strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Badania na rzecz poprawy bezpieczeństwa

24 miliony kilometrów jazd testowych

29-01-2007, foto: Mercedes


Nowa C-Klasa jest dłuższa od poprzedniczki o 55 mm (4851 mm) i szersza o 42 mm (1770 mm). Zwiększono również rozstaw osi o 45 mm, wynosi ona teraz 2760 mm.

W kwietniu w polskich salonach pojawi się Nowa C-Klasa. Wcześniej jednak po raz pierwszy w swojej historii, Mercedes przeprowadził tak obszerne badania i testy. Zajęły one blisko trzy i pół roku, w czasie których przejechano 24 miliony kilometrów po wszelkich nawierzchniach dróg na trzech kontynentach.

Nowa C-Klasa, jako pierwszy na świecie samochód, została opracowana z wykorzystaniem cyfrowego prototypu DPT (Digital Prototype). Do stworzenia takiego wirtualnego samochodu wykorzystano 2130 gigabajtów danych. Współczesna technika pozwoliła w tym przypadku zaoszczędzić czas i dokonywać na bieżąco modyfikacji na poziomie wczesnego projektowania. Na tej bazie powstało 280 „prawdziwych” prototypów, które testowano już w warunkach drogowych. Przed ostatecznym rozpoczęciem produkcji pracownicy firmy poddali codziennej eksploatacji 450 fabrycznie nowych egzemplarzy, którymi pokonali dystans 16 milionów kilometrów.


Za projekt Nowej C-Klasy odpowiedzialny był Profesor Peter Pleiffer, wiceprezes działu desingu w Mercedes-Benz oraz Karlheinz Bauer.


Zanim powstał pierwszy prototyp stworzono modele w skali 1:4.


Każdy element auta przechodził osobne testy. Przednie fotele poddano m.in. próbom obciążania ich non-stop przez siły równe dorosłej osoby.


Zastosowanie zaawansowanej symulacji komputerowej pozwoliło inżynierom na przeprowadzenie ponad 1500 prób wirtualnego auta. Dopracowano w ten sposób zawieszenie auta, które sprawdzono na cyfrowo stworzonych nawierzchniach ulic miast, wiejskich dróg i autostradach. Omijano na nich także przeszkody, jeżdżono slalonem oraz hamowano.


Już we wstępnej fazie projektowania auto poddawane było wirtualnym próbom zderzeniowym.


„Prawdziwe” już prototypy poddano ponad stu testom fabrycznym, które w większości przewyższały stosowane obecnie wymogi techniczne. Poprzednie generacje C Klasy zostały w 1998 i 2002 roku poddane testom zderzeniowym EuroNCAP. W tych ostatnich przyznano 5 gwiazdek.


Zanim Nowa C-Klasa wyjechała na prawdziwe drogi poddano ją surowym testom w skrajnie różnych warunkach pogodowych. Sprawdzono w ten sposób m.in. stopień osadzania się na aucie błota, a szczególnie na jego bocznych oknach, tylnej szybie oraz szkłach lusterek zewnętrznych.


Na specjalnie przygotowanym torze doświadczalnym, zwanym „Wrzosowisko Luneburg”, obciążona C-Klasa pokonała dystans odpowiadający 300 000 kilometrów przejechanych po zwykłych drogach. Fragment nawierzchni toru brukowany jest kamieniami polnymi.


Struktura karoserii auta w 70 procentach składa się z wysokowytrzymałej lub ultrawytrzymałej stali. W odniesieniu do poprzedniej generacji modelu zwiększono ilość kontrolowanych stref zgniotu oraz opracowano na nowo sposób rozproszenia się energii uderzenia. Struktura przedniego pasa ma teraz cztery niezależne poziomy zgniotu, co pozwala na rozprowadzenie tej energii z pominięciem kabiny pasażerskiej.

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry