portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Wy�cigi | Volkswagen Golf Cup

Wielki finaďż˝ sezonu 2015
05-10-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W sobot� 3 pa�dzienika odby�a si� fina�owa runda Volkswagen Golf Cup 2015. By�a ona jednocze�nie zako�czeniem trzyletniej historii tych wy�cig�w.



W tym sezonie Volkswagen Golf Cup zaplanowano 6 wy�cig�w. Rywalizacja rozpocz�a si� 25 kwietnia 2015 roku na torze Oschersleben w Niemczech. Na li�cie startowej znalaz�o si� 26 zawodnik�w z 10 kraj�w z ca�ego �wiata. Przed fina�em w Poznaniu 3. miejsce znajdowa� Marcus Fluch (Szwecja), 2. Dylan Pereira (Luksenburg), a 1. Jeffrey Kruger (RPA). Najlepszy z Polak�w, Micha� Gadomski, by� tu� za podium.



Od trzech sezon�w w zawodach uczestniczy 6. generacja Volkswagena Golfa GTI, kt�ry zmodyfikowano pod k�tem wy�cig�w. Pod jego mask� znalaz� si� silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 260 koni mechanicznych, kt�re wspomaga� system Push-to-Pass generuj�cy czasowo kolejne 50 KM. Do wsp�pracy z nim przeznaczono dwusprz�g�ow� przek�adni� DSG z manetkami do r�cznej zmiany bieg�w przy kierownicy. Modyfikacji uleg�o r�wnie� zawieszenie, kt�re usztywniono i oparto na amortyzatorach serii B14 Performance firmy BILSTEIN ze sportowymi spr�ynami Eibach.



W pi�tek, 2 pa�dzienika, na Torze Pozna� odby�a si� kwalifikacja do sz�stej, i zarazem fina�owej, rundy Volkswagen Golf Cup 2015. Ustali�a ona pozycje wyj�ciowe do pierwszego wy�cigu: Dylan Pereira, Jeffrey Kruger i Piotr Parys. W sobot� zawodnik z Luksemburga r�wnie� by� najszybszy, a Kruger z Parysem zamienili si� miejscami na podium, co jednocze�nie by�o rozstawieniem pole position w drugim wy�cigu.




Wy�cigi na torze s� sportem kontaktowym. Po ka�dej rundzie zawsze jest co� do naprawienia i przed kolejnym startem uszkodzone elementy musz� by� wymienione na nowe. Jak podkre�la� w rozmowie z nami Tomasz Tonder z Volkswagen Polska, w trzyletniej historii tych wy�cig�w nie dosz�o do �adnej powa�nej kolizji, co �wiadczy o du�ym profesjonalizmie i odpowiedzialno�ci kierowc�w.



Najwi�ksze wra�enie robi� opony. Pucharowy Golf zosta� osadzony na oponach Hankook o rozmiarze 240/640 x18 - w zale�no�ci od warunk�w panuj�cych na torze mo�na wybiera� slick lub wet. Po przejechaniu pierwszej rundy (na Torze Pozna� liczy�a 57,162 km) ich bie�niki zosta�y ca�kowicie zdarte. To najlepiej oddaje, jak ekstremalne warunki panuj� podczas wy�cig�w samochodowych.



Start do drugiego wy�cigu poprzedzi�o pr�bne okr��enie, kt�re mia�o rozgrza� dopiero co za�o�one nowe opony. Podczas w�a�ciwego startu, z zatrzymania, wszystkie osoby postronne musia�y przej�� do strefy bezpiecze�stwa. Na ten czas pozostawili�my, na betonowych barierkach ochronnych, w��czon� kamer�.



Tor Pozna�wybudowano w 1977 roku. Jedno okr��enie liczy 4083 metry (szeroko�� 12 metr�w), z czego najd�u�sza prosta (to na niej jest start i meta) ma 560 metr�w, a najkr�tsza 60 metr�w. Po drodze jest 14 zakr�t�w, 5 lewych i 9 prawych oraz 11 odcink�w prostych. Kierowcy startuj�cy w Volkswagen Golf Cup w obu wy�cigach mieli do pokonania po 14 okr��e�. Podczas ka�dego przejazdu przez lini� mety podawana jest liczba pozosta�ych jeszcze okr��en, zajmowana pozycja i zmierzona pr�dko��.



Zwyci�zcy drugiego wy�cigu rundy fina�owej Volkswagen Golf Cup 2015 na Torze Pozna�: 3. miejsce Simo Muhonen (Finlandia), 2. Jeffrey Kruger (RPA) i 1. Dylan Pereira (Luksemburg).



I czas na podsumowanie ca�ego sezonu Volkswagen Golf Cup 2015:
1. Jeffrey Kruger (RPA) 480 pkt,
2. Dylan Pereira (Luksemburg) 454 pkt,
3. Marcus Fluch (Szwecja) 408 pkt,
4. Michaďż˝ Gadomski (Polska) 327 pkt,
5. Simo Muhonen (Finlandia) 314 pkt,
6. Piotr Parys (Polska) 289 pkt,
7. Andre Gies (Niemcy) 249 pkt,
8. Marcin Jaros (Polska) 237 pkt,
9. Adam Rzepecki (Polska) 236 pkt,
10. Gosia Rdest (Polska) 236 pkt,
11. Sebastian Arriola (Gwatemala) 217 pkt,
12. Bartosz Palusko (Polska) 174 pkt,
13. Pascal Hoffmann (Niemcy) 157 pkt,
14. Kevin Metzner (Niemcy) 142 pkt,
15. Alfred Kramer (Austria) 136 pkt,
16. Patryk Strzesak (Polska) 124 pkt,
17. Jerzy Dudek (Polska) 114 pkt,
18. Artur Egorov (Rosja) 111 pkt,
19. Alexandr Artemyev (Kazachstan) 110 pkt,
20. Simon Larsson (Szwecja) 104 pkt,
21. J�drzej Szcze�niak (Polska) 86 pkt,
22. Ilshat Ibragimov (Rosja) 48 pkt,
23. Manuel Fahnauer (Niemcy) 33 pkt,
24. Dominik Kotarba-Majkutewicz (Polska) 4 pkt.




Poczas ceremoni fina�owej wielu zawodnik�w otrzyma�o indywidualne wyr�nienia i nagrody, m.in. zestaw sportowych spr�yn firmy Eibach. Firma BILSTEIN postanowi�a wyr�ni� najm�odszego kierowc�, Piotra Parysa (16 lat), kt�ry otrzyma� zestaw amortyzator�w B12 Performance. Nagrod� g��wn�, kt�ra przypad�a Jeffrey'owi Krugerowi, by� Volkswagen Golf 7. generacji. Jak wynika�o z rozmowy z Tomaszem Tonderem z Volkswagen Polska, wy�cigi Volkswagen Golf Cup zaplanowane by�y na trzy sezony i tegoroczny by� ostatnim w ich historii. By� mo�e za rok impreza powr�ci pod now� nazw� i formu��. Czekamy na decyzje Janusza G�adysza, prezesa Volkswagen Racing Polska.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry