portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Bezpiecze�stwo aktywne | Systemy wspieraj�ce kierowc�

Inteligentnie przyciemniane szyby
22-01-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Continental

W testowanych przez nas samochodach, przyciemniane szyby zaliczamy do element�w podnosz�cych komfort przede wszystkich najm�odszych pasa�er�w. Firma Continental przedstawi�a w�a�nie swoje rozwi�zanie w tym zakresie.



Jeszcze kilka lat temu przyciemniane szyby by�y domen� samochod�w luksusowych. Obecnie coraz cz�ciej oferowane s� w cenie zakupu modeli nale��cych do segmentu C, a nawet B. W�a�ciciele starszych aut mog� je przyciemni� poprzez naklejenie specjalnych folii. Taka modyfikacja jest legalna, o ile nie obejmuje przedniej szyby i bocznych w pierwszej parze drzwi, co ma zagwarantowa� kierowcy optymalne pole widzenia.

Na zako�czonych niedawno w Las Vegas targach elektroniki u�ytkowej (CES) firma Continental pochwali�a si� autorskim systemem Intelligent Glass Control. Bazuje on na zatopionej w szkle folii z zawiesin� nanocz�steczek zmieniaj�cych swe po�o�enie w zale�no�ci od wyst�powania napi�cia elektrycznego. W przypadku jego braku uk�adaj� si� losowo blokuj�c w ten spos�b przechodzenie fal �wiat�a. W praktyce daje to pe�ne zaciemnienie chroni�c wn�trze pojazdu zar�wno przed nagrzaniem, jak i mo�liwo�ci� zajrzenia do �rodka przez osoby postronne.

Dostarczenie pr�du porz�dkuje cz�steczki przez co szk�o staje si� przezroczyste. Jednak w tym momencie kontrol� przejmuje oprogramowanie, kt�re mo�e sterowa� nat�eniem pr�du, a tym samym zachowaniem si� nanocz�steczek. W rezultacie stopie� przyciemnienia b�dzie si� automatycznie zmienia� w zale�no�ci od potrzeb, efektywniej utrzymuj�c ustawion� temperatur� we wn�trzu samochodu.

Rozwi�zanie to odci��y system klimatyzacji, dzi�ki czemu samo urz�dzenie b�dzie mniejsze. To cenna cecha w erze "odchudzania" masy samochodu. Nie b�dzie te��konieczno�ci stosowania tradycyjnych os�on przeciws�onecznych. Cho� specjali�ci z Continentala podkre�laj�, �e takie szyby pojawi� si� w okre�lonych przepisami miejscach samochodu, to nie wykluczaj� wykorzystania ich w�a�ciwo�ci tak�e w tych z przodu. W przypadku kierowcy wyeliminuje to m.in. ryzyko o�lepienia przez promienie s�oneczne.

Finalnie rozwi�zanie to prze�o�y si� na mniejsze zu�ycie paliwa i emisj� dwutlenku w�gla nawet o 4 gramy na przejechany kilometr. Andreas Wolf, szef Dzia�u Podwozi i Bezpiecze�stwa w firmie Continental szacuje te�, �e dzi�ki temu wzro�nie o oko�o 5,5 proc. zasi�g samochod�w elektrycznych.

Stosowana obecnie folia nadaje szybie niebieski odcie�, ale zapowiedziano ju� prace nad pe�n� palet� kolor�w. By� mo�e inteligentne szyby uda si� po��czy� z funkcjonalno�ci� znanych dzi�... ekran�w dotykowych.

Przedstawiciele firmy Continental nie ukrywaj�, �e system Intelligent Glass Control jest dzi� drogim rozwi�zaniem. Wierz� jednak, �e wykorzystanie go w innych urz�dzeniach, np. telefonach kom�rkowych, stosunkowo szybko przyczyni si� do masowej produkcji, a tym samym spadku koszt�w.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry