strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Targi, wystawy, imprezy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Targi, wystawy, imprezy

Motoryzacyjna jesień we Frankfurcie
13-08-2009, aktualizacja 03-09-2009, tekst: Maciej Kalisz, foto: IAA/producenci samochodów

W dniach 17-27 września odbędzie się 63 edycja jesiennego salonu motoryzacyjnego, który w tym roku będzie miał miejsce we Frankfurcie (wymiennie z Paryżem co 2 lata). To druga, po wiosennej Genewie najważniejsza impreza motoryzacyjna w Europie.




Od roku światowa gospodarka boryka się z kryzysem, który w dużym stopniu wpłynął na branżę motoryzacyjną. Pierwsze jego skutki, obok fali upadłości i przejęć, widoczne już były na tegorocznych salonach w Detroit i Genewie. Z tego powodu z obecności we Frankfurcie zrezygnowało już Mitsubishi oraz Nissan. Organizatorzy zapowiadają jednak ponad 700 wystawców z całego świata. Wiadomo też, że i tym razem dominować będzie ekologia - połączona z ekonomią eksploatacji samochodu oraz systemy podnoszące bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego.

W kolejnych aktualizacjach, w porządku alfabetycznym, prezentować będziemy nowości poszczególnych producentów samochodów.

Audi



W tym roku Audi zaprezentuje 3 nowe modele: S5 Sportback, A4 3.0 TDi i A3 1.2 TSI.

Pierwszy z nich wyposażono w trzylitrowy silnik V6 o mocy 333 KM i momentem obrotowym 440 Nm. Auto osiąga "setkę" w czasie 5,4 sekundy, jego prędkość maksymalna 250 km/h została ograniczona elektronicznie, zaś średnie zużycie paliwa wynosi 9,7 l/100 km. Silnik współpracuje z 7-stopniową przekładnią dwustopniową S-tronic, a napęd przenoszony jest stale na 4 koła. S5 Sportback pojawi się w sprzedaży na początku przyszłego roku.

A4 z silnikiem 3.0 TDi nosi dodatkowe oznaczenie "clean diesel quattro". Do jego napędu zastosowano jednostkę wysokoprężną spełniającą już normy Euro 6 (obowiązujące od 2014 roku), której średnie spalanie przy tej pojemności silnika wynosi zaledwie 6,7 l/100 km. W układzie wydechowym auta zastosowano szereg ekologicznych rozwiązań, jak m.in. wtryskiwany środek AdBlue (ułatwiający rozkład będącego w spalinach tlenku azotu na azot i wodę) oraz nowoczesny katalizator DeNox. Ten trzylitrowy silnik pojawił się już z modelu Q7.

Ostatnia z nowości to także kolejna jednostka napędowa debiutująca w modelu A3. Jest to konstrukcja opierająca się na zasadzie "downsizingu", czyli uzyskania z małej pojemności skokowej maksymalnej mocy przy jednoczesnej redukcji spalania paliwa. W tym przypadku jest to turbodoładowany 1.2 TFSI o mocy 105 KM ze średnim spalaniem 5,5 litra na 100 km. Na początku przyszłego roku znajdzie się on pod maską A3 i A3 Sportback.

Citroen



Na stoisku Citroena zadebiutuje model DS3. Będzie to pierwszy przedstawiciel nowej linii DS, której koncepcję stylistyczną oparto na trzech kluczowych słowach: zaskoczenie, urok i dynamizm. Pierwszą cechę widać już po bryle nadwozia, w drugiej niewątpliwie pomoże szeroki wachlarz opcji wykończenia pozwalający na nadanie mu indywidualnych cech według upodobań kierowcy, zaś w trzeciej jednostki napędowe. W gamie mamy 5 silników - trzy benzynowe THP 150 KM, VTi 95 oraz 120 KM i 2 diesla HDi FAP 90 oraz 110 KM. DS3 to typowy przedstawiciel aut miejskich - ma 3,95 m długości, 1,71 m szerokości i 1,46 m wysokości oraz bagażnik o podstawowej pojemności 285 litrów.


Hyundai



Hyundai przedstawi następcę Tucsona, model oznaczony jako ix35. Auto powstało w europejskim centrum projektowym Hyundaia w niemieckim Russelheim pod kierownictwem Thomasa Buerkle. Nowy SUV kontynuuje koncepcję "płynnej stylizacji" pokazanej już przez koreańczyków w tym roku w Genewie na przykładzie modelu ix-onic.

Obok ix35 zadebiutuje "odświeżona" Santa Fe. Oba auta trafią do sprzedaży w przeciągu najbliższych 6 miesięcy.

Kia



Kia przygotowała aż 5 swoich nowości. Najważniejszą z nich będzie światowa premiera nowego hachbacka w segmencie B o nazwie Venga. Auto może pochwalić się rozstawem osi wynoszącym 2615 mm i 1600 mm wysokości. Do jego napędu przeznaczono - znane z innych modeli Kii - silniki: benzynowy 1.4 (90 KM) i 1.6 (126 KM) oraz diesla 1.6 (128 KM). Gamę uzupełnia silnik wysokoprężny 1.4 o mocy 75 i 90 KM.

Swoje europejskie premiery zaliczą także Sorento i Forte LPI Sedan. Dla pierwszego będzie to odsłona kolejnej generacji. W porównaniu z poprzednikiem auto zyskało na długości, a przede wszystkim na zmianie konstrukcji z ramy nośnej zastąpionej samonośną karoserią typu "monocoque". Dzięki tym zabiegom obniżono jego wysokość i wagę, a właściwości jezdne zmieniono pod kątem jazdy po szosie.



Forte LPI Sedan to nieznany jeszcze w Europie model Kii. Jest to hybryda o rzadko spotykanej konfiguracji silnika zasilanego LPG i prądem. Podstawę stanowi motor o pojemności 1.6 i mocy 114 KM, który wspomagany jest elektrycznym o mocy 15 kW dysponującym momentem obrotowym 105 Nm. Auto wyposażone jest w bezstopniową skrzynię CVT, system ISG (automatyczne wyłączanie silnika na postojach) oraz układ odzyskujący energię z procesu hamowania. Według danych producenta jego średnie zużycie paliwa wynosi 5,6 l/100 km przy emisji dwutlenka węgla na poziomie 99 g/km. W przyszłym roku na europejskich testach pojawi się 36 egzemplarzy tego modelu.

We Frankfurcie nie zabraknie odświeżonego cee'da, w którym zmieniono m.in. kształty reflektorów i lamp przeciwmgłowych, zderzaków oraz wprowadzono lusterka zewnętrzne ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Więcej o nowych cee'dach pisaliśmy tutaj.

Koreański producent zapowiada również debiut nowej sub-marki "EcoDynamics", którą oznaczane będą pojazdy ekologiczne w gamie każdego modelu. Będą w nich montowane systemy obniżające spalanie paliwa - m.in. ISG, wskaźnik ekonomicznego przełożenia biegów, a także opony Michelin o niskim oporze toczenia. W niedalekiej przyszłości Kia zapowiada wprowadzenie zmian w kształcie nadwozia oraz silników na paliwa alternatywne. We Frankfurcie przedstawicielami "EcoDynamics" będzie Forte LPI Sedan, cee'd Hybrid i Sorento Hybrid.

Lexus



Po raz pierwszy zostanie przedstawiony concept-car kompaktowego modelu Lexusa plasującego się w klasie C Premium. Wiadomo już, że będzie to 5-drzwiowe nadwozie oznaczone symbolem LF-Ch napędzane elektrycznym silnikiem.

We Frankfurcie pojawią się też dwa "odświeżone" modele: LS i GS. W obu zmieniono sylwetkę nadwozia, zaprojektowano nowe wnętrza oraz rozszerzono listę wyposażenia.

Pozostałe atrakcje stoiska Lexusa stanowić będą m.in. model IS F z pakietem sportowym i mechanizmem różnicowym o podwyższonym tarciu, RX 450h i IS 250C w wersji coupe/cabrio.

Mazda



Japoński producent samochodów zaprezentuje m.in. nową wersją roadstera MX-5 w wersji Superlight. Jego lekką konstrukcję opracowano pod kątem ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin, przy jednoczesnym zachowaniu sportowych osiągów. Auto pochwalić się może również odważną stylistyką bryły nadwozia, w którym zabrakło... przedniej szyby.



Drugą nowością Mazdy będzie auto wyposażone w silnik wysokoprężny, w którym katalizator połączony został z systemem redukcji selektywnej SCR. W technologii tej wykorzystywany jest roztwór wodnego mocznika AdBlue, który wprowadzony do układu wydechowego zamienia około 40 proc. tlenków azotu w nieszkodliwy azot. Już w październiku tego roku do sprzedaży trafi Mazda CX-7 z turbodoładowanym silnikiem diesla MZR-CD o pojemności 2.2 i układem SCR.

Mercedes



Stoisko Mercedesa zdominuje prezentacja "Drogi do przyszłości", na którą złożą się m.in. nowe warianty ekologicznych modeli tej marki. Jednym z reprezentantów w tym temacie będzie produkowany już smart fortwo ed z napędem elektrycznym.

Swoją premierę będzie miała E-Klasa w nadwoziu kombi oraz nowy SLS spod znaku AMG.

Peugeot



Dwie światowe premiery będą miały miejsce na stoisku Peugeota. Pierwszą z nich będzie, określany przez Peugeota jako kompaktowy monospace, model oznaczony symbolem 5008. Auto oferowane będzie jako 5 i 7-osobowe. Uwagę zwraca pojemność bagażnika licząca od 758 do 2 506 litrów oraz duże powierzchnie przeszkleń mierzących 5,77 m2. Auto wyposażone będzie w kilka nowych rozwiązań, jak Gear Shift Indicator (GSI) - sygnalizację optymalnego momentu zmiany biegów i system przednich i tylnych czujników parkowania z automatycznym pomiarem wolnego miejsca. Do jego napędu przeznaczono silnik benzynowy 1.6 VTi o mocy 120 KM lub 1.6 THP o mocy 156 KM, zaś z jednostek wysokoprężnych będą to 1.6 HDi 110 KM i 2.0 HDi 150 i 163 KM.

Druga nowość to seryjna wersja pokazanego dwa lata temu koncepcyjnego modelu 308 RCZ. Ostatecznie auto otrzymało nazwę RCZ coupe 2+2, a jego sprzedaż rozpocznie się na początku przyszłego roku. Właściciele nowego coupe będą mieli do wyboru trzy silniki: zupełnie nowy, benzynowy 1.6 THP (200 KM), turbodoładowany 1.6 THP 156 KM lub - także nowy w ofercie, 2.0 HDi 163 KM.

Zawieszenie RCZ bazuje na platformie 2 (przód pseudo McPherson, tył belka skrętna), jednak w porównaniu np. z modelem 308 hatchback, coupe ma obniżony prześwit i środek ciężkości, jest także od niego szerszy o 30 mm i porusza się na 18 lub 19 calowych kołach.



Ukoronowaniem prac Peugeota nad ekologią będą dwa premierowe concept-cars o dodatkowym oznaczeniu HYbrid4. Pod tą nazwą kryje się hybryda jednostki wysokoprężnej HDi z napędem elektrycznym. Co ciekawe, auta z tej gamy będą wyposażone w napęd na cztery koła. Jako pierwszy w sprzedaży (w 2011 roku) pojawi się model 3008 HYbrid4, zaś kolejnym będzie RCZ HYbrid4.

SEAT



Hiszpański producent zapowiada premierę modelu Leon w wersji CUPRA R. Auto wyposażone zostało w najmocniejszy w historii SEAT-a silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 265 koni mechanicznych. Dzięki temu osiąga "setkę" w 6,1 sekundy, prędkość maksymalną 250 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 8,1 l/100 km.

Zewnętrznie CUPRA R wyróżnia emblemat "R" umieszczony na centralnym grillu oraz pokrywie bagażnika, 19 calowe obręcze kół z oponami 235/35 oraz widoczne hamulce tarczowe - 17 calowe z przodu i 16 calowe z tyłu.

Wewnątrz zamontowano fotele kubełkowe z tapicerką z alcantary, białe podświetlenie zegarów na desce rozdzielczej, skórzaną kierownicę i aluminiowe nakładki na pedały.

Na seryjne wyposażenie tego modelu składają się m.in. 6 poduszek powietrznych (przednia pasażera z możliwością dezaktywacji), mocowania Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy, czujnik parkowania z tyłu, tempomat, lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna oraz automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, ABS z TCS i ESP z EBA.

Subaru

Legacy i Outback to dwie tegoroczne premiery Subaru jakie zobaczymy we Frankfurcie.



Premiera nowego Legacy zbiega się z 20 rocznicą jego debiutu na rynku. Obecnie V generacja pojawi się w wersji sedan i kombi. W obu przypadkach nowe auta zyskały zarówno na wymiarach zewnętrznych, jak i wnętrza przestrzeni pasażerskiej. Auta otrzymały mocne, jak na sportowe aspiracje, silniki: 2.0i Boxer (150 KM), 2.5i Boxer (167 KM), 2.0D Boxer (150 KM) oraz 2.5GT (265 KM).



W przypadku Outbacka na frankfurckim salonie zadebiutuje jego IV generacja. Także i w tym przypadku konstruktorzy powiększyli zewnętrzne i wewnętrzne wymiary samochodu. W Europie Outback oferowany będzie z trzema silnikami: 2.5i (167 KM), 3.6R (260 KM) oraz 2.0D Boxer (150 KM).

Konstruktorzy nowego Outbacka opracowali nową koncepcję bezpieczeństwa dla jadących nim osób. Rama nadwozia otrzymała kształt pierścieni, z których złożone zostały słupki przednich i tylnych drzwi. Rozwiązanie to zapewnia optymalną ochronę zarówno podczas zderzenia czołowego, bocznego, czy uderzenia w tył auta. Z kolei zaprojektowany na nowo system mocowania silnika powiększa strefę zgniotu przy uderzeniu w przód.

Volvo



Premierowy model C70 to połączenie coupe z cabrioletem. Jego stalowy dach podzielony jest na 3 części, a czas potrzebny do całkowitego złożenia/rozłożenia wynosi 30 sekund. Nowe Volvo napędzane jest trzema silnikami benzynowymi: T5 (230 KM), 2.4i (170 KM) i 2.4 (140 KM) i dwoma diesla: D5 (180 KM) i 2.0D (136 KM). Jak zwykle Szwedzi poświęcili dużo pracy nad zapewnieniem optymalnego bezpieczeństwa.

C70 wyposażono w pałąki antykapotażowe zakończone... szpikulcami z metalu. W momencie dachowania, z uwagi na tylne okno wykonane ze szkła, muszą one je szybko i bezpiecznie dla podróżnych rozbić. Zamontowano także dwuczęściowe kurtyny powietrzne, które w przypadku tego cabrio umieszczono w drzwiach. Z tego względu zastosowano w nich usztywnienia, dzięki czemu wytrzymują dachowanie i utrzymują nadmuchane poduszki przez dłuższy czas niż w autach ze stałym dachem.

www.jedz-bezpiecznie.pl


Czytaj także:
63. Salon Samochodowy Frankfurt 2009
· Nowy Golf Variant 07-10-2009
· Odświeżona Mazda CX-706-10-2009
· Suzuki SX4 po faceliftingu 30-09-2009
· Nowa rodzina Forda C-Max 16-09-2009
· Powrót Trabanta 15-09-2009
· Kia Venga 15-09-2009
· Motoryzacyjna jesień we Frankfurcie aktualizacja 03-09-2009


copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry