku wynosi 84 procent, odsetek miejsc na podium 53 procent.

Sebastien Ogier w 19 rajdach z Volkswagenem 16 razy stanął na podium, jego rywal z zespołu Jari-Matti Latvala jedenaście razy.

Rajd Polski jest dwudziestym startem Polo R WRC w Rajdowych MŚ.


2009 rok i trzy niezałatwione sprawy kierowców Volkswagena

Trzech kierowców, trzy różne zespoły, trzy razy przedwczesne ukończenie rajdu: zarówno Sebastien Ogier, jak i Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen byli w Polsce odholowywani z trasy.

Aktualny obrońca tytułu i lider tabeli Sebastien Ogier w 2009 roku, mając wielkie szanse na zajęcie trzeciego miejsca dla Citroëna, musiał zrezygnować z kontynuacji rajdu z powodu usterki technicznej.

Jari-Matti Latvala, wtedy w Fordzie, będąc na drugim miejscu, na kilkaset metrów przed metą odcinka w Mikołajkach miał wypadek i nie ukończył odcinka.

Także Andreas Mikkelsen w Škoda Fabia zakończył rajd przedwcześnie.

Przyjemność po pracy: futbolowa gorączka w zespole Volkswagena

Ekwador kontra Francja, Honduras kontra Szwajcaria, USA kontra Niemcy, Portugalia kontra Ghana, Korea kontra Belgia - w środę i czwartek przed Rajdem Polski będzie w zespole Volkswagena dużo tematów do rozmowy, niezwiązanych z samym rajdem.

Wymienione wyżej reprezentacje są w centrum zainteresowania pracowników Volkswagen Motorsport. Niezależnie, czy jest to mistrz świata kierowców i pilotów, dyrektor techniczny, inżynierowie, główny mechanik, mechanicy czy dyrektor Volkswagen Motorsport - podczas każdego z meczów ktoś z zespołu Volkswagena mocno ściska kciuki.

Podczas Rajdu Polski w ekipa Volkswagena będzie wielonarodowościowa - znajdą się w niej przedstawiciele Belgii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Niemiec, Norwegii, Polski, Portugalii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii (Anglii i Irlandii) i Włoch.

Sebastien Ogier:
"Najważniejsze jest, że prowadzimy teraz w Mistrzostwach Świata i że na Sardynii zwiększyliśmy swoją przewagę. Naturalnie chcemy to kontynuować w Polsce. Wiem wprawdzie, że nie zawsze możemy wygrywać, ale naszym celem musi być zdobycie możliwie największej ilości punktów. Postawiłem sobie w tym roku za cel, aby po każdym rajdzie mieć 25 punktów przewagi - zatem jedno zwycięstwo - nad drugim kierowcą w tabeli. Przecież nigdy nie wiadomo, co się zdarzy. Nie sądzę, abyśmy mogli skorzystać z doświadczenia czy notatek z 2009 roku. Za dużo czasu upłynęło. Być może obejrzę sobie jeszcze raz kilka filmów rejestrowanych wtedy z samochodu. Zasadniczo można powiedzieć, że ten rajd będzie dla wszystkich uczestników nowością. Przed startem zaliczyliśmy test, który wypadł bardzo dobrze. Chodziło głównie o to, aby dopasować dostrojenie do warunków w Polsce. Trasa była bardzo szybka i ciekawie było poznać podłoże. Jest ono bardzo piaszczyste i miękkie, więc podczas rajdu już po paru samochodach może stać się bardzo nierówne. Dlatego spodziewamy się, że warunki na trasie będą zupełnie inne, gdy będziemy przejeżdżać odcinki specjalne po południu po raz drugi".

Jari-Matti Latvala:
"Rajd Polski składa się z bardzo szybkich odcinków z licznymi skokami, podobnie jak w Finlandii. Różnica polega na tym, że tutaj jest mniej lasów i więcej odcinków specjalnych prowadzi przez otwarty teren. Poza tym podłoże jest raczej piaszczyste, nie kamieniste. Wiem już mniej więcej, co na mnie czeka w Rajdzie Polski, bo startowałem tutaj już w 2009 roku. Kierowcy w WRC jeżdżą obecnie na bardzo wysokim poziomie i potrafią szybko dostosować się do warunków, różnych nawierzchni i różnych przyczepności, dlatego na pewno nie będzie łatwo. Niektóre odcinki specjalne pozostały takie same, jak w 2009 roku. Mimo wszystko robimy całkowicie nowe notatki, nie korzystamy ze starych. Nowością są w tym roku także odcinki specjalne na Litwie, zatem jest wiele nowych rzeczy. Dlatego musimy przygotować się niezwykle starannie. Kibice w Polsce po prostu mają bzika na punkcie rajdów. Tak było już w 2009 roku, a teraz szaleństwo będzie jeszcze większe, bo w rajdzie startuje Robert Kubica. Atmosfera z pewnością będzie wspaniała".

Andreas Mikkelsen:
"Po dobrym występie z Ola w Rajdzie Włoch, cieszę się na Rajd Polski. Uczestniczyłem w nim w 2009 roku w Škoda Fabia i bardzo mi się podobało. Rajd Polski jest bardzo, bardzo szybkim rajdem. Odcinki specjalne są dość piaszczyste, z pewnością nie będzie łatwo. Wielu kibiców będzie dopingowało nas i naturalnie Roberta Kubicę, bo w Polsce jest on w zasadzie bohaterem narodowym. Kibice będą mogli oglądać dalekie skoki i doskonałe widowisko. Tam panuje po prostu wspaniała atmosfera. Układ trasy, dość szybki i płynny, odpowiada mojemu stylowi jazdy. Jestem pewien, że uzyskamy dobry rezultat. We Włoszech po raz trzeci zajęliśmy czwarte miejsce. Tym razem chciałbym być chociaż o jedno miejsce lepszy".

Liczba na Rajd Polski: 18.021,58 km

18.021,58 kilometra w 53 startach - taką odległość pokonały razem trzy Polo R WRC na odcinkach specjalnych w 2013 i 2014 roku. Odpowiada to trzykrotnej długości trasy Gap (Francja) - Toysa (Finlandia) - Oslo (Norwegia), czyli między miejscami urodzenia kierowców Volkswagena Ogiera, Latvali i Mikkelsena.